Bartók-örökség - Tarthatatlan állapotok

Publikálás dátuma
2017.10.16 07:46

Fotó: /
Néhány héten belül eldől, mi lesz a sorsa a Csalán úti Bartók Emlékháznak. Sorozatunkban felgöngyölítjük a Bartók-örökség kusza szálait.

Bartók Béla hagyatékának gondozására két hazai intézmény hivatott: a Magyar Tudományos Akadémia Bölcsészettudományi Kutatóközpont Zenetudományi Intézet Bartók Archívuma és a Bartók Emlékház. Ez utóbbit 1981-ben Bartók Béla utolsó budapesti, Csalán úti otthonában alakítottak ki. Csakhogy az emlékház leginkább gazdátlanságával, állapotromlásával, vezető nélküliségével szerepel mostanság a közbeszédben. Vásárhelyi Gábort, ifj. Bartók Béla keresztfiát, aki halála óta a hagyatékot kezeli, arról kérdeztük, miként alakult ki a tarthatatlan állapot – és mi jelenthet megoldást.

Az alapításkor ifj. Bartók Béla a háború ellenére is megőrzött családi bútorokat, tárgyakat helyezte letétbe az akkor a Budapesti Történeti Múzeum részeként létrejött intézményben. Láthatunk jegyzeteket, kottavonalazót, szemüveget a tárlaton – a világ minden tájáról ide érkező Bartók-rajongóknak különösen kedves zarándokhelye lehetne a múzeum. Valami miatt azonban ez mégsem működik – noha a hasonló kaliberű komponisták emlékhelyeit világszerte hatalmas becsben tartják.

Az emlékház, amelyben kis koncertterem is található, később függetlenné vált. Vásárhelyi Gábor feleségével 2006-ban felújíttatta az épületet, és a házaspár a kiállítást is bővítette. Így most szinte az összes Magyarországon maradt tárgyi emlék megtekinthető a tartalmas tárlaton, amelynek elrendezését a letétbe helyező fenntartotta magának. „Akkoriban úgy tűnt, hogy a tulajdonos főváros fenn tudja tartani ezt az állapotot. Az elmúlt tizenegy évben azonban a bázis költségvetést mindig lejjebb faragták, ezért már öt-hat évvel ezelőtt olyan helyzetbe került a ház, hogy dologi kiadásra is alig maradt pénz, azaz a szükséges karbantartásokat sem tudták elvégezni. Két és fél évvel ezelőtt szervezeti átalakulás is bekövetkezett. Ekkor lépett hatályba az a törvény, mely szerint egy önkormányzati szervezet csak százfős dolgozói létszám fölött maradhat önálló. Ennek következtében a hét-nyolc embert foglalkoztató Bartók Emlékházat a Budapesti Történeti Múzeumhoz csatolták.”

Noha az intézmény szakmai függetlensége megmaradt, azóta minden kiadást a múzeummal kell jóváhagyatni. „Augusztus közepén az igazgató beadta a felmondását, aminek valós okát nem tudtam meg – mondja Vásárhelyi Gábor. – Amikor az intézmény teljesen független volt, évente ötven koncertet rendeztek, ezek egy részét a Bartók Rádió élőben közvetítette. Egy száz-százhúsz fős koncertterem sosem lehet önfenntartó, de egy pezsgő koncertélettel rendelkező házban a Bartók Béla iránti tiszteletből kisebb gázsiért is fellépnek muzsikusok. Azt tartanám jobbnak, méltóbbnak, hogy a Bartók Emlékház valamely állami irányítású intézményhez tartozna, például a Zeneakadémiához, éppúgy, mint a Liszt Ferenc Múzeum vagy a Kodály Emlékház. Kiírták már az igazgatói pályázatot, mostanában várható a döntés" – magyarázza Vásárhelyi Gábor.

2017.10.16 07:46

Mosolytól a pofonig – idén is vár az ARC kiállítás

Publikálás dátuma
2018.09.21 17:43

Fotó: Népszava/ Tóth Gergő
A tizennyolcadik alkalommal megrendezett ARC kiállítás új helyszínen, de a megszokott színvonalon, erőteljes üzenetű plakátokkal várja a látogatókat az Örs vezér útján.
„Nézz körül! Mit látsz? Leveszed a hamisat? Vágod az illúziót? Kiszúrod a hazugságot? Érdekel az igazság? A valódit szereted, vagy az igazit? A láthatót, vagy az őszintét? A dizájnt, vagy a szívből jövőt? A művit, vagy a zsigerit?” – többek között e kérdések álltak a 18. ARC közérzeti kiállítás pályázati kiírásában, amely idén az UNFAKE – az álvalóságok, álhírek – témáját járja körül. A majd ezer beérkezett pályaműből kiválasztott nyolcvannégy plakát az Örs vezér útján látható, ugyanis, mint arról korábban lapunk is beszámolt, a Városliget Zrt. februárban jelezte a résztvevőknek, a Liget projekt miatt az elmúlt tizenhét év hagyományát megszakítva idén már nem tudnak helyet biztosítani a kiállításnak az Ötvenhatosok terén. Ez követően a XIV. kerület, Zugló önkormányzatához fordultak, amely első körben a lakókörnyezet közelsége okán nem támogatta, később viszont engedélyezte a területet kiállítás helyszínéül.
„Elsősorban talán tényleg a politikai manipuláció, vagy pedig az egyértelműen a politikai érdekeket közvetítő médiumoknak szólt ez az üzenet. De másodlagosan benne rejlik az is, hogy függetlenül az ember politikai aktivitásától vagy a médiához való kötődésétől, sokszor hangzott el tavaly ez az öt betű, ez az egy szó. Véleményem szerint sokkal többször, mint az releváns lett volna” – válaszolta Tóth Dániel, a nyertes Demagógia című mű egyik készítője, a kérdésre, kinek kívántak üzenni a Soros György vezetéknevét tréfásan elrejtő plakáttal. A képen egy billentyűzetet láthatunk, amelyen a leggyakrabban használt, S, O és R betűk megfakultak, alatta a cím: Demagógia. Béky Patrik, a plakát társkészítője szerint azért is fontos az ARC kiállítás, hogy elinduljon egy-egy gondolat: „valószínűleg nem annyi ember tud eljönni, ahányhoz el kelljen érjen ez az üzenet, de ha már az a sok ember, aki eljön ide, találkozik a mi plakátunkkal, megáll előtte, lefotózza, hazaviszi, terjeszti, gondolatot ébreszt benne, akkor már elégedettek vagyunk.”
Legalább annyira fontos a szervezők és a többi kiállítók számára is, hogy az emberek párbeszédet folytassanak egymással erről a kérdésről. „Ez a kiállítás arról szól, hogyan beszélünk egymással. Az az ötszáz-vagy hatszázezer ember, aki elment ebből az országból, azért, mert rossz volt a közérzete, az már nem vesz részt a közélet alakításában, csak úgy, ha megnézi az ARC Facebook oldalán ezeket a plakátokat – hangsúlyozta a kiállítás sajtótájékoztatóján Koncz E. Katalin, a Nyílt Társadalom Alapítvány korábbi vezetője, hozzátéve: nem biztos, hogy az a megoldás, ha elmegyünk. Maradni kell, és akik itt maradnak, azok annak ellenére, hogy úgy érzik nem jó a közérzetük, a közéletben való felelősségvállalás kötelező.” Az állandó „sorosozásra” reflektálva azonban a kiállítás szervezője, Bakos Gábor is megemlítette a sajtótájékoztatón, még időben szeretne minden fake newst (álhírt) eloszlatni: a Nyílt Társadalom Alapítvány támogatásának nincs köze a nyertes pályaműhöz.
Az ARC közérzeti kiállítás nem jelent konkrét politikai szerepvállalást, az azonban, hogy a pályázók minden évben fontosnak érzik, hogy reagáljanak az elmúlt évek politikai történéseire, az ország közérzetét, a közhangulatát nagymértékben tükrözi. Az idei pályázati témához, az álvalóságokhoz kapcsolódó alkotások egyaránt reagálnak a női intimszférát érintő mindennapos közbeszédre, a családon belüli erőszak tényére, az évek során felépült oligarchabirodalomra, vagy a média által közvetített hazugságokra. Bár évről évre e kérdésköröket érintik a nyertes plakátok, mégis olyan egyedi kivitelezésű, új, friss művekkel találkozhatunk, amelyek előbb megmosolyogtatnak, majd a következő pillanatban arcul csapnak. Az orvosi receptre felírt Imádkozzatok! előtt állva egy pillanatra gyökeret ver az ember lába az újabb kórházi felmondásokat emlékezetébe idézve, de nem más a helyzet azt a pesti utcák nyomorát dokumentáló fotót látva, amely azt üzeni: itt kell lenned, hogy elhidd. S hirtelen torkunkon akad a szó: hát, itt. Infó: 18. ARC közérzeti kiállítás, Új helyszínen az Örs vezér útján, látogatható október 7-ig, lámpaoltás 23:30-kor

Piros ajtók

 Az ARC plakátok között kapott helyet a Közös Halmaz Alapítvány kiállítása is. Annak ellenére, hogy egy nemzethez tartozunk, és mind magyarok vagyunk, a szekértábor logika azt nevelte belénk, hogy aki mást gondol, arról, amit mi, azzal ellenségek vagyunk, és rosszabb esetben átharapjuk egymás torkát. Egyikőnk komcsizik, a másik nácizik, közben mindannyiunk családjának az életén végigsöpört a huszadik század.” – hangsúlyozta Varga Sára, az alapítvány kuratóriumának tagja a sajtótájékoztatón. A piros ajtók és az általuk közvetített üzenet is ARC-kompatibilis, ugyanis a közérzeti kiállításhoz hasonlóan a magyarok és magyarok közti párbeszédet hivatott elősegíteni, s az alapítvány jelmondatának megfelelően: ajtót nyitni a múltra, hogy legyen jövőnk. 

Témák
plakát
2018.09.21 17:43

"Túl sok minden túl gyorsan jelent meg" – Lassítanak a Star Wars tempóján

Publikálás dátuma
2018.09.21 14:37
Illusztráció: AFP
Fotó: AFP/
"Némi lassulásra" számíthatnak a Star Wars-filmek rajongói a széria következő részeinek és a Csillagok Háborúja-univerzumhoz tartozó különálló filmek megjelenésében is - mondta el a Bob Iger, a Disney vezetője a The Hollywood Reporter című filmes portálnak.
A Star Wars: Az utolsó Jedik és a Solo: Egy Star Wars-történet mindössze öt hónap különbséggel érkezett a mozikba. Ám míg Az utolsó Jedik világszerte 1,33 milliárd dollár (365 milliárd forint) bevételt hozott és a kritikusok tetszését is elnyerte, a Solo jelentősen elmaradt a várakozásoktól, mindössze 392 millió dollár globális bevételt produkált szemben a 250 millió dolláros gyártási költségekkel, valamint a kritikusok langyos fogadtatásával.
"Az időzítés az én döntésem volt és ahogy most visszatekintek, azt gondolom, hogy vállalom a felelősséget a hibáért, amely az volt, hogy túl sok minden túl gyorsan jelent meg"
- mondta Iger.
Hozzátette: némi lassulásra kell számítani, ami azonban nem jelenti azt, hogy nem fognak filmeket készíteni.
2018.09.21 14:37