Megszólalt két újabb lány, akiket Marton zaklathatott

Publikálás dátuma
2017.10.21 10:05
A Hír TV Alinda című műsorában szólalt meg két lány, akik állították, hogy Marton László őket is zaklatta Forrás: Youtube/Hír TV
Fotó: /
Sárosdi Lilla bejelentése - miszerint Marton László Kossuth-díjas rendező zaklatta őt húsz évvel ezelőtt - óta megállíthatatlan a lavina. A Színház- és Filmművészeti Egyetem jelenlegi és korábbi hallgatói petícióban követelték a rendező felfüggesztését, aki bár tagadja, hogy zaklatta volna a színésznőt, tegnap lemondott a Vígszínház főrendezői posztjáról is. A Hír TV Alinda című műsorban közben két újabb nő állította, hogy őket is zaklatta Marton László, egyiküket mindössze két évvel ezelőtt, a másik betelefonáló pedig elmondta: még a lányánál is bepróbálkozott a rendező.

A műsor vendége Sárosdi Lilla volt, aki részletesen beszélt a húsz évvel ezelőtt történt esetről. Erős bűntudat gyötörte amiatt, hogy nem felelt meg egy potentátnak, akiért rajongott. A történtek után néhány nappal visszament a Vígszínházba, találkozni akart Martonnal, hogy megbizonyosodjon arról, hogy a rendező nem veti meg, nem utálja azért, hogy nemet mondott neki. Sárosdi elkapta a rendező egy pillantását, amiből arra következtetett, nem haragszik rá.

A színésznő azzal magyarázta, hogy miért szállt be a rendező autójába - amit sokan kérdeztek tőle az ügy kapcsán, és amit áldozathibáztatásnak tart -, hogy egy ilyen szituációban, amikor az ember úgy érzi, hogy befogadta egy adott közösség, nem mer ellentmondani, főleg nem egy nagy tiszteletben álló személynek. Meg akart felelni a helyzetnek, annak ellenére is, hogy érezte, ez valahova ki fog futni, mégsem tudott kilépni belőle.

Sárosdi arról is beszélt, hogy mostanáig nem tudta, ki volt a fehér BMW-ben ülő harmadik férfi, aki önkielégítést végzett mellette. Csak a foglalkozására emlékezett, tegnap azonban kapott egy Messenger-üzenetet, amelyben leírták, mi volt Marton László barátjának a neve, ezt azonban nem árulta el a műsorban.

A rendező nevének nyilvánosságra hozását azzal magyarázta: felelősséggel tartozik azokért, akik vallomása után megosztották vele a történetüket. "Azokért az emberekért is tettem, akiknek szeretném, ha hallanák a hangját. Ez nekik akkora bástya, ami mögé be mernek állni."

A műsorban ezután az első névtelen betelefonáló elmondta: azért nem lett színész, amit állítása szerint Marton László tett vele - a nő ezt egyébként már egy korábban vele készült interjúban is elmondta, a rendező neve nélkül. Jelentkezett a Színház- és Filmművészeti Egyetemre, de nem vették fel, Marton viszont azt javasolta neki, hogy járjon be próbákra, tanuljon ott. Az ilyen alkalmakkor a rendező – mondta a nő – rendszeresen megölelte, megsimogatta, véletlenül hozzáért a melléhez, de mivel azt látta, hogy mindenkivel ezt csinálja, megnyugtatta magát, hogy biztosan ez a természetes.

Később Marton felajánlotta a nőnek, hogy saját a belvárosi lakásában segít neki monológokat tanulni, de az első alkalommal ugyanúgy kereste vele a testi kontaktust, mint korábban a színházban. Az első alkalmat "megúszta komolyabb közeledés nélkül", "csak tapizás" folyt. A második próbára már úgy ment a nő, hogy azonnal szembesítette: - Úgy gondolom, hogy többet is akar tőlem. - Nem gondolod rosszul" – hangzott állítólag a rendező válasza, mire a nő tehetetlenségében elsírta magát. "Erre még volt képe azt mondani, hogy mennyire szép vagyok, amikor sírok." Aztán az is elhangzott, hogy ha "ez így nem megy, nem kell többet találkoznunk". Az eset két éve történt. A nő azért nem fordult a hatóságokhoz, mert nem tudta volna bizonyítani az állítását, szerinte Marton nagyon ügyelt arra, hogy semmit se lehessen rábizonyítani, soha nem írt például SMS-t. 

A második telefonon bejelentkező nő azt mondta, nála még a nyolcvanas években próbálkozott be Marton. Aztán amikor a lánya is megpróbált felvételizni az SZFE-re, az első névtelen telefonálóéhoz nagyon hasonlóan igyekezett őt becserkészni a rendező, de vele "nem fajult idáig a dolog". Ő maga 21 éves, lelkes egyetemista volt, amikor találkozott Martonnal, aki állítása szerint – ahogy a többieket is – behívta a próbáira, mellé ült, közben néha megfogta a lábát. Többször elvitte sétálni is, nagyokat beszélgettek. A bemutatón aztán maga mellé ültette, és a tömött színházban megfogta a lány kezét, "a nyitott sliccébe húzta és két kézzel ott is tartotta a nemi szervén."

A nő megvárta az előadás végét, de nem járt többet a színházba. A rendező azonban nem hagyta annyiban, megtalálta, otthon hívogatta. Rábeszélte, hogy bemenjen hozzá, járjon újra próbákra. Egy ideig nem történt semmi, de aztán egy darab utolsó előadása épp a születésnapjára esett, mire Marton, akivel akkor ott volt a Sárosdi történetében is említett barátja, javasolta, hogy ünnepeljék meg. Felvitték a nőt a egy budai parkolóba, akkor pedig a fejét szorította rá a nemi szervére."Akkor kénytelen voltam azzal szembenézni, hogy ez csak erről szól, semmi másról. Aztán nagyon sokáig nem mentem a színház közelébe." - idézi a hvg.hu a betelefonálót.

Lásd még: Dagad a zaklatási botrány - Marton továbbra is tagad

Marton lemondott a Vígszínház főrendezői posztjáról
Marton tegnap már felfüggesztette oktatói tevékenységét a Színház- És filmművészeti Egyetemen, miután a hallgatók is aláírásgyűjtésbe kezdtek ellene. Az újabb közleményben most az szerepel: 
„Tisztelt Igazgató Asszony, kedves Enikő!
Kijelentem, hogy a személyemmel kapcsolatos állítások valótlanok.
Mai nappal főrendezői állásomról lemondok a személyemet érintő ügy tisztázásáig. Kérem lemondásom tudomásul vételét.
Tájékoztatlak, hogy a tegnapi napon hasonló indokkal kértem a Színművészeti Egyetemen tanári működésem szüneteltetését - írta Marton László. A Vígszínház elfogadta a rendező lemondását.

 

Szerző
2017.10.21 10:05

Mosolytól a pofonig – idén is vár az ARC kiállítás

Publikálás dátuma
2018.09.21 17:43

Fotó: Népszava/ Tóth Gergő
A tizennyolcadik alkalommal megrendezett ARC kiállítás új helyszínen, de a megszokott színvonalon, erőteljes üzenetű plakátokkal várja a látogatókat az Örs vezér útján.
„Nézz körül! Mit látsz? Leveszed a hamisat? Vágod az illúziót? Kiszúrod a hazugságot? Érdekel az igazság? A valódit szereted, vagy az igazit? A láthatót, vagy az őszintét? A dizájnt, vagy a szívből jövőt? A művit, vagy a zsigerit?” – többek között e kérdések álltak a 18. ARC közérzeti kiállítás pályázati kiírásában, amely idén az UNFAKE – az álvalóságok, álhírek – témáját járja körül. A majd ezer beérkezett pályaműből kiválasztott nyolcvannégy plakát az Örs vezér útján látható, ugyanis, mint arról korábban lapunk is beszámolt, a Városliget Zrt. februárban jelezte a résztvevőknek, a Liget projekt miatt az elmúlt tizenhét év hagyományát megszakítva idén már nem tudnak helyet biztosítani a kiállításnak az Ötvenhatosok terén. Ez követően a XIV. kerület, Zugló önkormányzatához fordultak, amely első körben a lakókörnyezet közelsége okán nem támogatta, később viszont engedélyezte a területet kiállítás helyszínéül.
„Elsősorban talán tényleg a politikai manipuláció, vagy pedig az egyértelműen a politikai érdekeket közvetítő médiumoknak szólt ez az üzenet. De másodlagosan benne rejlik az is, hogy függetlenül az ember politikai aktivitásától vagy a médiához való kötődésétől, sokszor hangzott el tavaly ez az öt betű, ez az egy szó. Véleményem szerint sokkal többször, mint az releváns lett volna” – válaszolta Tóth Dániel, a nyertes Demagógia című mű egyik készítője, a kérdésre, kinek kívántak üzenni a Soros György vezetéknevét tréfásan elrejtő plakáttal. A képen egy billentyűzetet láthatunk, amelyen a leggyakrabban használt, S, O és R betűk megfakultak, alatta a cím: Demagógia. Béky Patrik, a plakát társkészítője szerint azért is fontos az ARC kiállítás, hogy elinduljon egy-egy gondolat: „valószínűleg nem annyi ember tud eljönni, ahányhoz el kelljen érjen ez az üzenet, de ha már az a sok ember, aki eljön ide, találkozik a mi plakátunkkal, megáll előtte, lefotózza, hazaviszi, terjeszti, gondolatot ébreszt benne, akkor már elégedettek vagyunk.”
Legalább annyira fontos a szervezők és a többi kiállítók számára is, hogy az emberek párbeszédet folytassanak egymással erről a kérdésről. „Ez a kiállítás arról szól, hogyan beszélünk egymással. Az az ötszáz-vagy hatszázezer ember, aki elment ebből az országból, azért, mert rossz volt a közérzete, az már nem vesz részt a közélet alakításában, csak úgy, ha megnézi az ARC Facebook oldalán ezeket a plakátokat – hangsúlyozta a kiállítás sajtótájékoztatóján Koncz E. Katalin, a Nyílt Társadalom Alapítvány korábbi vezetője, hozzátéve: nem biztos, hogy az a megoldás, ha elmegyünk. Maradni kell, és akik itt maradnak, azok annak ellenére, hogy úgy érzik nem jó a közérzetük, a közéletben való felelősségvállalás kötelező.” Az állandó „sorosozásra” reflektálva azonban a kiállítás szervezője, Bakos Gábor is megemlítette a sajtótájékoztatón, még időben szeretne minden fake newst (álhírt) eloszlatni: a Nyílt Társadalom Alapítvány támogatásának nincs köze a nyertes pályaműhöz.
Az ARC közérzeti kiállítás nem jelent konkrét politikai szerepvállalást, az azonban, hogy a pályázók minden évben fontosnak érzik, hogy reagáljanak az elmúlt évek politikai történéseire, az ország közérzetét, a közhangulatát nagymértékben tükrözi. Az idei pályázati témához, az álvalóságokhoz kapcsolódó alkotások egyaránt reagálnak a női intimszférát érintő mindennapos közbeszédre, a családon belüli erőszak tényére, az évek során felépült oligarchabirodalomra, vagy a média által közvetített hazugságokra. Bár évről évre e kérdésköröket érintik a nyertes plakátok, mégis olyan egyedi kivitelezésű, új, friss művekkel találkozhatunk, amelyek előbb megmosolyogtatnak, majd a következő pillanatban arcul csapnak. Az orvosi receptre felírt Imádkozzatok! előtt állva egy pillanatra gyökeret ver az ember lába az újabb kórházi felmondásokat emlékezetébe idézve, de nem más a helyzet azt a pesti utcák nyomorát dokumentáló fotót látva, amely azt üzeni: itt kell lenned, hogy elhidd. S hirtelen torkunkon akad a szó: hát, itt. Infó: 18. ARC közérzeti kiállítás, Új helyszínen az Örs vezér útján, látogatható október 7-ig, lámpaoltás 23:30-kor

Piros ajtók

 Az ARC plakátok között kapott helyet a Közös Halmaz Alapítvány kiállítása is. Annak ellenére, hogy egy nemzethez tartozunk, és mind magyarok vagyunk, a szekértábor logika azt nevelte belénk, hogy aki mást gondol, arról, amit mi, azzal ellenségek vagyunk, és rosszabb esetben átharapjuk egymás torkát. Egyikőnk komcsizik, a másik nácizik, közben mindannyiunk családjának az életén végigsöpört a huszadik század.” – hangsúlyozta Varga Sára, az alapítvány kuratóriumának tagja a sajtótájékoztatón. A piros ajtók és az általuk közvetített üzenet is ARC-kompatibilis, ugyanis a közérzeti kiállításhoz hasonlóan a magyarok és magyarok közti párbeszédet hivatott elősegíteni, s az alapítvány jelmondatának megfelelően: ajtót nyitni a múltra, hogy legyen jövőnk. 

Témák
plakát
2018.09.21 17:43

"Túl sok minden túl gyorsan jelent meg" – Lassítanak a Star Wars tempóján

Publikálás dátuma
2018.09.21 14:37
Illusztráció: AFP
Fotó: AFP/
"Némi lassulásra" számíthatnak a Star Wars-filmek rajongói a széria következő részeinek és a Csillagok Háborúja-univerzumhoz tartozó különálló filmek megjelenésében is - mondta el a Bob Iger, a Disney vezetője a The Hollywood Reporter című filmes portálnak.
A Star Wars: Az utolsó Jedik és a Solo: Egy Star Wars-történet mindössze öt hónap különbséggel érkezett a mozikba. Ám míg Az utolsó Jedik világszerte 1,33 milliárd dollár (365 milliárd forint) bevételt hozott és a kritikusok tetszését is elnyerte, a Solo jelentősen elmaradt a várakozásoktól, mindössze 392 millió dollár globális bevételt produkált szemben a 250 millió dolláros gyártási költségekkel, valamint a kritikusok langyos fogadtatásával.
"Az időzítés az én döntésem volt és ahogy most visszatekintek, azt gondolom, hogy vállalom a felelősséget a hibáért, amely az volt, hogy túl sok minden túl gyorsan jelent meg"
- mondta Iger.
Hozzátette: némi lassulásra kell számítani, ami azonban nem jelenti azt, hogy nem fognak filmeket készíteni.
2018.09.21 14:37