E-recept - Orvosi térélmények

Publikálás dátuma
2017.11.04 06:07
A gyógyszerészek még nem kellően gyakorlottak az e-személyi használatában, de ez néhány nap alatt rutinná válhat. FOTÓ: VAJDA JÓ
Fotó: /
Egy-két hónapba is beletelhet, mire a helyére rázódik a magyar egészségügy digitális játszótere. A betegek csak november közepétől próbálkozhatnak e-személyivel kiváltani a gyógyszert.

A csendes szerda és a panasztól hangos csütörtök után pénteken vegyes volt a kép az e-egészségügyi térben. Volt gyógyszerész, akinél minden stimmelt, és akadt olyan háziorvos, aki a rendelését is befejezte, mert elege lett a rendszerrel vívott reménytelen harcból. A legnagyobb küzdelmet a patikai és a háziorvosi informatikai rendszerek üzemeltetői vívják. Az e-személyivel történő recept kiváltás ugyanis már biztosan csak november közepétől, fokozatosan lesz elérhető. Addig a hagyományos személyi igazolvány és TAJ-szám bemutatásával, vagy a papíralapú felírási igazolás bemutatásával lehet a gyógyszerekhez jutni.

– Egy-két hónapba is beletelhet, míg helyrerázódik a magyar egészségügy digitális játszótere – kommentálta lapunknak a rendszerindulást kísérő zökkenőket Sipos Géza, az egyik patikai rendszert üzemeltető cég, a Quadro Byte Zrt. tulajdonos-vezetője. Állítja: a cégéhez tartozó patikák problémamentesen dolgoznak. A receptek beolvasása, illetve letöltése néhány másodperc. Lassítja a folyamatot, hogy a gyógyszerészek még nem kellően gyakorlottak az e-személyi használatában, de ez néhány nap alatt rutinná válhat. Sipos hozzátette: – nem azt mondjuk, hogy a mi patikáinkban a helyzet maga tökély, mert javítani kell a sebességen, és finomítani néhány dolgot. A rendszer úgy lett kialakítva, hogy műszaki-informatikai probléma a gyógyszerkiadást nem akadályozza.

– Nincs ok se elégedetlenségre, se sietségre – mondta a Népszavának Potornai Lajos, a fővárosi Somfa gyógyszertár tulajdonosa, aki saját patikájában elégedett az e-rendszerrel. Itt nem volt rendszerlassulás, hibaüzenet sem. – Egy-két másodperc alatt képes a rendszer felismerni a vényt. A betegek egyelőre nem érzékelnek érdemi változást – állítja, hozzátéve – a papírvény maradt, az orvos a jövő év végéig biztosan odaadja azt is, s ezzel éppúgy, mint eddig mindenki megkapja a gyógyszert. Ez akkor is így van, ha nem magának, hanem a szomszédnak, a gyereknek, vagy az idős rokonak van szüksége a készítményre.

Az egyik nagy budai bevásárlóközpontban azonban még pénteken sem működött a rendszer. Itt fölcsatlakozni sem sikerült, viszont jött olyan beteg, aki az e-személyijével szerette volna kiváltani a vényeit. Receptet nem is hozott magával, őt el kellett küldeniük. A gyógyszertár informatikai szolgáltatásait a legtöbb patikát üzemeltető cég végzi, amely csak egy héten belülre ígérte a hibák kijavítását, illetve zökkenőmentes működést.

– Heuréka! Az első recept kinyomtatva, felhőbe röpítve. Több recept is megy, csak lassú – lelkesedett a nagy közösségi portálon egy háziorvos. Sok társának azonban nem lehetett ilyen sikerélménye: volt olyan hely, ahol 23 perc alatt tudtak kinyomtatni nyolc receptet. Az egyik orvos pedig még a rendelését is leállította, mert elege lett a rendszerrel való reménytelen küzdelemből. Mások ugyan dolgoztak, de meg sem kísérelték a rendszerhez való kapcsolódást.

Szerző
2017.11.04 06:07

Tovább éheztetik a menedékkérőket a magyar hatóságok

Publikálás dátuma
2018.08.21 19:03
Illusztráció
Fotó: / Németh András Péter
Már a nyolcadik menedékkérőtől tagadják meg a tranzitzónában az élelmet. Már hétszer felszólította a strasbourgi bíróság a magyar hatóságokat, hogy adják meg az ellátást, ám - mint a Magyar Helsinki Bizottság írja - mégis folytatják az embertelen gyakorlatot.
Az a menekült, aki Szerbia felől érkezik, jó eséllyel a tranzitzóna idegenrendészeti részlegén találja magát, a menekültügyi kérelmét ugyanis várhatóan elutasítják arra hivatkozva, hogy biztonságos országból érkezett. Annak ellenére, hogy menekültüggyel foglalkozó szervezetek szerint Szerbia nem minősül biztonságos országnak, a helyi idegenrendészeti rendszer ugyanis erősen hiányos. A menedékkérők hiába fellebbeznek az elutasító döntés ellen, annak nincs halasztó hatálya, így azonnal megindul az idegenrendészeti eljárás. Amíg pedig a jogerős döntésre várnak nem kapnak ellátást. Ha ételt akarnak, csak Szerbia felé mehetnek - és akkor zárul mögöttük a Magyarország felé vezető kapu.
A tranzitzónában már a nyolcadik menedékkérő embertől tagadják meg az élelmet a magyar hatóságok - olvasható a Magyar Helsinki Bizottság közösségi oldalán kedden megjelent közleményében. Az áldozat, egy fiatal afgán nő hosszú menekülése során elképzelhetetlen borzalmakat élt át, írják, hozzátéve:
"Mai határozata alapján a magyar hatóság mégis azt mondta ki, hogy nemhogy védelemre, de még két zsömlére sem érdemes."
A Helsinki Bizottság a korábbi esetekhez hasonlóan, most is a strasbourgi bírósághoz fordul. "A korábbi hét megkínzott, kiéheztetett ügyfelünknél már felszólította a bíróság a magyar államot, hogy adjon enni nekik. Most sem számítunk másra. Tudja ezt a hatóság is, de minden emberi érzést sutba vágva inkább aljas politikai megrendelést szolgál ki" - fogalmaznak.
Múlthéten az Iványi Gábor lelkész által vezetett humanitárius csoportot fordult a hatóságokhoz azzal, hogy élelmet szeretnének eljuttatni a tranzitzónában lévő embereknek. Kérésüket indoklás és jogszabályi hivatkozás nélkül utasította el a Bevándorlási Hivatal.
2018.08.21 19:03
Frissítve: 2018.08.21 19:27

Figyelmeztet a NAV: csak egy csaló ígér pénzt a nevükben

Publikálás dátuma
2018.08.21 17:48
Fotó: Molnár Ádám
Fotó: /
Csalók küldenek a NAV nevében hamis értesítéseket azért, hogy személyes ügyféladatokat szerezzenek meg.
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal nevében illetéktelenek küldenek olyan e-mailt, amelyben adó-visszatérítést helyeznek kilátásba, ezzel csalva a címzetteket egy ismeretlen, jelenleg nem működő oldalra - írja honlapján a NAV.
A NAV soha nem kér e-mailen bankszámlára, vagy bankkártyára vonatkozó bizalmas adatot
- hangsúlyozzák. Értesítési gyakorlatuk merőben eltér a csalók módszerétől: a hivatal ügyfélkapun keresztül, illetve postán, adószámla-kivonaton értesíti az adózókat, ha túlfizetésük van.
A leírthoz hasonló gyanús e-mailt kapott a Pénzcentrum.hu szerkesztősége is. Esetükben a feladó a "no.replys2@post.nav.gov.hu" címet használta, ami valóban megtévesztően emlékeztet egy hivatalos e-mail címre.
2018.08.21 17:48