Magyarázkodik a Mol Tállai miatt

Publikálás dátuma
2017.11.16 14:42
Tállai András FOTÓ: Molnár Ádám
Fotó: /
A Mol piaci vállalatként a fogyasztói visszajelzéseket is beleértve folyamatosan figyelemmel kíséri a versenypiaci tényezőket, elemzi és szükség esetén módosítja az árakat. Az árazás ugyanakkor tisztán kereskedelmi kérdés - szögezte le a vállalat csütörtöki közleményében.

A cég egyben megismételte: a Mol, ahogyan eddig, úgy most sem kommentál konkrét árakat vagy a saját árazási gyakorlatát. Hangsúlyozták ugyanakkor, hogy a legtöbb fogyasztási cikkhez hasonlóan az üzemanyagok ára számos piaci körülménytől függ. Magyarországon csaknem 2000 töltőállomás van, ennek csak egynegyedét működteti a Mol - írja a hvg.hu.

Tállai András, a nemzetgazdasági tárca parlamenti és adóügyekért felelős államtitkára a hétvégén Facebook-oldalán közölte, hogy miután egyeztetést folytatott a Mol illetékes képviselőivel, csökkentették az üzemanyag árát választókerületében, Mezőkövesden. Gulyás Gergely Fidesz-frakcióvezető erről keddi sajtótájékoztatóján kijelentette: Tállai András a lehető leghelyesebben járt el, a Fidesz-frakció - csatlakozva a miniszterelnökhöz - egy emberként gratulál neki, Tállai egyébként azt mondta, csak a munkáját végezte.

Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára hangsúlyozta, hogy a kútárak közötti különbségek az eltérő költségelemekkel (szállítási költség szintek, kút beruházás ráfordításai), de alapvetően a hazai olajpiac szabadversenyen alapuló működésével magyarázhatók. Ezért fordulhat elő, hogy kutanként jelentős, akár 40-50 forintos árkülönbség is lehet. Az üzemanyagoknál, ugyanúgy, ahogyan a legtöbb fogyasztási cikknél is különböző árak vannak, attól függően, hogy hol vásárol az ügyfél - hangsúlyozta. Emlékeztetett rá, hogy az üzemanyagok végfelhasználói árának két alap eleme van, az előállítási és forgalmazás költségek, illetve a terméket terhelő adók. A végfelhasználói ár és az ezzel szemben lévő költségek piaci kockázata a forgalmazókat terheli. 

Az üzemanyagokat ma Magyarországon háromféle adó, illetve adójellegű költség terheli: a jövedéki adó, az általános forgalmi adó, valamint az ezeknél jóval kisebb részt jelentő készletezési hozzájárulás. A végfelhasználói árakra vetítve az adótartam összességében meghaladja az 50 százalékot. Hangsúlyozta, hogy az üzemanyag-forgalmazóknak az adótartam nagyságára nincs ráhatásuk azok mértékét jogszabályok írják elő, az előállítás és forgalmazás költségét pedig jelentős mértékben befolyásolják az olaj világpiaci és a termék jegyzések európai változásai, valamint a forint/euró és a forint/dollár árfolyama.

A MÁSZ a magyarországi olajpiac legjelentősebb szereplőit tömöríti. A hét kúthálózat üzemeltetéssel is foglalkozó tagvállalat 1050 üzemanyagtöltő állomást  működtet, ami a 2000 kútnak több mint 50  százaléka. Ezek benzin és gázolaj értékesítései az éves országos kiskereskedelmi forgalom közel 70 százalékát adják.

Szerző
2017.11.16 14:42
Frissítve: 2017.11.16 20:56

322,9 forinton az euró

Publikálás dátuma
2018.11.13 19:59
Illusztráció
Fotó: / Népszava
Vegyesen alakult a forint árfolyama a bankközi piacon a főbb devizákkal szemben kedd este a reggeli szintekhez képest.
Az euróval szemben gyengült a forint. Az euró jegyzése 322,90 forintra emelkedett este hét óra után a reggel hét óra körül jegyzett 322,40 forintról.
Az euró kedden 322,10 és 323,61 forint között mozgott.
A svájci frank árfolyama alig változott, 283,83 forintról 283,80 forintra csökkent, a dolláré pedig 286,88 forintról 286,32 forintra esett. Az euró kedd este 1,1270 dolláron állt a reggeli 1,1237 dollár után.
Szerző
2018.11.13 19:59

Szemétkáosz: egy majd minden részletében rosszul működő cégdöntései ellen lényegében nincs jogorvoslat

Publikálás dátuma
2018.11.13 19:52
Illusztráció
Fotó: Népszava/
Gyakorlatilag semmi se működik jól a hazai hulladékgazdálkodási rendszerben – foglalható össze az Index tudósítása a jövő nemzedékek szószólója, Bándi Gyula friss elemzéséről. A 2012-ben rögzített, majd 2013-ban 10 százalékkal mérsékelt helyi kukadíjak az ágazat működtetési költségeinek kevesebb mint felét fedezik – állapítja meg az anyag. A szemétszállítás ellentétes az Alaptörvény lehető legkisebb környezetszennyezésre vonatkozó előírásával. A díj szintje nem veszi figyelembe se a közszolgáltatási költségeket, se a szennyező fizet-elvet. A lerakási járulékot se a lakosságra, hanem a kukacégre terhelik, így az nem ösztönzi a szemetelés mérséklését. Bándi Gyula aggályosnak tartja a csekkek beszedésére és a bevételek szemétszállítóknak való visszaosztására két éve alapított NHKV Nemzeti Hulladékgazdálkodási Kooridnáló és Vagyonkezelő Zrt. jogi helyzetét is. A társaság azzal, hogy a hulladékcégek léte az általa kiállított „megfelelőségi véleménytől” függ, egy fajta hatóságként is fellép. Az állami társaság gazdálkodása átláthatatlan – tavalyi mérlegét június óta jogszabálysértő módon titkolja -, számlázási rendszere a visszajelzések alapján nem alkalmas a díjak biztonságos beszedésére, a hulladékcégek pedig a nekik járó bevételek rendszertelen, akadozó, hónapokat késő, esetenként teljesen elmaradó átutalására panaszkodnak. Az NHKV döntéseiben érintett felek számára a törvény ugyanakkor semmiféle jogorvoslati lehetőséget nem biztosít. Eladdig, hogy az ágazat legalapvetőbb előírásait tartalmazó, 2017-re vonatkozó Országos Hulladékgazdálkodási Közszolgáltatási Tervet (OHKT) tavaly decemberben fogadták el. Mindezek nyomán az ágazatban mára teljesen elapadtak az eszözök, gépek pótlási forrásai. A szolgáltatást tehát egyre nagyobb mértékben költségvetési pénzekből tartják fenn. Felhánytorgatja a gyakori jogszabályváltozásokat is. Az EU jelzései alapján Magyarország valószínűleg nem lesz képes teljesíteni a 2020-ig kitűzött 50 százalékos hulladékfeldolgozásiarány-célokat. Bándi Gyula javasolja az NHKV jogi helyzetének tisztázását, döntéseinek megkérdőjelezhetőségét, az OHKT tárgyév előtti elfogadását, a szakmai felvetések átgondolását és azt is, hogy ismét a közszolgáltató szedhesse be munkája ellenértékét.

Millárdok szivárognak el

Egy nyírségi családi ház a székhelye annak a se honlappal, se a telefonszámmal nem rendelkező Pepp and Cars Kft.-nek, amely tavaly nyert a kukaholdinnak hívott NHKV 7,6 milliárd forintos tartozásbehajtási pályázatán – közli a 24.hu. A társaság azóta áttekinthetetlen céghálót és szövevényes alvállalkozói hálózatot hozott létre. A lap – amely csak egy kevéssé közlékeny alvállakozót ért el – úgy véli, a tevékenységet az adóhatóság olcsóbban is végezhetné.

MSZP: kukába a kukaholdinggal

A kukaholdingot meg kell szüntetni, a felelőtlen gazdálkodásért a felelősöket el kell számoltatni, a szemétszállítás feladatát pedig vissza kell adni az önkormányzatoknak – közölte tegnap Molnár Gyula. Az NHKV egy fideszes kifizetőhely, ami húszmilliárdos veszteséget hozott össze, képtelen elszámolni, feladata ellátására alkalmatlan, amit az Alapvető Jogok Biztosa hivatala is kimondott – érvel a szocialista képviselő. Valószínűleg Balla György fideszes honatya lapunknak adott nyilatkozatára utalva kifogásolja, hogy a kormánypárt szerint viszont az ágazatban nincs szükség rendszerszintű változtatásra.

Szerző
2018.11.13 19:52