Varga Péter;
Bioritmus;kampány;elhízás;Chile;
2018-01-31 06:16:00
Az ország olyan stratégiát kezdett alkalmazni az elhízás elleni harcban, amelynek sikere mások számára is követendő példa lehet. A négy pontból álló akcióterv elemei a következők.
Az ország politikusai tudomásul vették, hogy minden további bizonyíték keresése helyett lépni kell, miután az lakosság két harmada túlsúlyos vagy elhízott, és minden órában meghal egy ember az elhízás következtében. (Az USA-ban ez a szám három ember negyedóránként!)
Megállapították a kóros elhízás a túlzott só-, cukor- és zsírfogyasztás következménye. Ezek a túlságosan feldolgozott élelmiszerekben és italokban találhatók. Végső soron kevesebbet kell enni vagy inni, de az intézkedések kidolgozói ahelyett, hogy arra nézve adtak volna tanácsokat az embereknek, mit egyenek, fontosabbnak tartották arra figyelmeztetni őket, milyen ételeket kerüljenek.
A címkék jelzik, ha az élelmiszer sok sót, cukrot, zsírt vagy kalóriát tartalmaz
A chilei hivatalnokok meghallgatták és figyelembe vették az élelmiszeripari szakemberek véleményét, de első helyre az emberek érdekeit helyezték. A folyamatot átláthatóvá tették, annak érdekében, hogy a figyelmeztető címkék felhelyezését ne lehessen megakadályozni.
Felismerték, hogy az emberek nem fognak apró betűket silabizálni, adatokat elemezni, ezért az Egészségügyi Minisztérium grafikusokat kért fel, hogy alkossanak egyszerű figyelmeztető címkéket. A fekete-fehér nyolcszögű matricák jelzik, ha az élelmiszer sok sót, cukrot vagy kalóriát tartalmaz, elegendőt ahhoz, hogy krónikus betegséget okozzon. A marketingkampány üzenete egyszerű, válassz kevesebb címkét, ha egy sincs az a legjobb.
A kampány tavalyelőtt indult, a lakosság 40 százaléka mondta, figyelembe veszi a jelzéseket, ha kell, egészségesebbre cserélik, amit vennének. Az élelmiszeripar ezért soha nem látott mértékben megváltoztatta termékeit, és olyanokat állít elő, amelyekre nem kell címkét tenni. Továbbá olyan intézkedéseket hoztak, amelyek ezeken a figyelmeztetéseken alapulnak. Tizennégy éven aluli gyerekeknek nem lehet olyan élelmiszert hirdetni, amelyen fekete matrica található, és iskolákban ilyen nem árulható. Rajzfilmfigurák sem lehetnek a csomagoláson és a gyerekeknek szóló reklámokban. Hamarosan új szabályok lépnek életbe, amik szerint reggel hét és este tíz között, nem lehet fekete címkés élelmiszereket reklámozni, mert ilyenkor gyerekek is láthatják azokat.