Fel a fejjel! - A "dinótartás" árt a gerincnek

Publikálás dátuma
2018.02.28 15:14
Illusztráció: pexels.com
A sok számítógép előtt ülés, a hordozható kütyük használata miatt a gerincoszlop normális S alakja C-vé deformálódik, ami a fájdalmat, sőt sérvet okozhat. A megelőzéshez már egy kis mozgás is sokat segíthet - mondta Bicskei Izabella edző a Népszavának.

Súlyos civilizációs hatás, hogy a számítógép előtt ülés, a hordozható kütyük használata miatt a normális S alakú gerincoszlop C-vé alakul. A dolgozóasztalnál ülve a monitorra meredve a fej a kelleténél jobban a váll elé kerül, mert - akaratlanul is - jobban akarjuk látni a képernyőt. Az egészséges az lenne, ha a nyaki csigolya a gerincoszlop vonalát követné, az előrevetülés miatt azonban fáj a hát, és akár sérvek is kialakulhatnak.

Jó tudni!
Nem mindig ott van a probléma, ahol fáj. A fölötte és alatta lévő ízületeknél is kell keresgélni.



A lapockazáró izmok, ahelyett, hogy zárt állapotban segítenének egyenesen tartani a hátat, teljesen kinyílnak, a befeszült a csuklyás izomtól nehéznek érezzük a vállakat, a kényszeredett, merev tartástól csomók alakulnak ki az izomrostok között. A rengeteg ülés – munkahelyen 8-10 órát, előtte utána autózunk, vagy ha szerencsénk, van a tömegközlekedési eszközön is találunk helyet – miatt alig állunk, nem dolgozik a csípő- és a bokaízület, a természetellenes tartás szinte törvényszerűen a gerincsérvek kialakulásához vezet. Ezek megelőzéséhez meg kell erősíteni a hátat, a hátsó láncot. Erre alkalmas a jóga, az úszás, a torna – minden, ami kimozgatja az ízületek mentén a szalagokat és az izomrostokat, hátrafelé nyújtja a kötőszövetet. Az elől lévő izmok – mellkas-, has-, csípőhorpasz- és a combizom is – egész nap összehúzott, ernyedt állapotban van, ezeket fontos lenne kinyújtani, a hátsó – hát, a far, a hátsó comb és a vádli izmait – pedig intenzívebben megmozgatni, hogy kompenzáljuk az elől lévő szűkületeket.

„Dinótartás”

Illusztráció: AFP

Illusztráció: AFP

A kütyüinket általában a hasunk tájékán tartjuk, lóg a fejünk, mint egy dinoszaurusznak. Így járunk már az utcán is. Jobb lenne, ha úgy olvasnánk a telefonon, hogy valahova felkönyökölve vízszintesen, szemmagasságban tartjuk a készüléket. Beszélgetés közben is lefelé nézve, lehajtjuk a fejünket, a nyak akkor is előrevetül. A bajok megelőzése érdekében húzzuk meg magunkat a fejünknél fogva. Nyújtózzunk meg! - ajánlja Bicskei Izabella. Így a nyaki gerincszakasz visszakerül a hát vonala fölé. Emeljük ki a mellkasunkat, húzzuk hátra és engedjük le a vállakat, érezni fogjuk, hogy összezárnak a lapockák. Húzzuk be a hasat, a csípőt billentsük magunk alá, ne engedjük „hátul maradni”. Nők szülés után, a férfiak pedig a pocakosodásuk után hajlamosak hátul hordani a csípőjüket, elöl ugyanis a súly van - mondta az edző. Azért is vissza kell billenteni, mert nyúljanak a csípőhorpasz-izmok és feszüljenek a farizmok. Ha fenék feszes, még jobban magunk alá tudjuk húzni a csípőnket. Ezeket a nyújtásokat – fejtetőből, kiemelt mellkassal, behúzott hassal, vállakat leengedve – ülés, sőt vezetés közben is elvégezhetjük. Sétáljunk és közben figyeljünk a tartásra. Felkelés után tornázunk kicsit: végezzünk hátrakörzéseket a karunkkal, mozgassuk meg a nyakat, végezzünk csípő- és bokakörzéseket. Ez, az akár csak egyperces mozgássor is sokat segít. De még jobb, ha napközben is eszünkbe jut és párszor átmozgatjuk magunkat. A test okos, akarja a jót és mindig vissza akar állni az egyensúlyára. Ha eljutunk edzeni, utána azt érezzük, jobb a hátunk, egyben vagyunk. Bármilyen keveset is tudunk mozogni, az is használ: emlékezteti az izmot a normális állapotára” - biztatott Bicskei Izabella.

A takarítás és a gyerekkori elhízás összefügghet

Publikálás dátuma
2019.04.25 14:14
Illusztráció
Fotó: AFP/ Peter Muller/Cultura Creative
Megváltoztatják a bélflórát ezért hozzájárulhatnak a gyerekkori elhízáshoz a leggyakrabban használt háztartási tisztítószerek – állapították meg kanadai kutatók.
A tudósok 757 csecsemő bélflóráját vizsgálták 3-4 hónapos korukban, majd súlyukat 1 és 3 éves korukban. Figyelembe vették azt is, hogy otthonukban milyen fertőtlenítő szert, mosószert vagy környezetbarát terméket használnak – számolt be a Tudatos Vásárló.
A kutatók a csecsemők székletében lévő mikrobákat tanulmányozták, az adatokat a Kanadai Gyermekegészségügyi Szervezettől kapták, a testtömeg-index (BMI) pontszámokhoz az Egészségügyi Világszervezet (WHO) növekedési görbéit használták.
Megállapítottuk, hogy azok a 3-4 hónapos csecsemők, akik olyan háztartásokban élnek, ahol legalább hetente használnak fertőtlenítőszereket, kétszer olyan valószínűséggel rendelkeznek magas Lachnospiraceae-szinttel. 3 éves korukban pedig ugyanezeknek a gyerekeknek magasabb a testtömegindexük azoknál a társaiknál, akik otthonában nem használtak ilyen tisztítószereket - mondta Anita Kozyrskyj, az Albertai Egyetem gyermekgyógyász professzora, a SyMBIOTA-projekt vizsgálatvezetője. 
A Lachnospiraceae természetes összetevője a bélflórának, állatkísérletekből azonban kiderült, hogy megemelkedett szintje magasabb testzsírt és inzulinrezisztenciát okozhat - magyarázta Kozyrskyj.
A környezetbarát tisztítószereket használó háztartásokban élő csecsemők más a bélflórája, és kisebb annak a valószínűsége is, hogy totyogós korukban túlsúlyosak legyenek. A kutatónő azt is hozzátette, hogy azok az édesanyák, akik környezetbarát termékeket használnak, a legtöbbször egészségesebb életmódot és étkezési szokásokat is követnek, ezért is lehet, hogy gyermekeik bélflórája és a súlyuk a normál tartományban mozog.
„Az antibakteriális tisztítószerek képesek megváltoztatni a környezet mikrobiomját és növelik a túlsúly kockázatának kialakulását”
– írták a szerzők.
A tanulmány új információkat szolgáltat arról, hogy ezek a termékek hatással vannak a csecsemők bélflórájának összetételére és a túlsúlyosság megjelenésére. A kutatók megjegyezték további olyan tanulmányokra is szükség lenne, amelyek a tisztítószereket tényleges összetevőik szerint osztályozzák. 
Frissítve: 2019.04.25 14:14

WHO: kétéves koruk előtt passzívan se kütyüzzenek a gyerekek

Publikálás dátuma
2019.04.25 11:15
Illusztráció
Fotó: AFP/ Bonfanti Diego/Cultura Creative
Először fogalmazott meg ajánlást az Egészségügyi Világszervezet (WHO) öt év alatti gyermekek számára a fizikai aktivitással, mozgásszegény viselkedéssel és az alvással kapcsolatban.
Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) az új ajánlással a gyermekkori mozgásszegénység ellen küzd, mivel a kevés testedzés globálisan vezető kockázati tényezője az idő előtti halálozásnak és az elhízás okozta betegségeknek. Az szerepel az új ajánlásban, hogy a szülők kétéves koruk előtt ne ültessék passzívan a képernyők elé a kicsiket, ne adjanak a kezükbe szórakoztatásként tabletet vagy mobiltelefont. A nemzetközi szervezet szerint kettő és négy éves kor között is legfeljebb napi egy órát, de inkább kevesebb időt lehetne képernyők előtt tölteni. 
Juana Willumsen, az ajánlások egyik kidolgozója azt tanácsolta a szülőknek, hogy a passzívan a képernyő előtt töltött időt változtassák inkább értékes együttlétté: például olvassanak a gyerekeknek, mert az fejleszti a nyelvi készségeiket. A szakértő szerint az olyan tévés gyermekprogramok, amelyek arra biztatják a kicsiket, hogy mozogjanak közben, nézhetők, de ezeket is jobb, ha a szülő vagy gondviselő együtt nézi velük, és segít a feladatokban vagy abban, hogy be tudjanak kapcsolódni a tevékenységbe.
Az ajánlások között szerepel az is, hogy a kisbabák egyáltalán ne legyenek képernyő előtt, sokat mozogjanak, és legalább harminc percig feküdjenek a hasukon. Az újszülöttek számára fontos a 14-17 óra alvás, négy és 11 hónapos kor között pedig 12-16 óra alvás ajánlott. Ebben az időszakban azt sem ajánlják a szakemberek, hogy a gyerek egyszerre egy óránál többet töltsön babakocsiba, ülésbe vagy babahordóba kötve.
Az egy és két év közötti kisgyerekek számára napi legalább háromórás fizikai aktivitást, legfeljebb egy órai képernyőidőt és 10-13 óra alvást ajánl a WHO. Ebben a korcsoportban szintén nem ajánlott egyszerre egy óránál több időre korlátozni a gyerekek mozgását, például a kocsiülésbe kötve.
A WHO az ajánlásokat a rendelkezésre álló bizonyítékok alapján fogalmazta meg. A képernyő előtt töltött idővel kapcsolatban azonban továbbra sem született olyan meghatározó kutatás, amely egyértelműen megállapítaná, milyen károsodásokat okoz, illetve milyen haszna lehet. 
Az Egyesült Államokban 18 hónapos kor előtt nem ajánlják a gyerekeknek a képernyőnézést, Kanadában kétéves kor a határ. Nagy-Britanniában nincs hivatalosan ajánlott limit.
A BBC News kiemelte, hogy a WHO először fogalmazott meg öt év alatti gyermekek számára ajánlást a fizikai aktivitással, mozgásszegény viselkedéssel és az alvással kapcsolatban. Az új irányelveket a WHO vasárnap Glasgowban, az elhízással foglalkozó európai kongresszuson ismerteti részletesen.
Szerző
Frissítve: 2019.04.25 11:15