D-vitamin - Elég a napfény vagy kell külön is szedni?

Publikálás dátuma
2018.03.08 11:10
Illusztráció: Shutterstock
Fotó: /
Manapság divat D-vitamint szedni, akár sokat is, az orvos szerint ebben a kérdésben is az arany középút, azaz a személyre szabott adag bevitele az egészségesre valóban jó hatású megoldás.

Nem véletlenül vált népszerűvé, kutatások igazolták, hogy nem szimpla vitamin, már akár hormonnak is tekinthető – mondta a Népszavának dr. Pintér Zsófia háziorvos. A súlyos és tartós D-vitamin hiány gátolja az egészséges csont- és sejtfejlődést, negatívan befolyásolhatja az immunrendszer fejlődését, és növeli a gyermekkori cukorbetegség kialakulásának kockázatát. Hiánya gyengítheti az immunrendszer működését, csökkentve például az influenzával szembeni ellenállóképességet, csontritkuláshoz vezethet, és fokozhatja a szív- és érrendszeri betegségek, számos bőrbetegség, valamint bizonyos rákos megbetegedés kialakulásának kockázatát is.

Arról azonban nagy viták vannak, hogy mennyit kell bevinni, túl lehet-e adagolni. Az egyik véglet az szokott lenni, hogy mindenképpen mindenki szedjen 10 ezer NE D-vitamint, a másik pedig az, hogy nem is kell pótolni. Ebben is, mint mindenben, az aranyközépút követése javasolt – hangsúlyozta a háziorvos. Szedés előtt célszerű vérvétellel megállapítani a D-vitamin szintjét, és ennek megfelelően, egyénileg adagolni, majd egy idő után érdemes újra ellenőrizni a vérben lévő szintet, valamint a vizelet kálciumürítését is. Megemelheti ugyanis a kálcium szintjét, ami vesekövességhez vezethet.

Mennyi az annyi?
A normál érték 30-100 ng/ml (nanogramm/milliliter)

Illusztráció: pexels.com

Illusztráció: pexels.com

A D-vitamin zsírban oldódó vitamin, amit a szervezet el tud raktározni, azaz nem ürül ki a felesleges mennyiség, ahogy a vízben oldódók. Jobb lenne természetes módon, tápanyagokkal – tengeri ételekben, tojásban, májban, gombában van sok D-vitamin - és a napfényből bevinni.

Télen is levegőzzünk rendszeresen, de akkor mindenképpen, ha süt a nap - ajánlotta dr. Pintér Zsófia. Túladagolni nehéz, ahhoz hatalmas mennyiséget kellene bevinni. 

Témák
D-vitamin
2018.03.08 11:10

Közgyűlésen vitatnák meg a problémákat Fucsovicsék

Publikálás dátuma
2018.09.18 14:24

Fotó: AFP/ CHRISTOPHE SIMON
„A korábban felvetett és érzékelt ellentmondások száma nem csökkent, sőt, újabb ügyek kerültek elő” – közölték.
Közgyűlés összehívását szorgalmazza Temesvári Andrea, Markovits László, Sávolt Attila, a Fucsovics Team és Babos Csaba, hogy ne a médián keresztül üzenjenek egymásnak a teniszszövetségi vitában érintett felek. Az MTI-hez kedden eljuttatott levelükben úgy fogalmaznak: a közelmúlt történései után ez a fórum lenne a tökéletes arra, hogy nyíltan beszéljenek a konkrét problémákról. Ehelyett – amint arra emlékeztetnek – csak egy rendkívüli közgyűlés összehívására került sor, amely „kizárólag a jelenlegi struktúra megszilárdítását kívánja szolgálni”, mivel azon egyetlen napirendi pontként csupán a közelmúltban lemondott három elnökségi tag pótlása történne meg. Az aláírók a levelüket a tágabb értelemben vett teniszcsaládnak, a magyar tenisz valamennyi szereplőjének szánják, mert – mint jelzik – nincs lehetőségük mindenkihez közvetlenül, személyesen eljutni. „Az elmúlt időszakban közzétett megnyilvánulásaink kapcsán voltak, akik felvetették, hogy némelyik kevés konkrétumot tartalmaz, az egész felháborodás anyagi természetű, illetve a közvélemény bevonása nem a legmegfelelőbb fórum a problémák megoldására. Az észrevételeket tiszteletben tartjuk, de a helyzetünkből és a birtokunkban lévő konkrét információinkból adódóan továbbra is felelősségünknek érezzük, hogy hangot adjunk elégedetlenségünknek, építő jellegű javaslatainknak” – áll a levélben.
Emlékeztetnek arra, hogy a Kiemelt Sportágfejlesztési Program keretében „a kormány nagyon komoly mértékben támogatja a sportágat, gyakorlatilag minden lehetőség adott, így a teniszcsalád közös feladata és felelőssége, hogy olyan felnőtt és utánpótlás szakmai programokat fogadtassunk el, amelyek megfelelő helyzetet teremtenek a kluboknak és játékosoknak, valamint csökkentik a sportág valamennyi szereplőjének terheit”.
„A fejlesztésre és versenyrendezésre szánt állami forrásokat a hazai tenisz fejlődését leginkább szolgáló módon kell felhasználni, a pénzügyi gazdálkodást érthetőbbé, átláthatóbbá kell tenni és nem utolsósorban a szövetségnek szolgáltató szervezetként és nem klubként kell működnie”
–emelték ki.
A nyílt levél megfogalmazói szerint
„a korábban felvetett és érzékelt ellentmondások száma nem csökkent, sőt, újabb ügyek kerültek elő”.
Példaként említették, hogy évről évre több száz millió forint megy el ideiglenes teniszpályák építésére, továbbá, hogy az Állami Számvevőszék szabálytalanságokat állapított meg a Margitszigeti Nemzeti Tenisz Versenyközpont beruházás-előkészítésének ellenőrzése során. Megemlítették azt is, hogy miközben a szövetség azt állította, hogy a csehek elleni, illetve a korábbi Davis Kupa-meccseket azért kellett ideiglenes helyszínen megrendezni, mert a nemzetközi szövetség ragaszkodott a 4000 férőhelyes lelátóhoz, addig a svájciak a hétvégén egy 2600 férőhelyes csarnokban fogadták a svédeket. Utaltak rá, hogy további információkkal és konkrétumokkal is rendelkeznek, de ezeket nem a nyilvánosság és a média bevonásával kívánják megvitatni, hanem azt szeretnék, hogy a tenisztársadalom valamennyi szereplője csatlakozzon a kezdeményezésünkhöz.

Szakítottak a szövetséggel

A sportág két hazai éljátékosa, Babos Tímea és Fucsovics Márton a hónap elején jelentette be, hogy nem kíván együttműködni a továbbiakban a szövetséggel, amíg annak működésében nem lesznek jelentős változások, a vezetőség nem változtat a játékosokhoz való viszonyán és a jelenlegi szakmai koncepcióján. Fucsovics korábban a közösségi oldalán írta: nem biztos a szereplése a válogatott szeptemberi Davis Kupa-találkozóján, mivel a szövetség nem biztosítja a szükséges feltételeket, és nem megfelelő a légkör a további sikeres szerepléshez. A világranglistán 41. teniszező jelezte, hogy próbált kiállni társaiért, egyeztetni a szövetséggel, ám nem járt sikerrel, az MTSZ választ sem adott kérdéseire. Hosszú bejegyzésében a Davis Kupa-kapitányt is bírálta, mint ahogy azt is, hogy három héttel a csehek elleni mérkőzés előtt meg sem keresték őt a mérkőzéssel kapcsolatban. Az MTSZ egy hosszabb közleményben reagált, olyan adatokat hozott nyilvánosságra, mint például Sávolt Attila, Fucsovics edzőjének állítólagos fizetése. Fucsovics és a páros világranglistát vezető Babos, majd később maga Sávolt Attila is cáfolta ezeket, és bírálta a szövetséget. A Magyar Tenisz Szövetség az Országos Mediációs Egyesület segítségét kérte annak érdekében, hogy rendezze a vitát. Az előzményekről itt írunk bővebben.
2018.09.18 14:24
Frissítve: 2018.09.18 14:24

Ezekre figyeljen, ha ülőmunkát végez!

Publikálás dátuma
2018.09.18 14:14
Illusztráció: Shutterstock
Fotó: Shutterstock/
Az ülőmunka számos mozgásszervi problémát okoz, de sok, akár más jellegű betegség kialakulásához is hozzájárulhat, ezért fontos, hogy állítjuk be a széket, milyen magasan van a billentyűzet és a monitor. Óránként pedig kötelező megmozdulni.
Számos vizsgálat igazolta, a sok ülés nagyon megterheli a szervezetet. A rossz tartás derék- és hátfájáshoz, banyapúp kialakulásához vezethet, később ezek súlyosbodhatnak, de mivel az ember nem erre van „tervezve”, nemcsak a mozgásszervi panaszok, hanem a cukorbetegség, szív- és érrendszeri problémák, de akár rák kialakulásához is hozzájárulhat. Ezért fontos, hogy - ha már muszáj - csökkentsük a károkat: üljünk jól - mondta a Népszavának Gróf Orsolya gyógytornász, manuálterapeuta.

Szék és más

Akkor megfelelő a szék magassága és az ülőfelület dőlésszöge, ha a csípő és a térd derékszögben van, a talp teljes felülete pedig leér a talajra. Jó, ha a háttámla nemcsak a derekat, hanem a hát középső részét is megtámasztja. A karfa nem létszükséglet, de ha valaki szereti megpihentetni a könyökét, jó szolgálatot tehet - tette hozzá a szakember.
A háttámla és az ülőke által bezárt szögnek nem szabadna 90 foknál kisebbnek lennie, de az ideális az lenne, ha 135 fokban is hátra tudnánk dőlni. Így nem terheljük a szívet, az emésztő- és légzőszerveket. Ha beszerzünk egy lábtartót is, a vérkeringésünk is jobb lesz. A keresztbe tett lábakat pedig jobb lenne elfelejteni, mert gátolja az egészséges vérkeringést – írja a Budapest Lab.

Párnázzunk!

Hiába ülünk tökéletesen beállított székben, szinte biztos, hogy egy idő után begörbítjük a hátunkat és a derekunkat, ezért nagyon ajánlott az ékpárna használata is. Ez azért előnyös, mert a medencét kicsit előrebillentve az ágyéki szakaszon egészséges homorulatot hoz létre, ezzel rendbe hozza a tartást és optimális helyzetet teremt a csípő körüli izmoknak is. Kezdődő porckorong problémák esetén a deréktájra érdemes hengerpárnát is tenni, ami fokozza az ágyéki homorulatot – mondta Gróf Orsolya.

A fészkelődés is segít

Ha a klaviatúra túl magasan van, túlzottan felhúzott vállakkal írunk, ami a csuklyásizom folyamatos feszüléséhez, rövidüléséhez vezethet. Feszített helyzetben előrébb toljuk a fejet, ami nyakproblémákat okozhat. A billentyűzetet ezért célszerű az íróasztal alá, egy kihúzható fiókba elhelyezni, a szék magasságát pedig úgy beállítani, hogy leengedett vállakkal tudjunk gépelni és egerezni. A monitor akkor van jól beállítva, ha szemmagasságban van, sem le-, sem felfelé nem egészséges folyamatosan nézni. Ha nem látjuk élesen a képernyőt, előre toljuk a fejünket, pedig jobb lenne a betűtípust vagy a nézetet nagyítani.
Érdemes, sőt kötelező óránként felállni és három-négy percet mozogni, de már az ülés közbeni fészkelődés is serkenti a keringést. Célszerű időnként átmozgatni az elgémberedett izmokat és a kötőszövetet.
„Van olyan vendégem, aki bevezette a cégében, hogy óránként három percet mindenki plankel, azaz fekvőtámasztartásba ereszkedik. Ha ez riasztó, egy kis nyújtózkodás is megteszi. Egyre több helyről hallom, hogy a dolgozóknak szinte kötelező felállniuk, sétálniuk – ez nagyon jó dolog.”

Labdázva

A szakember nem ajánlja, hogy nyolc órán keresztül labdán vagy levegővel telt, dinamikus párnán dolgozzunk, mert hosszútávon túlterheli az izmokat, másfél, legfeljebb két órán keresztül viszont kifejezetten hasznos lehet az instabil felületen való ülés. 

Állva sem jobb

A folyamatos állás a vénákat terheli meg különösen, ha már tágulni is kezdtek a visszerek, érdemes kompressziós harisnyát hordani. Fontos, hogy például a fodrászok vendégszéke úgy legyen beállítva, hogy ne kelljen magasan dolgozniuk, mert felhúzott vállak állva is folyamatosan befeszítik a csuklyásizmot.
2018.09.18 14:14
Frissítve: 2018.09.18 14:14