Újabb cégeket venne a Waberer's

Publikálás dátuma
2018.03.09 06:24
AFP fotó
Fotó: /

Fuvarozás Jó évet zárt a tavaly nyár óta tőzsdén levő Waberer's International Nyrt. 2017-ben - derült ki a vállalat 2017-es eredményeit bemutató tegnapi sajtótájékoztatóján. A társaság egész évi árbevétele 674 millió euróra nőtt, ami 17,8 százalékos emelkedés volt a 2016-hoz képest - említette Erdélyi Barna vezérigazgató-helyettes. A társaság ki tudta használni az Európában tavaly indult és ma is tartó fuvardíj-emelkedést, amelyet egyebek mellett az olajár nekilódulása gerjesztett. A jövőre vonatkozó terveik közül kiemelték, hogy erősítik a lengyelországi flottájukat, de növekedési lehetőséget látnak az e-kereskedelem kiszolgálásában is. Tovább fejlesztik a rakottsági mutatót és folytatódik az üzemanyag-megtakarítási program, befejezik az egyre jobb eredményeket felmutató lengyel fuvarozási cég, a Link integrációját, és újabb akvizíciós területeket céloznak meg a régióban - sorolta Lajkó Ferenc, a Waberer's vezérigazgatója.

Nem mindenki könyvelhetett el ilyen sikeres üzleti évet, a hírek arról szólnak, hogy szűkül a fuvarpiacon a kis és közepes vállalkozások (kkv) mozgástere. Erősödik az iparági koncentráció, azonban a fuvarpiaci koncentráció sajátossága, hogy az alapvetően nem a kis cégek felvásárlásával történik. A kkv-kat, melyek többsége családi vállalkozás, lehetetlen integrálni a nagy fuvarozó vállalatokba, ez a megoldás nem hatékony és nem is nyereséges - foglalta össze a Népszava kérdésére Lajkó Ferenc. A koncentráció inkább abból fakad, hogy az európai megrendelők is egyre nagyobb cégek, amelyek számára sokkal hatékonyabb egy, vagy legföljebb néhány jelentősebb vállalkozást megbízni, mint sok kicsit. A mára kialakult helyzetben sok kkv kénytelen a nagyobb szállítmányozónak bedolgozni, ami viszont 10-15 százalékkal is csökkentheti a profitjukat, hiszen a fővállalkozó is lefölözi a maga hasznát. A 4300 kamionnal tevékenykedő Waberer's például mintegy 32 millió euróért vásárolta meg a 400 kamionnal fuvarozó lengyel Link céget. A kélt vállalat integrációja jelenleg is folyamatban van és idén 100 új kamiont lízingel az anyacég. Az új szerzeménnyel együtt a Waberer's-nél 100 kilométerre 91,4 hasznos futásteljesítmény jut. A cég főbb piacai Magyarországon kívül a régió államai, illetve Németország, Nagy-Britannia, Olaszország és Franciaország. Ha a Brexit egyáltalán bekövetkezik, de a vámunió marad, akkor nem várható változás. Ha nem lesz vámunió, akkor a kamionok vámvizsgálata miatti várakozások ronthatják a hatékonyságot, illetve a futásteljesítményt. Ezt be kell majd árazni - jegyezte meg Lajkó Ferenc.

A tavaly tőzsdére vitt cég már akár idén további akvizíciós lépéseket tervez, de most elsősorban a régió logisztikai vállalkozásai iránt érdeklődik. Ha megvalósulnak a vállalatfelvásárlások, akkor a befektetőknek még valószínűleg jövőre sem fizetnek osztalékot, de a cég értéke növekedni fog.

A nagy fuvarcégek azért sem szívesen vásárolnának kkv-kat, mert nehezen lehetne beilleszteni a családi vállalkozások gyakran heterogén és elavult járműparkját a nagy vállalatok többnyire korszerű, homogén kamionjai közé. A bérek is nagyon elszakadtak, míg a Waberer's sofőrjei átlagosan havi nettó 450 ezer forintot keresnek, a kkv-k ezt nehezen,vagy sehogyan sem tudják kitermelni.

Megfigyelhető, hogy megindult a kamionosok vissza áramlása, mert ma már a nyugat-európai kollégák átlagos minimálbérét itthon is megkapják. Korábban a többszörös jövedelemkülönbség miatt mentek el sokan külföldre. Ott azonban a nyelvi nehézségek mellett az is problémát okozott, hogy nem feltétlenül a legjobb megbízások jutottak a magyar sofőröknek. A közúti fuvarozásra az uniós irányító szervezetek is nagy figyelmet szentelnek. Egyebek mellett döntés várható az úgynevezett mobilitás csomagban is. Ennek része az is, hogy szabályozni fogják a kamionosok pihenését. Jelenleg néhány tagországban, Németországban, Franciaországban, Hollandiában kötelezik a gépkocsivezetőket, hogy a pihenőidejüket szállodában, vagy a kamionparkolók szálláshelyein töltsék el. Egyelőre óriási viták dúlnak a szakemberek között is, mert egyelőre az autópályák mellett nincs elegendő megfelelő szálloda, de még kamionparkoló sem. Így az Európai Bizottság végleges határozatáig a kamion fülkéjében is alhatnak a pilóták.

Szerző
2018.03.09 06:24

Ha semmire sem költünk, 10 év alatt össze is jön egy lakás

Publikálás dátuma
2018.09.21 10:30

Fotó: Népszava/
A bérek növekedésével egyidejűleg a lakásárak is jelentősen drágulnak, így a lakáspiaci boom miatt egyáltalán nem könnyebb ma sem lakáshoz jutni. Az ingatlan.com ennek kapcsán azt vizsgálta: az egy-egy megyére jellemző átlagos nettó havi kereset hányszorosából lehet az adott megyeszékhelyen megvásárolni egy 50 négyzetméteres új vagy használt lakást.  A lakásárak az országon belül Budapesten a legmagasabbak , az ingatlan.com-on a magánszemélyek és ingatlanközvetítők által meghirdetett 50 négyzetméteres használt lakások átlagára szeptember közepén 29,9 millió forint volt, az azonos méretű újakat pedig 37,5 millióért hirdetik. A fővárosi nettó átlagfizetés 272 ezer forint, azaz 9, illetve 11,5 évnyi keresetből jönnek ki a szóban forgó lakások. Nem a fővárosban kell azonban a legtöbbet dolgozni a lakásokért: Hajdú-Biharban 9,2 évig kell félretenni a 178 ezer forintos nettó fizetést egy debreceni 50 négyzetméteres használt lakáshoz, illetve 11 évig és 9 hónapig kell spórolni egy új lakáshoz. Miskolcon lehet viszont a leghamarabb összegyűjteni a használt lakások 10,6 milliós átlagárát, ami a Borsod megyei több mint 169 ezer forintos nettóból 64 hónap alatt jön össze. Új lakáshoz Egerben lehet a leggyorsabban hozzájutni: az 50 négyzetméteres új lakáshoz szükséges 16 millió forint 81 havi nettóból jön ki, ami közel 7 évet jelent.
Az évtizedes spórolást persze több tízezren "átugorják", már csak azért is, mert addig is élni kell valamiből. Nem marad más, mint a hitel. Balogh László, az ingatlan.com vezető gazdasági szakértője rámutatott: az elmúlt pár évben a lakásdrágulás mértéke a nagyvárosokban átlagosan 15-20 százalékos volt, a lakáshitelkamatok éves szintje viszont a BankRáció.hu adatai szerint 2,6 és 11 százalék között mozog konstrukciótól függően. Ilyen feltételek mellett még azoknak is megérheti a hitelfelvétel, akiknek az ingatlan ára teljes egészében a rendelkezésére áll, hiszen annak értéke gyorsabban nő, mint amit évente kamatként kell fizetni. A szakértő szerint ez is magyarázza a hitelfelvételi kedv emelkedését: ma már majdnem minden második lakást hitelből finanszíroznak a vevők.
Szerző
2018.09.21 10:30
Frissítve: 2018.09.21 10:30

323,46 forinton az euró

Publikálás dátuma
2018.09.21 08:00
Illusztráció
Fotó: Shutterstock/
Erősödött a forint a főbb devizákkal szemben a nemzetközi bankközi piacon péntek reggel.
Az euró 323,46 forinton forgott reggel hét óra körül, 16 fillérrel gyengült a tizenkét órával korábban, csütörtök este hét órakor elért 323,62 forinthoz képest.
A dollár árfolyama 275,04 forintról 274,55 forintra, a svájci franké pedig 286,22 forintról 286,20 forintra gyengült.
Az euró 1,1748 dolláron forgott péntek reggel, napi szinten 0,06 százalékkal erősödött. A svájci frankhoz képest 0,04 százalékkal drágult a közös európai fizetőeszköz, 1,1296 frankot ért.
Egy dollárért 0,9586 frankot kértek, 0,02 százalékkal gyengült a dollár. A jenhez képest viszont 0,24 százalékkal erősödött a dollár, péntek reggel 112,75 jent ért.
Szerző
2018.09.21 08:00