Lassan, de biztosan színesedhet a tányérunk

Publikálás dátuma
2018.03.09 18:17
Illusztráció: Shutterstock
Fotó: /
Hamarosan tele lesz a piac medvehagymával és hónapos retekkel, amelyek vitamingazdagságukkal feltöltik a vitaminraktárainkat és színesítik az ételeinket. Ha meglátjuk ezeket a zöldségeket a piacon, csapjunk le rájuk, mert rövid a szezonjuk - mondta Shenker-Horváth Kinga a Népszavának.

Lassan, de biztosan megérkezik a tavasz, előbb-utóbb zöldül a természet és elkezdenek teremni azok a zöldségek, később gyümölcsök is, amelyekkel a szervezetünk télen lemerült vitaminraktárai feltölthetők lesznek. Ilyen például a tavasz egyik első hírnöke, a március-áprilisban termő medvehagyma. Úgy tartják, arról kapta a nevét, hogy a medvék a téli álmukból felébredve ennek segítségével kapnak erőre. Ha nekik segít, nekünk is érdemes fogyasztani a fokhagyma illatának és a snidling ízének jegyeit is magán viselő növényt – ajánlotta a dietetikus. A számos jótékony hatással bíró, a szerves kénvegyületektől intenzív illatú és ízű medvehagyma kedvezően befolyásolhatja a vérnyomás és a vérzsír értékeket, fokozza az emésztőrendszer működését, magas C-vitamintartalmával erősíti az immunrendszert.

Hagyományok
A népi orvoslás szerint krónikus hasmenés, de szorulás ellen is jó hatású, fokozza az étvágyat, enyhíti a szédülést, a fejfájást, tisztítja a vért, a vesét és a húgyhólyagot. Ahogy általában a hagymafélék, nyugtatja az idegrendszert és női problémák, illetve változó kori panaszok esetén is segít. Alkalmazható felső légúti megbetegedések megelőzésére, illetve a tünetek enyhítésére. Tudományos megfigyelések szerint lassítja az érfalban a koleszterin lerakódások kialakulását, javítja a végtagok keringését – írja a HáziPatika

Illusztráció: AFP

Illusztráció: AFP

Leveleit tavasszal, virágzás előtt szedik, és frissen használják fel, mert szárítva gyógyhatásuk gyengül. Könnyen összetéveszthető az emberi fogyasztásra alkalmatlan, sőt mérgező májusi gyöngyvirággal, illetve az őszi kikericcsel, de a megkülönböztetésükben segít a medvehagyma jellegzetesen erős fokhagymaillata. Ételbe keverve ezt elveszti, és csak a kellemes aromája marad. Nyersen feldarabolva vajas kenyérre szórva vagy salátákhoz keverve is fogyasztható, de fűszerezhetünk vele leveseket, burgonyás ételeket, készíthetünk belőle krémlevest, pestót vagy a spenóthoz hasonlóan főzeléket is.

Illusztráció: pexels.com

Illusztráció: pexels.com

Hamarosan találkozhatunk a hónapos retekkel is, ami szintén sok C-, B-vitamint és ásványi anyagot - vasat, ként, káliumot, kalciumot és foszfort - tartalmaz. A medvehagymához hasonlóan a kéntartalmú vegyületektől kicsit csípős az íze, és jótékony illóolajokkal rendelkezik. Ennek köszönhetően a népi orvoslásban is előszeretettel használták: légúti betegségek tüneteinek enyhítése mellett segíti az epe- és gyomornedvek elválasztását.

"Reggel méreg, délben étek, este orvosság"
A hónapos retek a káposztafélék családjába tartozó növény, amely nemcsak nyersen, hanem párolva, főzeléknek elkészítve is finom. A távol-keleti országokban változatosan fűszerezik, önálló ételként, köretként is kedvelt eledel. Egy régi mondás szerint "a retek reggel méreg, délben étek, este pedig orvosság", de ez inkább az érzékeny gyomrúakra, illetve a nehezebben emészthető, több rostot és savat tartalmazó téli retekre vonatkozik. Igaz, éhgyomorra és magában tényleg nem jó enni. Zamata leginkább akkor érvényesül, ha hajszálvékonyra szeleteljük és például vajas kenyérre halmozzuk. A népi gyógyászat szerint számos gyógyító hatással rendelkezik: illóolaja serkenti az epe termelődését és a kiürülését, máj- vagy epehólyag-gyulladás esetén gyorsítja a gyógyulást. Antibiotikus, nyákoldó hatásával hozzájárul a köhögés, rekedtség, megfázásos betegségek, légúti betegségek gyógyításához. Anyagcsere-fokozó hatása révén étvágyjavító és emésztést szabályzó szerepe van – olvasható a Vitalitás magazinban.

Jobb a friss

Az üvegházi termesztésnek, a gyors fuvarozásnak és a korszerű tárolási lehetőségeknek köszönhetően manapság szinte mindenféle zöldség és gyümölcs bármikor elérhető, ennek ellenére célszerű szezonális növényeket választani, mert egyrészt finomabb a friss, másrészt a rövidebb szállítási idő és távolságok, valamint a tárolás hiánya miatt kevesebbet veszít a vitamin- és ásványianyag-tartalmából – mondta Shenker-Horváth Kinga. Ez különösen nyáron, a nem utóérő zöldségek és gyümölcsök – eper, cseresznye, málna, stb. – ízében jelent óriási, érezhető különbséget. Ráadásul minden zöldség és gyümölcs a szezonjában a legolcsóbb, és ha nem utaztatjuk sokat a növényeket, a környezetünkre is tekintettel vagyunk. Szezonális élelmiszerekkel lehet igazán változatossá tenni az étrendünket, hiszen minden hónapban más alapanyagból készíthetünk ételeket.

Sokat hallani manapság, hogy a zöldségek, gyümölcsök vitamin- és ásványianyag-tartalma a töredéke a korábbiaknak, öt almát is meg kellene enni ahhoz, hogy annyi vitaminhoz jussunk, mint a nagyanyáink idejében szedett egy darabból lehetett. A dietetikus szerint ez túlzás, bár tény, van némi, nagyjából átlagosan 20 százalékos tápanyagcsökkenés, de még mindig a zöldségek és a gyümölcsök a legjobb vitamin- és ásványianyag forrásaink. Folynak kutatások ezzel kapcsolatban, azonban nehéz összehasonlítani az értékeket, hiszen a növények tápanyagtartalma számos tényezőtől függ. Ilyenek például az éghajlat, a termőföld, az öntözési, a szüretelési és a tárolási mód, a szállítás távolsága, de akár az adott növény fajtája is, hiszen almából, körtéből is többféle van.

Ha meglátjuk a friss zöldségeket a piacon, érdemes lecsapni rájuk, mert rövid ideig teremnek, ne halogassuk: a szezonjukban élvezzük ki az ízüket és a hatásaikat – ajánlotta Shenker-Horváth Kinga.

2018.03.09 18:17

Mindenkit megvisel a durva változás: nyárból hirtelen késő őszbe érkezünk

Publikálás dátuma
2018.09.21 12:15

Fotó: Shutterstock/
Drasztikus lesz a hidegbetörés. Két hidegfront is közelít: péntek éjjel és hétfőn érik el az országot. Hatásukra orkánerejű szél, eső várható és jelentősen visszaesik a hőmérséklet. A hirtelen érkező, nagy változás még azok szervezetét is megviseli, akik nem érzékenyek az időjárás változásaira.
Nagyon drasztikus lesz a változás, ami ráadásul két hullámban érkezik – figyelmeztetett Pintér Ferenc meteogyógyász, a Meteo Klinika igazgatója. Péntek késő estétől északnyugatról jön az első front, ami éjszaka és szombaton vonul át az ország felett. Ez véget vet a hosszúra nyúlt nyári időnek. A másik, erősebb hidegbetörés hétfőn éri el a térségünket; csapadékkal, viharos, orkánerejű széllel.
Az átvészelést ugyan némileg segítheti, hogy a múlt hét nyugodt időjárása miatt a szervezetünk feltöltődhetett, viszont az, hogy az augusztusi időjárás ilyen sokáig kitartott, azt eredményezi, hogy rendkívüli gyorsasággal, normális átmenet nélkül váltunk évszakot, ráadásul azonnal az ősz végébe érkezünk: kifejezetten novemberi időjárási körülményekkel kell szembesülnünk. Ez szélsőségesen gyors változásra kényszeríti a szervezetünket, amit mindenki megérez, az erre érzékenyek különösen megszenvedhetik – mondta a meteogyógyász a Népszavának
Pintér Ferenc felhívta a figyelmet, hogy különösen fontos odafigyelnünk az érzékenyebbekre és a veszélyeztetettekre: az idős, egyedül élő, beteg emberekre. Az epilepsziásokra kifejezetten, mert ilyenkor többszörösére nő a rohamaik kialakulásának esélye, ahogy nagy lesz a stroke és az infarktus veszélye is.
"Ezekben az esetekben pedig különösen fontos, hogy hamar érkezzen a segítség, mert perceken múlhat az élet."
Az úton lévőknek is észnél kell lenniük, ilyenkor fokozott a balesetveszély, de a koraszülések száma is megugrik.
Az időjárás változásaira változatos, egyénenként eltérő tünetekkel reagálunk, amelyeket egyébként kivizsgálás alapján egyénileg is lehet kezelni
– emelte ki Pintér Ferenc.
Biztos, hogy rengeteg ember fog tapasztalni a hidegfronttal, illetve a nagy változásokkal járó tüneteket. Ezek a fejfájástól kezdve az ízületi és emésztési panaszokon át az alvásproblémákig igen változatosak lehetnek. Számítani kell görcsös panaszok megjelenésére is.
Banálisnak tűnhet, de az is gondot okoz, hogy hirtelen másképp kell öltözködni: a nyári ruhákat viharos sebességgel kell télire cserélni. Szombattól hétfőig nagyjából 15 fokos lesz a hőmérséklet-csökkenés, de ezt jóval többnek: húsz fokot is meghaladónak fogjuk érezni, ami lényegében a november végi, majdnem téli időjárást idézi. 
Egy héten túlra nem nagyon lehet előrejelzést adni, de a szakember szerint az nagyon valószínű, hogy a ma még élvezhető magas hőmérséklet már nem tér vissza, végérvényesen megérkezik az ősz.
2018.09.21 12:15
Frissítve: 2018.09.21 13:14

Divat- vagy csodaétel a chia mag?

Publikálás dátuma
2018.09.20 14:14
Illusztráció: Pixabay
Fotó: Pixabay/
Szuperételnek, sokan az egyik legegészségesebb tápláléknak is tartják a divatos chia, azaz azték zsálya magot.
A Dél-Amerikában őshonos növény a mentafélék családjába tartozik. Azték vagy spanyol zsálya néven is ismerik, amely arra is utal, hogy már a spanyol hódítás előtt az indiánok fontos élelmiszere volt. Az apró barna, fekete, szürke és fehér színű magok jellegzetessége, hogy a saját súlyuk tizenkétszeresét is képesek felvenni a folyadékból. A chia magból készült étel ezért sokáig jóllakottság érzést ad. Úgynevezett szuperételnek tartják, mert gazdag antioxidánsokban. Ráadásul magas a proteintartalma: 20 százaléknyi fehérjét tartalmaz. Az energiatartalma nem túl magas, 100 grammban nagyjából 450 kcal van, ehhez képest rengeteg hasznos tápanyagot tartalmaz - derül ki a Wikipédiából.

Ősi energiaital

Az azték uralkodók évi négyezer tonna chia mag – adó - beszolgáltatását követelték meg az alattvalóiktól. Magjának mágikus erőt tulajdonítottak, soha nem indultak úgy csatába, hogy ne ettek volna belőle. Úgy használták, mint ma az energiaitalokat: felfedezték ugyanis, hogy hatására kitartóbbak lettek harc közben, és hosszabb távokat tudtak futni - írja a Vitalitás Magazin
A chia mag gazdag kalciumban, foszforban és mangánban - ezek jót tesznek a csontok egészségének. A rostjai kiegyensúlyozottabbá teszik az emésztést és megelőzik a vércukorszint hirtelen megugrását. Nagyon gazdag omega-zsírsavakban, főleg az igen egészséges omega-3-ban, rostokban, magnéziumban, cinkben és B-vitaminokban és a chia mag csökkenti a vérnyomást és kiegyensúlyozottabbá teszi a koleszterinszintet, azaz lejjebb viszi a "rossz", és emeli a "jó" koleszterin szintjét - tudható meg a HáziPatika cikkéből.

Sok mindenre jó

Káliumtartalma támogatja a keringési rendszert, ezért fogyasztása magas vérnyomás esetén kifejezetten ajánlott. Mivel glikémiás indexe alacsony, a chia magot cukorbetegek is fogyaszthatják. Segíti a szervezet méregtelenítő folyamatait: a gyomorban a víz hatására zseléssé váló magokba ugyanis valósággal beleragadnak a salakanyagok és a toxinok, amelyek aztán könnyedén kiürülnek a szervezetből. Ráadásul a zselés állaga, a béltisztító rostokhoz hasonlóan, óvja az érzékeny beleket, megszünteti a székrekedést, ezáltal csökkentheti a vastagbélrák kockázatát. Gyulladásos bélbetegségek esetén is ajánlott a fogyasztása, ugyanis a pektin jelentős gyulladáscsökkentő hatással bír. A chia mag antioxidáns hatóanyagai lassítják az öregedés folyamatát, segítenek megelőzni a korosodással járó betegségek – elsősorban a szív- és érrendszeri megbetegedések, illetve a szürkehályog – megjelenését, valamint egyensúlyban tartják a trigliceridszintet. Mivel ötször több kalciumot tartalmaz, mint a tehéntej, jó szolgálatot tehet terhesség, illetve menopauza idején: segít megelőzni a csontritkulást, valamint enyhíti a tüneteit

Hogyan fogyasszuk?

Legalább negyedórára, de akár egész éjszakára áztassuk folyadékba, hogy zselés állagúvá dagadjon. A chia magnak dióra emlékeztető íze van, keverhetjük joghurtba, kefirbe, szórhatjuk salátára, süthetjük süteménybe vagy kenyérbe, adhatjuk turmixokhoz vagy kásákhoz, és pudingot, sőt levest is sűríthetünk vele. 

Jóból is megárt a sok

A Nébih figyelmeztetése szerint a túlzott fogyasztása emésztőrendszeri problémákat idézhet elő, ezért napi 15 grammnál többet nem javasolt enni belőle. Sőt az Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság (EFSA) azt sem tartja kizártnak, hogy allergizáló hatása van. Néhány esetben a szezámmagra illetve a mustárra érzékenyeknél ugyanis lépett már fel keresztallergiás reakció.
2018.09.20 14:14
Frissítve: 2018.09.20 14:14