Napfény - Van, hogy csak a védekezés marad

Publikálás dátuma
2018.03.10 15:14
Illusztráció: pexels.com
Fotó: /
A bőrtípusunktól függ, hogyan kell felkészülnünk, majd pedig milyen óvintézkedésekkel mennyi időt tölthetünk a napon – mondta dr. Torma Katalin, az Oxygen Medical bőrgyógyász szakorvosa a Népszavának.

Már a március első erősebb napsugarainak megjelenésekor el kell kezdeni fényvédőt használni. Ez eleinte nem kell, hogy magas legyen, többnyire elég az a 15-20 faktor, amennyi az arckrémekben van. Később aztán, ahogy erősödik a nap vagy sokat éri a bőrünket, magas faktorszámú készítményeket is kell használni.

Tudta?
A fényvédőkrém és a naptej ugyanaz.

Minden a bőrtípustól függ

Az egészen világostól a kreolig hatféle bőrtípus létezik, ami meghatározza a napon tölthető időt, a védekezésre használt naptej faktorszámát. A bőrgyógyász arra figyelmeztet, hogy akinek nagyon fehér a bőre, ne is próbáljon barnulni, mert nem fog sikerülni, viszont megégeti és foltossá teszi a bőrét. Az ilyen adottságú ember jobb, ha beletörődik, hogy 11 és 16 óra között, a legerősebb UV-sugárzás idején minél kevesebbet kellene a napon lennie, és mindig magas faktorszámú naptejet vagy fedőruházatot kell használnia. Rajta a fokozatosság sem „segít”, nem tudja hozzászoktatni a bőrét a naphoz. A többieknek, különösen azoknak, akik szépen le tudnak barnulni, de ha nem vigyáznak, leégnek, érdemes időben, már az első erősebb napsugarak idején 10-15 perces napozásokkal elkezdeni a bőr barnítását, mert hirtelen sokat senkinek sem célszerű a tűző napon lennie.

Illusztráció: pexels.com

Illusztráció: pexels.com

A szervezet számára nagyon fontos D-vitamin termelődéshez elengedhetetlen a napfény, amelyre tehát bőrtípustól függően mindenkinek szüksége van. Igaz, be lehet vinni kapszulában is, ezért ha valakinek nagyon fehér a bőre, sok az anyajegye, esetleg volt is bőrrák a családjában, nem javasolt, hogy közvetlenül érje a nap a bőrét. Ez nem azt jelenti, hogy nem tartózkodhat a levegőn, de nagyon kell vigyáznia.

A leégések növelik a bőrrák kockázatát, ami a mezőgazdasági dolgozóknál, útépítőknél vagy a hajósoknál is nagy. Az állandó napsugárzás ráadásul nemcsak a daganat kialakulásának veszélyét növeli, hanem tönkre is teheti a bőrt: hamarabb ráncosodik, pöttyös, foltos lesz. Ezért annak, aki szinte mindig napon van, védekeznie kell. Ez lehet hosszú ujjú ruha és sapka, ami azonban csak az orrig véd, ezért alatta a naptej a jó megoldás, amivel ne felejtsük el a füleket is bekenni – hívta fel a figyelmet a bőrgyógyász.

2018.03.10 15:14

Mindenkit megvisel a durva változás: nyárból hirtelen késő őszbe érkezünk

Publikálás dátuma
2018.09.21 12:15

Fotó: Shutterstock/
Drasztikus lesz a hidegbetörés. Két hidegfront is közelít: péntek éjjel és hétfőn érik el az országot. Hatásukra orkánerejű szél, eső várható és jelentősen visszaesik a hőmérséklet. A hirtelen érkező, nagy változás még azok szervezetét is megviseli, akik nem érzékenyek az időjárás változásaira.
Nagyon drasztikus lesz a változás, ami ráadásul két hullámban érkezik – figyelmeztetett Pintér Ferenc meteogyógyász, a Meteo Klinika igazgatója. Péntek késő estétől északnyugatról jön az első front, ami éjszaka és szombaton vonul át az ország felett. Ez véget vet a hosszúra nyúlt nyári időnek. A másik, erősebb hidegbetörés hétfőn éri el a térségünket; csapadékkal, viharos, orkánerejű széllel.
Az átvészelést ugyan némileg segítheti, hogy a múlt hét nyugodt időjárása miatt a szervezetünk feltöltődhetett, viszont az, hogy az augusztusi időjárás ilyen sokáig kitartott, azt eredményezi, hogy rendkívüli gyorsasággal, normális átmenet nélkül váltunk évszakot, ráadásul azonnal az ősz végébe érkezünk: kifejezetten novemberi időjárási körülményekkel kell szembesülnünk. Ez szélsőségesen gyors változásra kényszeríti a szervezetünket, amit mindenki megérez, az erre érzékenyek különösen megszenvedhetik – mondta a meteogyógyász a Népszavának
Pintér Ferenc felhívta a figyelmet, hogy különösen fontos odafigyelnünk az érzékenyebbekre és a veszélyeztetettekre: az idős, egyedül élő, beteg emberekre. Az epilepsziásokra kifejezetten, mert ilyenkor többszörösére nő a rohamaik kialakulásának esélye, ahogy nagy lesz a stroke és az infarktus veszélye is.
"Ezekben az esetekben pedig különösen fontos, hogy hamar érkezzen a segítség, mert perceken múlhat az élet."
Az úton lévőknek is észnél kell lenniük, ilyenkor fokozott a balesetveszély, de a koraszülések száma is megugrik.
Az időjárás változásaira változatos, egyénenként eltérő tünetekkel reagálunk, amelyeket egyébként kivizsgálás alapján egyénileg is lehet kezelni
– emelte ki Pintér Ferenc.
Biztos, hogy rengeteg ember fog tapasztalni a hidegfronttal, illetve a nagy változásokkal járó tüneteket. Ezek a fejfájástól kezdve az ízületi és emésztési panaszokon át az alvásproblémákig igen változatosak lehetnek. Számítani kell görcsös panaszok megjelenésére is.
Banálisnak tűnhet, de az is gondot okoz, hogy hirtelen másképp kell öltözködni: a nyári ruhákat viharos sebességgel kell télire cserélni. Szombattól hétfőig nagyjából 15 fokos lesz a hőmérséklet-csökkenés, de ezt jóval többnek: húsz fokot is meghaladónak fogjuk érezni, ami lényegében a november végi, majdnem téli időjárást idézi. 
Egy héten túlra nem nagyon lehet előrejelzést adni, de a szakember szerint az nagyon valószínű, hogy a ma még élvezhető magas hőmérséklet már nem tér vissza, végérvényesen megérkezik az ősz.
2018.09.21 12:15
Frissítve: 2018.09.21 13:14

Divat- vagy csodaétel a chia mag?

Publikálás dátuma
2018.09.20 14:14
Illusztráció: Pixabay
Fotó: Pixabay/
Szuperételnek, sokan az egyik legegészségesebb tápláléknak is tartják a divatos chia, azaz azték zsálya magot.
A Dél-Amerikában őshonos növény a mentafélék családjába tartozik. Azték vagy spanyol zsálya néven is ismerik, amely arra is utal, hogy már a spanyol hódítás előtt az indiánok fontos élelmiszere volt. Az apró barna, fekete, szürke és fehér színű magok jellegzetessége, hogy a saját súlyuk tizenkétszeresét is képesek felvenni a folyadékból. A chia magból készült étel ezért sokáig jóllakottság érzést ad. Úgynevezett szuperételnek tartják, mert gazdag antioxidánsokban. Ráadásul magas a proteintartalma: 20 százaléknyi fehérjét tartalmaz. Az energiatartalma nem túl magas, 100 grammban nagyjából 450 kcal van, ehhez képest rengeteg hasznos tápanyagot tartalmaz - derül ki a Wikipédiából.

Ősi energiaital

Az azték uralkodók évi négyezer tonna chia mag – adó - beszolgáltatását követelték meg az alattvalóiktól. Magjának mágikus erőt tulajdonítottak, soha nem indultak úgy csatába, hogy ne ettek volna belőle. Úgy használták, mint ma az energiaitalokat: felfedezték ugyanis, hogy hatására kitartóbbak lettek harc közben, és hosszabb távokat tudtak futni - írja a Vitalitás Magazin
A chia mag gazdag kalciumban, foszforban és mangánban - ezek jót tesznek a csontok egészségének. A rostjai kiegyensúlyozottabbá teszik az emésztést és megelőzik a vércukorszint hirtelen megugrását. Nagyon gazdag omega-zsírsavakban, főleg az igen egészséges omega-3-ban, rostokban, magnéziumban, cinkben és B-vitaminokban és a chia mag csökkenti a vérnyomást és kiegyensúlyozottabbá teszi a koleszterinszintet, azaz lejjebb viszi a "rossz", és emeli a "jó" koleszterin szintjét - tudható meg a HáziPatika cikkéből.

Sok mindenre jó

Káliumtartalma támogatja a keringési rendszert, ezért fogyasztása magas vérnyomás esetén kifejezetten ajánlott. Mivel glikémiás indexe alacsony, a chia magot cukorbetegek is fogyaszthatják. Segíti a szervezet méregtelenítő folyamatait: a gyomorban a víz hatására zseléssé váló magokba ugyanis valósággal beleragadnak a salakanyagok és a toxinok, amelyek aztán könnyedén kiürülnek a szervezetből. Ráadásul a zselés állaga, a béltisztító rostokhoz hasonlóan, óvja az érzékeny beleket, megszünteti a székrekedést, ezáltal csökkentheti a vastagbélrák kockázatát. Gyulladásos bélbetegségek esetén is ajánlott a fogyasztása, ugyanis a pektin jelentős gyulladáscsökkentő hatással bír. A chia mag antioxidáns hatóanyagai lassítják az öregedés folyamatát, segítenek megelőzni a korosodással járó betegségek – elsősorban a szív- és érrendszeri megbetegedések, illetve a szürkehályog – megjelenését, valamint egyensúlyban tartják a trigliceridszintet. Mivel ötször több kalciumot tartalmaz, mint a tehéntej, jó szolgálatot tehet terhesség, illetve menopauza idején: segít megelőzni a csontritkulást, valamint enyhíti a tüneteit

Hogyan fogyasszuk?

Legalább negyedórára, de akár egész éjszakára áztassuk folyadékba, hogy zselés állagúvá dagadjon. A chia magnak dióra emlékeztető íze van, keverhetjük joghurtba, kefirbe, szórhatjuk salátára, süthetjük süteménybe vagy kenyérbe, adhatjuk turmixokhoz vagy kásákhoz, és pudingot, sőt levest is sűríthetünk vele. 

Jóból is megárt a sok

A Nébih figyelmeztetése szerint a túlzott fogyasztása emésztőrendszeri problémákat idézhet elő, ezért napi 15 grammnál többet nem javasolt enni belőle. Sőt az Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság (EFSA) azt sem tartja kizártnak, hogy allergizáló hatása van. Néhány esetben a szezámmagra illetve a mustárra érzékenyeknél ugyanis lépett már fel keresztallergiás reakció.
2018.09.20 14:14
Frissítve: 2018.09.20 14:14