Kalandpark - Használd az automatát!

Évek óta vidéki polgárként ritkán járok Budapesten, ám egy barátom meghívására mégiscsak felkerestem a fővárost. Ölelés a pályaudvaron, a szokásos faggatózás, hogy miért élek vidéken, és miért nem a nyüzsgő városban, de aztán indulunk vacsorázni. Ám jogkövető állampolgár lévén előbb bérletet venne. Ez már nem úgy megy, mint régen, hogy sorba álltál a pénztárnál, unott tisztviselő átadta a szelvényt, te átadtad a pénzt, aprója nincs, kérdezte ő, nincs, felelted, mert reggeltől estig ezt hallottad mindenhol, hogy aprója nincs, nem, ma nem így megy. Benyomod a plasztikot, az automata kiadja a bérletet, ennyi. Egy perc és utazhatsz.

Huszonegyedik század, Budapest. Világváros. Benyomta a plasztikot, hallottuk, ahogy a gép nyomtatja a bérletet, aztán semmi. Pénz leszíva, de hogyan tovább? Barátom elhúzta a száját, nem mondom, hogy kiborult, mert a városi emberek amúgy mindig kiborulnak azon, ami nem működik. De mindenre van megoldás, irány a BKK közeli ügyfélszolgálati irodája. Némi sorban állás, rövid panaszelőadás.

- Most mi legyen? – kérdezi egy unott ügyintéző.

Barátom is pontosan ezt szeretné tudni.

- Levonta a bank a pénzt? – kezdődik a gyanú megfogalmazása.

- Igen, jött is üzenet – mutatja barátom a telefonját.

Egy perc hallgatás.

- Panaszt kíván tenni? – Az ügyintéző hangsúlyából világos volt, hogy az lenne a jó, ha a barátom nem tenne panaszt. Ugyan, mit számít egy bérlet?

- Természetesen – felelte a barátom.

- Ez esetben jegyzőkönyvet kell felvennünk – nagy sóhajtás, már megint egy utas, akivel baj van.

- Csakhogy nekem ma lenne szükségem a bérletre - barátom megismétli, hogy hallotta, amint a gép kinyomtatja a bérletet. A pénzügyi rész tehát rendben lenne.

- Akkor mégiscsak jegyzőkönyvet kellene felvenni – egyezik bele az ügyintéző. - Aztán majd intézkednek, és akkor megkaphatja a bérletet.

- Kik intézkednek?

- Hát a megfelelő szervek.

- És az mennyi idő?

- Két-három hét.

- Mi tart ezen ennyi ideig?

- Ennyi ideig tart.

A beszélgetés befejeződni látszik, ám ekkor váratlanul megjelenik az iroda biztonsági őre, középkorú férfi, láthatott már egyet és mást az életben. Kimegyünk a géphez, ahol egy szakavatott mozdulattal, egy zongoraművész ujjainak finomságával tapogat valamit, majd letép a kiadónyílásból egy öntapadó szalagot, és egy szempillantás alatt megjelenik a barátom bérlete, valamint néhány, korábban pórul járt utas vonaljegye.

- Előfordul – mondja szerényen a férfi. – Hajléktalanok vagy suhancok szórakoznak. Nem az első eset.

Visszamegyünk az irodába, megveregetjük a biztonsági őr vállát, aki szerényen elhárítja a dicséretet. Az irodában megkönnyebbülés, amúgy is közeledik a munkaidő vége, nem kell bajlódni a jegyzőkönyv írásával.

- Hiába, utasok nélkül jobban működne a közlekedés – igyekszem oldani a feszültséget, ám itt tréfának nincs helye.

Sok minden változott Budapesten. De az unott ügyintézők a régiek.

2018.04.16 08:05

Szeptember 3-tól jár újra teljes vonalon a 4-es 6-os villamos

Publikálás dátuma
2018.08.17 14:44
Illusztráció
Fotó: Népszava/
Addig még kétszer változik a forgalmi rend a vonalon.
Szeptember 3-tól újra a teljes vonalon jár a 4-es és a 6-os villamos a Nagykörúton, az iskolai tanév kezdetére ugyanis véget ér az Oktogon és a József utca közötti korlátozásokkal járó, vágánykorszerűsítés miatti villamospótlás – közölte a Budapesti Közlekedési Központ (BKK). Az előttünk álló két és fél hétben még kétszer változik a nagykörúti villamosvonal forgalmi rendje:
  • augusztus 19-től (vasárnaptól) augusztus 24-ig (péntekig) ismét két szakaszon, Dél-Buda felől a Harminckettesek téréig, a Széll Kálmán tér felől pedig az Oktogonig jár villamos, a közbenső szakaszon pótlóbusz viszi az utasokat.
  • augusztus 25-től (szombattól) pedig szeptember 2-ig, vasárnapig a Széll Kálmán tér és az Oktogon között továbbra is villamossal, Dél-Buda és az Oktogon között pedig pótlóbusszal lehet majd utazni.
Szeptember 2-ről 3-ra, vasárnapról hétfőre virradóra 0 és 4 óra között a teljes nagykörúti villamosvonalon, a Széll Kálmán tér és a Móricz Zsigmond körtér között pótlóbusz jár 6-os jelzéssel. Szeptember 3-án, hétfőn hajnali 4 órától viszont újra a teljes vonalon közlekedik mind a 4-es, mind pedig a 6-os villamos. A további, a villamosforgalmat már nem zavaró munkákat (aszfaltozás, egyes burkolati jelek felfestése) még szeptemberben el fogják végezni. A BKK közleményében kiemeli: a június 16-án kezdődött felújítás során az Oktogon és a József utca között a korábbinál korszerűbb felépítményű villamospálya épült, így a későbbiekben szükségessé váló karbantartási munkák a mostaninál gyorsabban, egyszerűbben elvégezhetők lesznek. A Mester utca környékén és a Margit körúton a kritikus pályaszakaszok javítását végezték, illetve végzik el nagypaneles technológiával.
2018.08.17 14:44
Frissítve: 2018.08.17 14:45

Romokban a fővárosi tömegközlekedés, a reptéri buszokról már rég lemondtak

Publikálás dátuma
2018.08.17 11:08
A 100E buszjárat ismét súlyosan leszerepelt.
Fotó: Közlekedő Tömeg Egyesület/
A főváros lemondott a reptéri buszról: órákat kell sorban állni,majd embertelen zsúfoltságban 50 percet utazhatnak az országtól búcsúzó turisták. És nem ez az egyetlen probléma.
A BKK repülőtéri buszjárata súlyosan leszerepelt, írja közleményében a Közlekedő Tömeg Egyesület. Egész héten egymás után úgy indultak a buszok, hogy már a végállomáson nem lehetett rájuk felférni, több száz ember hosszú sorokban hiába várt a tűző napon, hogy felszállhasson, vagy embertelen zsúfoltságban kellett utaznia.

Budapestet meglepte a várva várt idegenforgalom

Miközben az idegenforgalom számai évről évre rekordokat döntenek, és nagyszabású nemzetközi reklámkampány csábít még több utazót Budapestre, a régóta elégtelen férőhellyel üzemelő repülőtéri buszjárat mára a város turizmusának egyik szégyenfoltjává vált.
A menetrenddel csak esetlegesen egyező időpontokban induló buszokra már a végállomáson sem lehet felférni.
Ráadásul, mint az egyesület írja, a következő megállóban is százas nagyságrendű utas próbált feljutni a járatokra, hiába. Aki felfért, az is rettenetes zsúfoltságban búcsúztathatta a várost és az országot, amíg végigbuszozott a kora esti forgalomban a repülőtérig tartó 50 perces úton. Láthatóan az augusztusi turistaszezon is felkészületlenül érte a fővárosi közlekedési céget - írják.
A Közlekedő Tömeg Egyesület már májusban is azt sürgette: a 30 perces indulási idő helyett 10 percenként járjanak a reptéri buszok. Ennek apropóját az adta, hogy már sokadszor is utasok lettek rosszul a zsúfoltság miatt. Akkor a főváros végül 20 percesre emelte a 100E járatsűrűségét. De, mint látszik, ez kevés.

Szétverték a budapesti közlekedést

A nyár során nem először merül fel: a budapesti tömegközlekedés alig-alig használható csupán. A fővárosi közlekedést eleve lehetetlen helyzetbe hozza a rengeteg "régóta esedékes", de gyakorlatilag évente megismételt sínfelújítás és útkarbantartás, és a BKV járatain mért 30 fok feletti nyári hőmérséklet mellett sem lehet szó nélkül elmenni. A helyzetet még az Ikarus Egyedi Kft. csődje is tovább rontja.
Az idei nyár számos botrányos közlekedésszervezési intézkedését tekintve markáns álláspontot fogalmazott meg a Közlekedő Tömeg is: álláspontjuk szerint
a Tarlós István főpolgármester által az elmúlt években szétvert budapesti közlekedési intézményrendszer teljes mértékben alkalmatlanná vált a város közlekedésének megszervezésére.
2018.08.17 11:08