Sport és táplálkozás - Mikor mit együnk és mit ne?

Publikálás dátuma
2018.05.10 17:15
Illusztráció: Shutterstock
Fotó: /
A sportolás célját – aktívabb életmód, néhány kiló leadása vagy izmosodás – a megfelelő edzéstípus – kardió, erő-állóképességi – megválasztásával, illetve lehetőleg kombinálásával érhetjük el, amit helyes táplálkozással lehet támogatni.

Minden felnőttnek rendszeres, azaz heti két-három alkalommal végzett, legalább 45-60 perces fizikai aktivitásra lenne szüksége. A gyerekeknek ennél is többre. Az idősebb korosztálynál pedig az a fontos, hogy olyan mozgásformát végezzen olyan intenzitással, ami a korának, testalkatának, egészségi állapotának és főleg a kedvének leginkább megfelel.

Komolyan végzett sporttevékenység – naponta többórás edzés, versenyzés – esetén úgynevezett sporttáplálkozásra van szükség. Az egyénre szabott étrend beállításához érdemes szakember segítségét kérni, mert az edzés típusán, intenzitásán, időtartamán, mennyiségén túl az sem mindegy, hogy mikor vannak a tréningek. Hobbisportolók esetén ennyire nem „súlyos” a helyzet, elég, ha néhány dologra odafigyelnek – mondta Barcza Zsuzsanna dietetikus a Népszavának.

Éhgyomorra ne!

A legfontosabb, hogy ne sportoljunk üres gyomorral. Sokan szívesen kocognak reggeli előtt. Lehet, hogy kellemes, ha nem ugrál semmi a gyomorban, de a dietetikus hangsúlyozta: valamit kell enni. Természetesen nem kell „terülj-terülj asztalkám”-ot rendezni, csak kevés, az izom munkáját támogató tápanyagokat, például gyümölcscukrot tartalmazó ételekre – fél banán vagy akár csak egy kis százszázalékos gyümölcslé - kell gondolni. A fruktóz ugyanis nagyon gyorsan a véráramba tud kerülni, és segít, hogy sportolás közben is stabil maradjon a vércukorszint.

Utána

Gyümölcscukorra mozgás után is szükség van, de csak annyira, ami feltölti az izmokban és a májban lévő, kiürült glikogén raktárakat. Azért kell figyelni, hogy a fruktózbevitel sportolás előtt és után se legyen túl sok, mert nem hasznosuló mennyiség gyorsan zsírrá alakul. Ez, például a túl sok gyümölcs fogyasztása azt eredményezheti, hogy hiába sportolunk, hízhatunk is.

Illusztráció: pexels.com

Illusztráció: pexels.com

Az edzés utáni étkezésünknek tartalmaznia kell jó minőségű, könnyen emészthető, ezáltal jól hasznosítható – minél kisebb zsírtartalmú – fehérjét és szénhidrátot is, ez utóbbi szállítja el ugyanis az aminosavakat az izmokhoz. Az tehát, hiába divatos, nem annyira hatásos, ha edzés után megiszunk egy szénhidrátmentes fehérjeturmixot, mert az aminosavak az izmokban történő hasznosulás helyett energiává alakulnak. Az az ideális, ha gyorsan és lassan felszívódó szénhidrátokat is eszünk. Egy délutáni edzést követő tökéletes, kiegyensúlyozott vércukorszintet fenntartó vacsora zsírszegény húsból vagy halból áll, amit egy kis rizzsel és sok zöldséggel tálalhatunk, utóbbi rosttartalma lassítja a rizs gyorsabb felszívódását.

Ha este sportolunk

Ne feküdjünk le étkezés nélkül, még sportolás után se – hangsúlyozta a dietetikus. A legjobb, ha a vacsorát két részre osztjuk: mozgás előtt egy órával együnk egy kis fruktóz tartalmú ételt, utána pedig együnk „rendesen”. Ilyenkor attól sem kell megijedni, ha nem telik el három óra a lefekvésig, mozgás után elég a másfél-két óra is. Fontosabb, hogy ne hagyjuk ki a vacsorát.

Csodaitalok

Illusztráció: pexels.com

Illusztráció: pexels.com

Izotóniás és energiaitalokat csak akkor érdemes fogyasztani, ha egy óránál hosszabb ideig sportolunk, például folyamatosan futunk másfél órát, ekkor a folyadékon túl az elveszített ionok, ásványi sók pótlására is szükség van. Sima vizet, esetleg 1,5:3 arányban felhígított gyümölcslevet azonban edzés közben is érdemes kortyolgatni. (Ha egy óránál kevesebbet mozgunk, és előtte ettünk.)

Sokan esküsznek az L-carnitin sportolás közbeni zsírégető hatására, ez azonban, mint Barcza Zsuzsanna elmondta: egyelőre nem egyértelműen bizonyított. Az tény, hogy sejtszinten serkenti az anyagcserét, de a zsírégető hatásáról még ellentmondásosak az információk. Sokan még napközben is iszogatják az ilyen italokat, ami izommunka nélkül csak a szívet pörgeti, aminek egyrészt nincs zsírégető hatása, másrészt nem is feltétlenül tesz jót.

2018.05.10 17:15

Franciaország vezeti a FIFA-ranglistát, Magyarország az 51.

Publikálás dátuma
2018.08.16 11:51

Fotó: AFP/ JEWEL SAMAD
A második helyen a vb-bronzérmes belga válogatott áll, Brazília a harmadik.
A világbajnok Franciaország vezeti a Nemzetközi Labdarúgó Szövetség (FIFA) friss világranglistáját, melyet csütörtökön hoztak nyilvánosságra – írja az MTI. A FIFA múlt hónapban nem adott ki rangsort, ugyanis még az oroszországi világbajnokság előtt bejelentette: a vb után jelentősen átalakul a férfi világranglista pontszámítása, amely már a magyar származású amerikai sportvezető és fizikus, Élő Árpád által kidolgozott és az ő nevét viselő rendszer alapján zajlik, ahogyan a sakkozóknál is. Az első, új számítás szerinti listán a világbajnok francia csapat hat helyet javítva átvette a vezetést, mögötte a második helyen a vb-bronzérmes belga válogatott áll, míg a képzeletbeli dobogó harmadik fokát a vb-negyeddöntős Brazília foglalja el. A vb-ezüstérmes horvát válogatott a huszadikról a negyedik helyre lépett előre. A tornán címvédőként már a csoportkörben búcsúzott a német csapat, amely az elsőről a 15. helyre csúszott vissza, s 2005 óta először esett ki az első tízből. A rangsorban a magyarok helyezése nem változott, azaz továbbra is az 51. helyen áll a válogatott. A magyarok Nemzetek Ligája-ellenfelei közül Görögország a 42., Finnország a 62., Észtország pedig a 94. pozíciót foglalja el. Az újfajta ranglistaszámítás szerint minden mérkőzés után kapnak vagy veszítenek pontokat a válogatottak. A győzelemért egy, a döntetlenért fél pont jár, de fontosság szerint nyolc kategóriába sorolták a találkozókat. A legkisebb szorzóval (0,5) azok rendelkeznek, amelyeket nem hivatalos nemzetközi játéknapon rendeznek, a legnagyobbak (6) pedig a világbajnoki meccsek a negyeddöntőtől a fináléig. A tétmeccsek többet érnek, mint a barátságos találkozók, az erősebb ellenfelekkel szemben több pontot lehet szerezni, de a pályaválasztónak és a győzelem mértékének nem lesz jelentősége. Az oroszországi torna eredményei már szerepelnek az új rangsorban. A rendszert a női válogatottaknál már korábban bevezették. FIFA-ranglista (zárójelben az előző helyezés): 1. ( 7.) Franciaország 1726 pont 2. ( 3.) Belgium 1723 3. ( 2.) Brazília 1431 4. (20.) Horvátország 1643 5. (14.) Uruguay 1627 6. (12.) Anglia 1615 7. ( 4.) Portugália 1599 8. ( 6.) Svájc 1597 9. ( 8.) Spanyolország 1580 10. (12.) Dánia 1580 11. ( 5.) Argentína 1574 12. ( 9.) Chile 1570 13. (24.) Svédország 1565 14. (16.) Kolumbia 1563 15. ( 1.) Németország 1561 ...51. (51.) Magyarország 1409
2018.08.16 11:51
Frissítve: 2018.08.16 11:51

Mallorcára viszik Michael Schumachert

Publikálás dátuma
2018.08.16 09:58

Fotó: AFP/ JENS BUTTNER / DPA
Felesége vásárolt ott birtokot. Egyelőre nem tudni, meddig maradnak.
Több lap is arról számolt be, hogy Mallorcán vásárolt 27 millió fontért egy birtokot Michael Schumacher felesége – írja a Telegraph. A Forma–1 hétszeres világbajnoka 2013 decemberében szenvedett súlyos, életveszélyes agysérüléssel járó síbalesetet Franciaországban. Kilenc hónapig kezelték kórházban, azóta a család Genfi-tó partján lévő otthonában ápolják. Katia Rouarch, Andratx város polgármestere a L'illustré nevű svájci lapnak megerősítette, hogy tudnak a költözésről, és segítenek megtenni az ehhez szükséges előkészületeket. Arra nem tudott választ adni, Schumacher és családja mikor érkezik és várhatóan meddig maradnak majd. A Schumacher felesége által megvásárolt ingatlan korábban a Real Madrid elnöke, Florentino Pérez tulajdona volt. A 15 ezer négyzetméteres birtokon úszómedence, konditerem, hatalmas pálmafákkal övezett kert és helikpoter leszálló is van. Schumacher korábban többször is nyaralt Mallorcán.
2018.08.16 09:58
Frissítve: 2018.08.16 09:59