Sport és táplálkozás - Mikor mit együnk és mit ne?

Publikálás dátuma
2018.05.10 17:15
Illusztráció: Shutterstock
Fotó: /
A sportolás célját – aktívabb életmód, néhány kiló leadása vagy izmosodás – a megfelelő edzéstípus – kardió, erő-állóképességi – megválasztásával, illetve lehetőleg kombinálásával érhetjük el, amit helyes táplálkozással lehet támogatni.

Minden felnőttnek rendszeres, azaz heti két-három alkalommal végzett, legalább 45-60 perces fizikai aktivitásra lenne szüksége. A gyerekeknek ennél is többre. Az idősebb korosztálynál pedig az a fontos, hogy olyan mozgásformát végezzen olyan intenzitással, ami a korának, testalkatának, egészségi állapotának és főleg a kedvének leginkább megfelel.

Komolyan végzett sporttevékenység – naponta többórás edzés, versenyzés – esetén úgynevezett sporttáplálkozásra van szükség. Az egyénre szabott étrend beállításához érdemes szakember segítségét kérni, mert az edzés típusán, intenzitásán, időtartamán, mennyiségén túl az sem mindegy, hogy mikor vannak a tréningek. Hobbisportolók esetén ennyire nem „súlyos” a helyzet, elég, ha néhány dologra odafigyelnek – mondta Barcza Zsuzsanna dietetikus a Népszavának.

Éhgyomorra ne!

A legfontosabb, hogy ne sportoljunk üres gyomorral. Sokan szívesen kocognak reggeli előtt. Lehet, hogy kellemes, ha nem ugrál semmi a gyomorban, de a dietetikus hangsúlyozta: valamit kell enni. Természetesen nem kell „terülj-terülj asztalkám”-ot rendezni, csak kevés, az izom munkáját támogató tápanyagokat, például gyümölcscukrot tartalmazó ételekre – fél banán vagy akár csak egy kis százszázalékos gyümölcslé - kell gondolni. A fruktóz ugyanis nagyon gyorsan a véráramba tud kerülni, és segít, hogy sportolás közben is stabil maradjon a vércukorszint.

Utána

Gyümölcscukorra mozgás után is szükség van, de csak annyira, ami feltölti az izmokban és a májban lévő, kiürült glikogén raktárakat. Azért kell figyelni, hogy a fruktózbevitel sportolás előtt és után se legyen túl sok, mert nem hasznosuló mennyiség gyorsan zsírrá alakul. Ez, például a túl sok gyümölcs fogyasztása azt eredményezheti, hogy hiába sportolunk, hízhatunk is.

Illusztráció: pexels.com

Illusztráció: pexels.com

Az edzés utáni étkezésünknek tartalmaznia kell jó minőségű, könnyen emészthető, ezáltal jól hasznosítható – minél kisebb zsírtartalmú – fehérjét és szénhidrátot is, ez utóbbi szállítja el ugyanis az aminosavakat az izmokhoz. Az tehát, hiába divatos, nem annyira hatásos, ha edzés után megiszunk egy szénhidrátmentes fehérjeturmixot, mert az aminosavak az izmokban történő hasznosulás helyett energiává alakulnak. Az az ideális, ha gyorsan és lassan felszívódó szénhidrátokat is eszünk. Egy délutáni edzést követő tökéletes, kiegyensúlyozott vércukorszintet fenntartó vacsora zsírszegény húsból vagy halból áll, amit egy kis rizzsel és sok zöldséggel tálalhatunk, utóbbi rosttartalma lassítja a rizs gyorsabb felszívódását.

Ha este sportolunk

Ne feküdjünk le étkezés nélkül, még sportolás után se – hangsúlyozta a dietetikus. A legjobb, ha a vacsorát két részre osztjuk: mozgás előtt egy órával együnk egy kis fruktóz tartalmú ételt, utána pedig együnk „rendesen”. Ilyenkor attól sem kell megijedni, ha nem telik el három óra a lefekvésig, mozgás után elég a másfél-két óra is. Fontosabb, hogy ne hagyjuk ki a vacsorát.

Csodaitalok

Illusztráció: pexels.com

Illusztráció: pexels.com

Izotóniás és energiaitalokat csak akkor érdemes fogyasztani, ha egy óránál hosszabb ideig sportolunk, például folyamatosan futunk másfél órát, ekkor a folyadékon túl az elveszített ionok, ásványi sók pótlására is szükség van. Sima vizet, esetleg 1,5:3 arányban felhígított gyümölcslevet azonban edzés közben is érdemes kortyolgatni. (Ha egy óránál kevesebbet mozgunk, és előtte ettünk.)

Sokan esküsznek az L-carnitin sportolás közbeni zsírégető hatására, ez azonban, mint Barcza Zsuzsanna elmondta: egyelőre nem egyértelműen bizonyított. Az tény, hogy sejtszinten serkenti az anyagcserét, de a zsírégető hatásáról még ellentmondásosak az információk. Sokan még napközben is iszogatják az ilyen italokat, ami izommunka nélkül csak a szívet pörgeti, aminek egyrészt nincs zsírégető hatása, másrészt nem is feltétlenül tesz jót.

2018.05.10 17:15

Női kézil BL - Százszázalékos teljesítménnyel jutott tovább a Győr

Publikálás dátuma
2018.11.18 08:22
A győri Puhalák Szidónia (b) és Selena Milosevic, a horvát Koprivnica játékosa a női kézilabda Bajnokok Ligája 6. fordulójában.
Fotó: MTI/ Krizsán Csaba
A címvédő Győri Audi ETO KC húsz góllal legyőzte otthon a horvát Podravka Koprivnica csapatát a női kézilabda Bajnokok Ligája csoportkörének utolsó, hatodik fordulójában szombaton.
A győriek százszázalékos teljesítménnyel zártak a D csoportban, vagyis a maximális nyolc pontot viszik magukkal a középdöntőbe. Eredmény, női Bajnokok Ligája, csoportkör, 6. (utolsó) forduló, C csoport: Győri Audi ETO KC-Podravka Koprivnica (horvát) 37-17 (17-9)  a Győr gólszerzői: Kristiansen 6, Amorim 5, Hansen, Görbicz, Groot, Bódi 4-4, Knedlikova, Brattset 3-3, Afentáler, Varga, Fodor, Puhalák 1-1 A győrieknél ezúttal sem léphetett pályára a sérülésből gyógyuló Tomori Zsuzsanna, és a norvég Nora Mörk. A hazaiaknak győzniük kellett, hogy maximális pontszámmal jussanak a középdöntőbe, a vendégeknek viszont pontot kellett volna szerezniük, hogy kiharcolják a továbbjutást. A várakozásoknak és az erőviszonyoknak megfelelően jól kezdte a találkozót az ETO, amely tíz perc alatt megnyugtató előnyre tett szert (8-3). A címvédő a holland Nycke Groot vezérletével a folytatásban is lendületes, eredményes támadásokat vezetett, és jól védekezett, így nyolc találattal vezetett a szünetben. A második félidő elején tíz gól fölé nőtt a különbség, Zlatko Saracevic vezetőedző már a 37. percben kikérte harmadik idejét. Az első felvonásban Kiss Éva, ebben az időszakban pedig Kari Aalvik Grimsbö védett remekül, nekik is köszönhető, hogy csapatuk 10-0-s sorozatot produkált, a Podravka több mint 15 percen át nem tudott betalálni. Még tíz perc volt hátra, amikor már húsz találattal vezettek a házigazdák, és ezt meg is őrizték a végéig. A Győrnek ez volt az utolsó tétmérkőzése idén, legközelebb január 2-án a Ferencváros elleni hazai rangadón lép pályára, mivel a bajnokság a november 29-én kezdődő franciaországi Európa-bajnokság miatt szünetel. A Bajnokok Ligája középdöntőjének első fordulóját január végén rendezik. A csoport végeredménye: 1. Győr 12 pont, 2. Krim Mercator Ljubljana (szlovén) 6, 3. Thüringer HC (német) 3, 4. Podravka Koprivnica 3 Pontazonosság esetén az egymás elleni eredmények rangsoroltak. korábban: D csoport: Vipers Kristiansand (norvég) - FTC-Rail Cargo Hungaria 35-27 (18-14) A középdöntő 2. csoportjának állása: 1. Győr 8 pont, 2. CSM Bucuresti (román) 6, 3. Vipers Kristiansand 4, 4. Krim Mercator Ljubljana és Thüringer HC 3-3, 6. Ferencváros 2 Az FTC-Győr meccset február, a Győr-FTC találkozót pedig március első hétvégéjén rendezik.
Szerző
2018.11.18 08:22

Hosszú Katinka újabb aranyat úszott

Publikálás dátuma
2018.11.17 16:40
Hosszú Katinka az oroszországi, kazanyi úszó vb-n, 2018. szeptember 8-án
Fotó: AFP/Sputnik/ Makszim Bogodvid
A világkupa versenyen, összetett pontversenyben második lett a magyar úszó.
Hosszú Katinka nyerte a 200 méter vegyes döntőjét szombaton az úszó világkupa-sorozat utolsó, szingapúri rövidpályás állomásának harmadik, befejező napján. Ezzel együtt a háromszoros olimpiai bajnok maradt a második helyen a vk összetett pontversenyében a címét megvédő svéd Sarah Sjöström mögött. A vizes sportokat tömörítő nemzetközi szövetség, a FINA honlapjának eredményközlése szerint Hosszú 2:04.79 perccel, idei legjobbját megközelítő eredménnyel győzött a vegyesszám fináléjában; ez volt az 500. döntője a világkupa történetében. A magyar versenyző korábban még a 200 m hát döntőjében volt érdekelt, ott 2:03.43 perccel a harmadik helyen végzett. A férfiaknál Verrasztó Dávid 400 méter vegyesen ugyancsak harmadikként ért célba 4:04.21 perces idővel. A szingapúri viadal csütörtöki nyitónapján Hosszú 200 m pillangón győzött, míg 100 m vegyesen második lett, pénteken pedig egy aranyéremmel gazdagodott: ekkor 400 m vegyesen diadalmaskodott. Legfőbb riválisa, Sarah Sjöström Szingapúrban öt számban tudott nyerni, s végül - világcsúcsainak is köszönhetően - biztosan védte meg összetett elsőségét, melyet tavaly éppen Hosszútól ragadott el, aki előzőleg ötször egymás után tudott a sorozat élén végezni. Az idei világkupa-széria első szakaszát nagymedencében, Kazanyban, majd Dohában rendezték, a második etap rövidpályán Eindhovenben kezdődött és Budapesten zárult. A harmadik, zárószakaszt - ugyancsak 25 méteres medencében - három ázsiai helyszínen, Pekingben, Tokióban és Szingapúrban bonyolították le. 
Szerző
2018.11.17 16:40