Csúszás az energiahatékonyságban

Publikálás dátuma
2018.05.17 07:21
Illusztráció - AFP fotó
Fotó: /

Összesen 12,25 Petajoule (PJ) halmozott energiamegtakarítást ért el az ország 2014-2016 között, miközben az uniós kötelezettségeinken alapuló IV. Nemzeti Energiahatékonysági Cselekvési Terv szerint 16,37 PJ-t kellett volna elérni – hívja fel a figyelmet a Magyar Energiahatékonysági Intézet (MEHI) Nonprofit Kft. Miközben tehát a 2020-ig terjedő program végrehajtásában máris csúszásba kerültünk, Magyarország változatlanul pazarol: egységnyi termék előállításához az EU-28 átlagánál 86 százalékkal több energiát használunk fel. Pedig az American Council for Energy Efficient Economy MEHI-idézte tanulmánya szerint energiahatékonysággal egységnyi energia harmadannyiból takarítható meg, mint amennyibe egy ugyanekkora igényt kielégítő erőmű megépítése kerül.

A hatékonysági beruházások pörgetik a gazdaságot és csökkentik az energiatermeléssel járó környezetszennyezést is. Miközben a főbb ágak közül a legtöbb energiát, a közlekedést és az ipart is megelőzve, 33 százalékkal a lakosság fogyasztja el, az elmúlt évtized során pont e kör hatékonysága javult a legkevésbé. A MEHI megfelelő beruházások révén a háztartások által elfogyasztott energia 40-50 százalékát megtakaríthatónak tartja.

Habár Magyarországon a helyzet javítására léteznek különböző állami programok, azok a szükségesnél jóval kevesebb épületfelújításhoz használhatóak fel. Ráadásul hiányzik közöttük az összhang és az igénylés menete is kevéssé érzékeny a konkrét helyzetekre. A MEHI szerint méltánytalanul visszaszorultak az úgynevezett Esco-típusú beruházások is, melyek során a megrendelő az elért megtakarításból törleszti a beruházás árát. (Megjegyzendő: e tárgyban az elmúlt évek során néhány igencsak balul elsült megbízásra derült fény.) Az intézet üdvözli az Eurostat döntését, ami elhárítja a közintézmények ilyen típusú beruházásai előli akadályokat.

Szerző
2018.05.17 07:21

700 ezer autót hív vissza a Volkswagen

Publikálás dátuma
2018.08.20 18:11
Illusztráció
Fotó: Shutterstock/
Elektronikai meghibásodás veszélye miatt visszahív szervizre 700 ezer Tiguan és Touran típusú autót a Volkswagen - jelentették be hétfőn a német autógyár wolfsburgi központjában.
A visszahívás a Tiguan városi terepjáró és a Touran egyterű autó tetőablakkal és hangulatvilágítással felszerelt új modelljeire vonatkozik. A meghibásodás a panorámatető megvilágításában keletkezhet, a berendezésbe nedvesség szivároghat be, ami rövidzárlatot okozhat. A legrosszabb esetben tűz keletkezhet az autóban. Az autókat továbbra is lehet használni, de ha a tetőablak vezérlő modulja körül nedvesség beszivárgására utaló barnás folt jelenik meg, sürgősen a legközelebbi szakszervizbe kell hajtani - mondta a gyártó szóvivője német hírportálok beszámolói szerint. A meghibásodás az idén július 5. előtt gyártott autóknál fordulhat elő. A legtöbb érintett gyártmányt Németországon kívül értékesítették. 
Szerző
2018.08.20 18:11

Nyakló nélkül tankolunk, soha ennyi üzemanyag nem fogyott

Publikálás dátuma
2018.08.18 09:00

Fotó: Népszava/ Szalmás Péter
Bár ezt az autósok biztosan másként látják, nemzetközi összehasonlításban Magyarországon olcsónak számít a gázolaj. Erre rátehet még egy lapáttal a forint gyengülése is, a fuvarozók inkább itthon tankolnak.
Az első félév során 8,2 százalékkal rekordszintre, közel 1,8 milliárd literre ugrott a márkás hazai kutak üzemanyagforgalma az előző év hasonló időszakához képest – derül ki a nagy olajcégeket összefogó Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) friss adatsorából. Ezen belül a gázolaj mennyisége is most először ugrott egymilliárd liter fölé; ez egyszersmind jelentős, 9,8 százalékos forgalomugrás, ami a 2015-ös utáni második legmagasabb érték. Benzinből 676 millió liter fogyott, ami ugyan még messze áll a 2007-es csúcstól, mégis tisztes, 5,6 százalékos bővülés: eme érték szintén csak a 2016-osat haladja meg. A prémiumüzemanyagok népszerűsége szintén egyre nő: a benziné 23 százalékkal 43 millió literre emelkedett, ami már közelíti a teljes forgalom tizedét. A felturbósított dízel iránti igények ugyan csak 6,4 százalékkal fokozódtak, aránya viszont tényleg csak egy hajszállal áll a 10 százalék alatt. A márkás kutak forgalomnövekedési adata ezúttal meghaladja az összes hazai töltőállomásnak a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál (NAV) ugyane időszakra nyilvántartott, lapunk által már korábban bemutatott 6,8 százalékát.
Az emelkedés mértéke a MÁSZ-t is meglepte – közölte kérdésünkre Grád Ottó főtitkár. Korábban azt feltételezték, hogy a fél év alatt mért körülbelül 10 százalékos áremelkedés némileg visszavetheti a lényegében öt éve tartó növekedés ütemét. Ám a jelek szerint a gazdaság és a jövedelmek bővülése az üzemanyagok iránti igényeket az áremelkedés dacára se vetette vissza. Ebben szerepet játszhat a forintgyengülés is: a fuvarozók eurós bevételeikből a gyengébb forint miatt Magyarországon több gázolajat tankolhatnak, mint a környező államokban. (Mint arról korábban beszámoltunk, a Cargopedia nyilvántartása szerint jelenleg a térség nyolc állama közül Ukrajna, Románia és Ausztria után Magyarországon a negyedik legolcsóbb a dízel.) Azt, hogy a közlekedők kimutatásunk szerint egyre szívesebben fordítják kormányukat márkás kutak felé, Grád Ottó úgyszintén a javuló gazdasági körülményekkel, a minőség fokozódó megbecsülésével magyarázta.
2018.08.18 09:00
Frissítve: 2018.08.19 10:58