Putyin maga büntetheti a "barátságtalan" országokat

Publikálás dátuma
2018.05.22 17:01
Vlagyimir Putyin orosz elnök. Fotó: Aleksey Nikolskyi/AFP
Harmadik, végleges olvasatában is elfogadta kedden az orosz parlament azt a törvényt, amely felhatalmazza az elnököt arra, hogy ellenszankciókkal sújthasson olyan országokat, amelyek "barátságtalan" lépéseket tesznek Moszkva ellen - írja az MTI.

A törvény értelmében az orosz elnök, Vlagyimir Putyin a kormány kezdeményezésére büntetőintézkedéseket rendelhet el az Oroszországgal szemben "barátságtalan magatartást tanúsító" országok, azok joghatósága alá közvetlenül vagy közvetve tartozó szervezetek, ezen országok tisztségviselői és állampolgárai ellen. A jogszabály lehetővé teszi a nemzetközi együttműködés leállítását vagy felfüggesztését meghatározott ágazatokban, a termékek és nyersanyagok importjának és exportjának betiltását, az állami és helyi szintű közbeszerzési eljárásokból és privatizációból történő kizárást.

A törvény emellett egyéb korlátozásokat is megenged "az elnök döntésével összhangban, hogy lehetőség nyíljon az operatív reagálásra a változó helyzetben".

Ez már a törvénytervezet enyhített változata: a lehetséges ellenintézkedések száma 16-ról 6-ra csökkent, és kimaradt a szövegből a szankciókkal sújtható ágazatok, áruk és szolgáltatások konkrét megnevezése is. Az országban az első változat által keltett felháborodás nyomán az ellenintézkedések nem terjednek ki létfontosságú árukra, egyebek között oroszországi forrásból nem pótolható gyógyszerekre sem.

A Vjacseszlav Vologyin házelnök és a négy frakcióvezető által beterjesztett tervezetet kedden egyetlen tartózkodás mellett fogadta el végleges változatban az Állami Duma.

Szerző

Stabilizálták a Notre-Dame szerkezetét, számítógépes hiba is közrejátszhatott a tűzben

Publikálás dátuma
2019.04.20 17:52

Fotó: AFP/ LIONEL BONAVENTURE
A tűzoltók lehűtötték a falakat és a törmelékeket. Már nem tartanak attól, hogy leomolhatnak a székesegyház falai.
Négy nappal a tűz után stabilizálták a párizsi Notre-Dame meggyengült struktúráját, így a tűzoltók péntek este elhagyhatták a katasztrófa helyszínét – írja az AP hírügynökség. Gabriel Plus, a párizsi tűzoltóság vezető szóvivője közölte:
már nem kell tartani attól, hogy leomolhatnak a székesegyház falai.
Hozzátette, hogy már nincsenek „forró pontok”, a tűzoltók lehűtötték a falakat és a törmelékeket. Szerinte
csoda, hogy az épület még mindig áll, és sikerült megmenteni az ereklyéket.
A gótikus székesegyházban hétfőn, az esti órákban csaptak fel a lángok. Leégett a tetőszerkezet, leomlott a kúp alakú huszártorony. A nyomozók szerint a tűz véletlenül keletkezett, jelenleg több olyan tényezőt is tanulmányoznak, amely kiválthatta a katasztrófát. Sajtóértesülések szerint vizsgálják, hogy a tűz azokhoz az ideiglenes felvonókhoz kapcsolódik-e, amelyeket a katedrális felújítása során használtak. A székesegyház rektora úgy véli, egy „számítógépes hiba” is szerepet játszhatott a történtekben. További részleteket nem árult el, csak annyit mondott, 2-3 hónap múlva derülhet fény a tűz okaira. A Párizs szívében, az Ile de la Citén található Notre-Dame az egyik legnagyobb francia turistalátványosság, milliók keresik fel évente. 

Az adományok miatt dühösek a sárgamellényesek

A France24 azt írja, a sárgamellényesek – akik szombaton immár 23. alkalommal vonultak utcára – dühösek, amiért már csaknem egymilliárd eurót ajánlottak fel francia milliárdosok a Notre-Dame helyreállítására, míg az ő követeléseik továbbra sem teljesültek. Úgy vélik, ezt az összeget másra kellene fordítani, és bírálták az adományok adómentességét is. 

Frissítve: 2019.04.20 17:57

Agymosó reklámokkal népszerűsítik az Origót a TV2-n

Publikálás dátuma
2019.04.20 16:03
Illusztráció
Fotó: Shutterstock
Más hirdetésekben bukkan fel a kormánypárti portált népszerűsítő képsor, a szintén a kabinethez közel álló hírcsatorna reklámjaiban.
Kevesebb mint egy másodpercig látható az Origo hirdetése az TV2 reklámblokkjaiban, ráadásul az is más hirdetésekbe ágyazva – szúrta ki a 444.hu egyik olvasója. Az ügy miatt a Momentum a Nemzetközi Média és Hírközlési Hatósághoz (NMHH) fordult, mivel úgy gondolják, hogy a tizedmásodpercekben mérhető reklám manipulatívan hathat a nézőkre.
A reklámtörvény valóban tiltja a tudatosan nem észlelhető reklámokat, a 2008. évi XLVIII. törvényben így definiálják: „olyan reklám, amelynek közzétételekor – az időtartam rövidsége vagy más ok következtében – a reklám címzettjére lélektani értelemben a tudatos észleléshez szükséges ingerküszöbnél kisebb erősségű látvány, hang- vagy egyéb hatás keltette inger hat”. 
Kérdés, hogy az NMHH, ami egyszer már jóváhagyta a TV2 hasonló – az MVM paksi atomerőművet propagáló - villantós reklámját, mit tesz ebben az esetben. A médiahatóság korábbi érvelése az volt, hogy a nézők tudatosan észlelték az MVM reklámszpotját, és jelentették be, tehát nem lehet szó tudat alatti észlelésről. Csakhogy a reklámtörvény a lélektani értelemben vett észlelést említi, ami nem csupán a villanás felismerését jelenti, de az is, ahogyan reagálunk a reklámra, ahogyan viszonyulunk hozzá. Egy 15-30 perces reklámról el tudjuk dönteni, hogy tetszik vagy sem, érdekes vagy érdektelen számunkra, de egy mosóporhirdetés közben felvillantott logóhoz, szlogenhez nem lehet ugyanígy viszonyulni.
A sors fintora, hogy 2014-ben az akkor még nem kormányhoz közeli Origo Tech rovata fejtette ki részletesen, mit lehet és érdemes elrejteni egy videó 25. képkockájában
Frissítve: 2019.04.20 16:12