Lukács-archívum - Kizárják a kutatókat

Lecserélik a zárat és megváltoztatják a riasztókódokat a Lukács György filozófus archívumának otthont adó Belgrád rakparti lakásban, ezután a hagyatékot gondozó munkatársak és a kutatók sem tudnak oda bemenni – értesült a Népszava. A kéziratokat már korábban elszállították, így mostanra csak könyvek találhatók az ingatlanban. Kardos András, az archívum volt munkatársa szerint feltételezhető, hogy Lovász László MTA-elnök nem értesült a lépésről. Úgy tudjuk, a Lukács Archívum Nemzetközi Alapítvány (LANA) kuratóriumi elnöke, Erdélyi Ágnes tárgyalni készül az akadémia elnökével.

Szerző
2018.05.24 21:54

Előre lejátszották a jelek szerint, hogy ki kapja meg a kukaholding bizniszét

Publikálás dátuma
2018.11.19 10:38

Fotó: / Molnár Ádám
Azelőtt, hogy az NHKV kihirdette volna, hogy – konzorciumban – a cég a tender nyertese, elkezdte kiépíteni a díjbeszedők országos alvállalkozói hálózatát.
Nagyon bátran vagy nagyon jó információk birtokában vágott bele a nyírségi Nagykálló egyik kocsmaépületében székelő Pepp and Cars Kft. az NHKV Nemzeti Hulladékgazdálkodási Zrt. szemétdíjbizniszébe – írja a 24.hu. A portál szerint a Pepp and Cars 2016-ban nagyjából egy falusi vegyesbolt forgalmához mérhető 19 millió forintos bevétellel rendelkezett, tartozásai miatt pedig 2017 elején a NAV végrehajtás indított ellene – ilyen kondíciók mellett pedig már az is meglepő, hogy a négyfős cég egyáltalán elindulhatott a kukaholding közbeszerzési pályázatán, amellyel a befizetetlen szemétdíjak egész országra kiterjedő behajtására kerestek megfelelő vállalkozást. Még meglepőbb, hogy a Pepp and Cars óriási pénzügyi kockázatokat vállalt be,
ugyanis jóval azelőtt, hogy az NHKV kihirdette volna, hogy – konzorciumban – ez a cég lett a tender nyertese, elkezdte kiépíteni a díjbeszedők országos alvállalkozói hálózatát.
A portál úgy tudja, a kisvállalkozás 2017 közepén keresni kezdete, majd le is szerződtette azokat az embereket, akiket az ország különböző megyéiben koordinátorként alkalmazhatott a projektben. 2017 júliusában tette közzé a kukaholding a közbeszerzési kiírást a be nem fizetett szemétdíjak behajtására, és az ügyféllisták pontosítására 7,6 milliárd forintos kerettel. A 24.hu-nak több korábbi alkalmazott is megerősítette, hogy a Pepp and Cars néhány hozzá szorosan kapcsolódó céggel együtt már a nyáron, szinte a kiírással egy időben elkezdte keresni a munkára alkalmazható embereket. A birtokukba került dokumentumok bizonyítják, hogy
októberben már szerződéseket is kötöttek alvállalkozókkal az NHKV közbeszerzésére hivatkozva. Pedig azt csak 2018. január 4-én hirdették ki, hogy a Díjbeszedő Holding Zrt. és a Pepp and Cars konzorciuma lett a pályázat győztese.
A közbeszerzés idején a politikai pályáját Kisvárdán kezdő, a parlamentbe is a kisvárdai körzetből bekerülő Seszták Miklós fejlesztési miniszter felügyelete alá tartoztak a kukaholding ügyei. A fejlesztési tárca adott engedélyt az NHKV-nak arra, hogy kiszervezze az alaptevékenységéhez tartozó pénzbeszedést. A portál kiemeli, hogy szintén Kisvárdán lakik a Pepp and Cars operatív igazgatója. Lizák Anita volt a behajtóhálózat felállításának kulcsfigurája. A nyírségi cég Lizák irányításával 2017 utolsó heteiben annyira felpörgette a szervezést, hogy karácsonykor már el is kezdhették volna a munkát, a szemétdíjtartozások beszedését azonban csak hónapokkal később indították el. A portál úgy tudja, a több száz beszervezett embert hetekig-hónapokig váratták, a kezdési dátum folyamatosan csúszott, ezért sokan ki is léptek. Márciusban végül kiküldték az első címlistaadagot a koordinátoroknak, de azzal együtt ment az az utasítás is, hogy addig nem mehet senki sem pénzt beszedni, amíg az országgyűlési választás le nem zajlott. A cikk szerint az NHKV-tól érkezett listán szereplők végiglátogatása csak nagyon kis százalékban végződött sikeres behajtással. A díjbeszedőknek nemcsak azt kellett kiszűrniük, hogy az adott helyen befizették-e sárga csekken a szemétpénzt, hanem azt is, hogy jó-e a megadott cím, illetve hogy az ügyfél nem halt-e meg esetleg időközben. Ráadásul a rezsicsökkentés idején megszabott kukadíjak sokszor a behajtás költségeit is alig fedezték. A portál azt írja, az igazi nyertes a nyírségi vállalkozás lett, amely forrásaik szerint 500 forintot számlázott minden egyes ügyfélért a kukaholdingnak. A pénz töredék részét csorgatták tovább a három-, négyszintes alvállalkozói hálózatnak. A közreműködő cégek is levették a maguk sápját, ezért mire a pénz a díjbeszedőkhöz ért, szinte teljesen elfogyott. Száz forintot, sőt néha ennél is kisebb összeget kaptak egy-egy sikeres behajtás után, ahol pedig valamilyen okból nem volt bevétel, ott feleződött a díjazás. A szervezők spóroltak a közterheken is, a díjbeszedőket, ahol tehették, szövetkezetekbe léptették be. Egyik forrásuk például tésztagyári munkásként alkalmazva járta a számára kijelölt településeket. A szövetkezetnek pedig, amelybe alkalmazása elején azonnal beléptették, szintén kisvárdai illetőségű vezetője volt.

Betiltás szélén az állami kukaholding

Mint megírtuk, még mindig zajlik a vita a hulladékpénzek visszatartásával vádolt kukaholding és könyvvizsgálója között, így ma már a cég betiltása a tét. Lapunk úgy értesült, hogy évi 120 milliárdos becsült bevétele mintegy harmada, nagyjából 40 milliárd forint tavalyi elszámolásán kaphatott össze az állami NHKV Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő Zrt. és könyvvizsgálója, a Moore Stephens K-E-S Audit Kft. Az állami társaság ezért még mindig adós május végi leadású tavalyi mérlegbeszámolójával. A lépés elodázásával ennyi idő után a cégek már adószámuk bevonását, vagyis megszüntetésüket kockáztatják.

2018.11.19 10:38

Letartóztatják a Nissan elnökét

Publikálás dátuma
2018.11.19 10:37

Fotó: AFP/ Miho Ikeya
Carlos Ghosn, aki egyébként a Renault elnöke és vezérigazgatója is, többet keresett, mint amiről a hivatalos jelentésekben szó volt.
A Nissan Motor Company Ltd elnökének, Carlos Ghosnnak a japán pénzügyi eszközöket és csereügyleteke szabályozó törvény megsértése miatt rendelte el letartóztatását a tokiói ügyészség - írja a Reuters. A hírről elsőként a japán Asahi újság számolt be, honlapján.
Ghosn - aki a Nissan mellett a Renault elnöke és vezérigazgatója is - a gyanú szerint a cég pénzügyi kimutatásaiban a valóságosnál alacsonyabbnak tüntette fel fizetését. Beleegyezett, hogy önként az ügyészség elé álljon.
A Nissan egy szóvivője úgy nyilatkozott, ellenőrzik a jelentéseket.
2018.11.19 10:37