Gigaveszteség a Mátrai Erőműnél

Publikálás dátuma
2018.05.27. 20:53
A cég osztalékot sem fizetett. FOTÓ: Kállai Márton

Története legnagyobb, kilencmilliárdos veszteségével zárta a 2017-es évet a Mátrai Erőmű – derül ki a kormányfő strómanjaként emlegetett Mészáros Lőrinc érdekeltségébe idén kerülő egység most leadott tavalyi beszámolóiból. Ennek megfelelően – legalábbis az egykori Gagarin Hőerőmű 1995-ös magánosítás óta – párját ritkító módon az eddigi fő tulajdonos, a német RWE-EnBW se vett fel osztalékot. Magyarország második legfontosabb, a helyben bányászott lignitből ellátott erőműve az elmúlt évtizedek során hagyományosan évi akár tízmilliárdos nyereségekkel és hasonló osztalékokkal örvendeztette részvényeseit – így a kisebbségi helyzetű állami MVM Magyar Villamos Műveket is. Az éves beszámoló a veszteséget a tavaly év eleji rendkívüli hideg okozta üzemzavarokkal, a generátor-állórész és a negyedi blokk főtranszformátorának meghibásodásával, ugyane részleg hűtőrendszerének részleges cseréjével, valamint a harmadik blokk turbinanagyjavítási idejének több mint egy hónapos csúszásával magyarázza. A kieső termelés miatt szerződéseiknek csak drága áramvásárlások révén tudtak eleget tenni. Sokak szerint a gyártási fegyelem romlásához hozzájárulhatott az egységet negyed századon át vezető Valaska József tavalyi távozta; így, miután Mészáros Lőrinc érdekeltsége május elején átvette a többségi jogokat, kevéssé meglepő módon ismét az egykori elnökre bízták az erőmű irányítását.

Szerző

Akár 600 ezer autót is visszahívhat a Daimler

Publikálás dátuma
2018.05.27. 14:33
FOTÓ: JOHN MACDOUGALL / AFP
Akár hatszázezer járművet, és több különböző Daimler modellt is érinthet az eredetileg a Mercedes Vito modellek dízelmotorjai miatt elrendelt visszahívási akció. A Bild am Sonntag német lap beszámolója szerint világszerte 40 ezer Mercedes Vito és 80 ezer Mercedes C-osztályú modellt érinthet a visszahívás, a Spiegel lap jelentése szerint viszont akár 600 ezer is lehet a visszahívásra kijelölt járművek száma.

A német szövetségi közúti közlekedési hatóság, a KBA (Kraftfahrt-Bundesamt) a héten csütörtökön jelentette be, hogy "több ezer" Mercedes Vito modell visszahívására kötelezte a Daimler német járműgyártó csoportot. A KBA megítélése szerint az 1,6 literes, Euro 6 környezetvédelmi besorolású dízelmotorral szerelt Mercedes-Benz Vito kisbuszoknál nem felel meg az előírásoknak két programbeállítás a kipufogógáz tisztítását végző berendezés vezérlésében - írja a hvg.hu.

A KBA a csütörtöki tájékoztatás szerint 6300 ilyen jármű visszahívására és szervizelésére kötelezte a céget. A Daimler szintén csütörtökön jelentette be, hogy vitatja a KBA megállapításait, és kész bíróság előtt rendezni a vitát. A társaság ezzel kapcsolatban csütörtöki közleményében kiemelte, hogy a Vito eleve része volt a tavaly nyáron indított visszahívási akciónak, amelyben több mint hárommillió Merecedes-Benz gyártmány motorvezérlő szoftverét frissítik.

Vasárnapi lapértesülések szerint a visszahívásra kijelölt modellek a francia Renault autógyártól származó és a Daimler által továbbfejlesztett dízelmotorral rendelkeznek.

Dieter Zetsche, a Daimler vezérigazgatója hétfőn hivatalában keresi fel Andreas Scheuer szövetségi közlekedési minisztert a visszahívási akció részleteinek megbeszélésére.

Szerző

Ennyit keresnek a magyarok - OECD felmérés

Publikálás dátuma
2018.05.26. 12:10
A kép illusztráció. FOTÓ: Shutterstock
Az OECD országok közül Svájcban, majd Luxemburgban és Izlandon a legmagasabbak a fizetések. A 35 országból Magyarország a bruttó átlagbér tekintetében 31. helyen áll, viszont a magas hazai adóterhek miatt nettó kereset tekintetében csak Mexikót és Lettországot előzzük meg - írja a portfolio.hu.

Mind a bruttó, mind pedig a nettó fizetés tekintetében a svájciak tudhatják magukének a legmagasabb béreket az OECD-országok állampolgárai közül, őket követik a luxemburgiak, majd az izlandiak. A sorrend ezt követően bonyolultabbá válik, hiszen bruttó bér tekintetében Dél-Korea jóval hátrébb van, mint Németország, az alacsonyabb adóterhek miatt a koreaiak mégis többet vihetnek haza, mint a németek.

Bruttó bér alapján Magyarország hátulról az 5. helyen áll, a magas hazai adóterhek miatt viszont nettó kereset tekintetében Mexikó és Lettország áll csak mögöttünk. A szlovák nettó bérek (a helyi árszínvonalat is számításba véve) 5%-kal, a cseh és a lengyel 10-10%-kal magasabbak, mint a hazaiak.

Szerző
Témák
kereset OECD