Relaxálás - A szervezet gyorstöltője

Publikálás dátuma
2018.06.13 16:14
Illusztráció: Shutterstock
Fotó: /
A relaxáció, a rövidebb vagy hosszabb ideig tartó teljes ellazulás, olyan hatással van a szervezetünkre, mint a telefonunkra a töltés.

A relaxáció a stressz, a testi és mentális feszültségek oldására szolgál. Tudatos alkalmazása megtanít, hogy éberebbek, ellenállóbak és rugalmasabbak legyünk a környezet kihívásaival szemben. Egyenletesebbé teszi a szívműködést, harmonizálja a vérnyomást, a belső szervek vérellátását, beindítja az immunrendszer öngyógyító folyamatait. „Visszakapcsolódás” után új erőre kapunk, akár a telefon vagy a számítógép. Tűnhet időveszteségnek, hogy „semmit sem csinálva” fekszünk, de utána akár teljesen más megvilágításba kerül minden az életünkben, a testi felfrissülés mellett pszichésen is újraindít – mondta a Népszavának  Bogdán-Molnár Virág jógaoktató.

Illusztráció: pexels.com

Illusztráció: pexels.com

Lehet gyors elsősegély: ha nagyon fáradtak, stresszesek vagyunk, akár a buszon, villamoson, vagy autóban utazva is lehunyhatjuk a szemünket és néhány mély légzéssel ellazíthatjuk az izmainkat, már ez is felfrissít és sokkal jobban fogjuk érezni magunkat utána.

Kisöpri a feszültséget

Illusztráció: pexels.com

Illusztráció: pexels.com

A hosszabb változatban hanyatt fekvésben, jógásan: hullapózban szisztematikusan vezetjük végig a relaxációt az egész testen. Az a fontos, hogy teljesen kikapcsoljunk. A behunyt szem segít, hogy befelé forduljon a figyelmünk. A legjobb, ha a fejtetőtől indulva minden izmon végigmegyünk. Érdemes a „stresszbegyűjtő” arcnál elidőzni, gyakran önkéntelenül ráncoljuk a homlokunkat, rángatjuk a szemünket, összeszorítjuk az állkapcsunkat, az ellazítása hat az elmére és a belső működésre is. Aztán az összes izmot érintve el kell jutnunk a talpunkig. A relaxáció egyik titka a figyelem, a másik pedig a légzés. Az ellazult és puhán, mélyen lélegző állapotban kicsit a problémáink mögé vagy fölé kerülünk, azaz kevésbé hatnak ránk az aktuális stresszhatásaink. Valószínű, hogy a csendből kilépve meg is találjuk a megoldásokat a problémás helyzetekre, sokkal inkább, mint állandóan azokon „pörögve” - hangsúlyozta a jógaoktató.

2018.06.13 16:14

Erős UV-sugárzással jön vissza a meleg

Publikálás dátuma
2018.08.15 17:17
Illusztráció: Pexels
Fotó: /
Csütörtökön nem kell fronthatással számolni. A nagy hőség megszűnt, de a folyamatos 30 fokos délutáni hőmérséklet megterhelő lehet a szervezet számára.
Megszűnt a nagy forróság, de az elkövetkező napokban várható 30 fokos délutáni hőmérséklet megterhelő lehet a szervezet számára. Ha valaki fokozottan érzékeny a délelőtti intenzívebb melegedésre, akkor migrént, illetve koncentrálási problémákat is tapasztalhat, ami ronthatja a komfortérzetét - írja a MeteoKlinika a humánmeteorológiai előrejelzésében.
A tompaság ellen mentával ízesített zöld teával élénkíthetjük magunkat. Fontos a folyamatos víz- és ásványi anyag pótlás, erre megfelelő az enyhén sózott, sok friss zöldséget tartalmazó könnyű fogások, illetve két-három liter víz vagy cukormentes limonádé vagy tea fogyasztása. Gyerekeknek a krémes, csokis sütemények helyett gyümölcsöt vagy abból készült desszertet adjunk.
11 és 15 óra között az UV-sugárzás elérheti és meg is haladhatja a 7-es fokozatot, amelynél a nem túl érzékeny bőr is hamar megpirulhat, leéghet. Az autósok dolgát megnehezítheti a vakító napsütés, a balesetveszély elkerülésére mindig legyen kéznél napszemüveg.
2018.08.15 17:17

Hasznosak, de árthatnak is az antioxidánsok

Publikálás dátuma
2018.08.15 17:17
Illusztráció: AFP
Fotó: AFP/
Semlegesítik az immunrendszert károsító, a különböző gyulladások és a rák kialakulásáért is felelős szabad gyököket, de van, hogy gyorsítják a folyamat súlyosbodását
Az anyagcsere- és biokémiai folyamatok, elsősorban a cukor elégetése, illetve a tápanyagok lebontása közben, valamint az UV-sugarak, gyógyszerek és a különböző toxinok hatására folyamatosan termelődő, illetve a szervezetbe kívülről bejutó szabad gyökök párosítatlan elektront tartalmaznak. Ennek következtében instabilak és megpróbálnak más molekulákból elektronhoz jutni. Ezért megtámadják és  károsítják a sejteket. Vannak jótékony, az immunrendszert támogató szabad gyökök is, de ha túl sok van belőlük, oxidatív stressz alakulhat ki – olvasható a Vitalitás Magazin cikkében.
Az antioxidáns vegyületek gátolják az oxidációs folyamatokat, semlegesítik a szabad gyököket. Egy részüket a szervezet szintetizálja, de a többségüket táplálékkal vesszük magunkhoz. A legjobb forrásai a gyümölcsök és a zöldségek, illetve a zöld tea, az olajos magvak, a magas kakaótartalmú csokoládé, a gabonafélék, a hüvelyesek és a szőlőmag, illetve a vörösbor. Ha változatosan étkezünk, és rendszeresen mozgunk, a szervezetnek általában megfelelő az antioxidáns-szintje. Az erős környezetszennyezés, a dohányzás, a túlzott napozás, a helytelen, egyoldalú táplálkozás és a sok méreganyag miatt azonban szükség lehet a pótlására. Népszerűek az antioxidánsokban gazdag, úgynevezett szuperélelmiszerek – írja az EgészségKalauz.

Nem mindig hasznosak

Az antioxidánsok, azzal hogy gátolják az oxidációs folyamatokat, számos jótékony hatással bírnak, mert semlegesítik az immunrendszert károsító, különböző gyulladások, betegségek kialakulásáért felelős szabad gyököket. A legújabb kutatási eredmények alapján azonban bizonyos betegségek, így például daganatok esetén nem árt az óvatosság. Mivel kialakulásukért a szabad gyökös mechanizmusokat is felelőssé teszik, korábban úgy gondolták, az antioxidánsok fogyasztása védelmet ad a tumoroktól, de ez az elmélet ma már megdőlni látszik. Pár éve állaton végzett kísérletekkel igazolták, hogy az antioxidánsok gyorsítják például a tüdődaganat súlyosbodását, és fokozhatják az áttét-képzést. Ezért a szakemberek szerint daganatos betegeknek célszerű a jelentősebb mennyiségű C-, illetve E-vitamint, béta-karotinoidokat vagy polifenolokat tartalmazó étrend-kiegészítők szedését kerülni.
2018.08.15 17:17
Frissítve: 2018.08.15 17:20