Nyakunkon a szezon - Szűkül a dinnyeválaszték

Publikálás dátuma
2018.06.14 07:22
Fotó: Vajda József
Fotó: /
Legalább két héttel korábban érik a görögdinnye, egy hét múlva indul a szezon. Boltonként különböző, a tavalyinál magasabb lesz az induló ár.

A jelenlegi átlagosan 290-295 forintos kilónkénti árnál valamivel olcsóbban indulhat a hazai dinnyeszezon. Nem ismétlődik meg viszont a tavalyi botrány, amikor több élelmiszerlánc is kilónként 99 forintos bevezető akciós áron kínálta a hazai gyümölcsöt (egyesek szerint zöldséget) – ígérték a szakemberek a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) és a Magyar Dinnyetermelők Egyesületének közös sajtótájékoztatóján. A múlt évi események miatt főleg Békés megyében több termelő is felhagyott a görögdinnye termesztésével, mert az alacsony árak miatt veszteségessé váltak. Emiatt itt 5 százalékkal csökkent termőterület, de Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében 15-20 százalékkal növekedett, és jelenleg mintegy 1900 hektáron terem a dinnye az észak-keleti megyében.

Mára országosan stabilizálódott a termőterület nagyság, idén 4 800 hektáron termesztenek görögdinnyét a gazdák. az elmúlt években a mélypont 3000 hektár volt. Igaz, 15-20 éve, a csúcs időszakban még 13 ezer hektáron termesztettük a az édes gyümölcsöt. Spanyolország, Olaszország és Görögország után hazánk a negyedik legnagyobb görögdinnye termesztő Európában.

A termésátlagot hektáronként 4,5 tonna körül várják, így mintegy 190-200 ezer tonnát takaríthatnak be idén a termelők, akik termés 40 százalékát exportálják a környező, illetve a balti országokba. A korábban nagy felvevőpiacnak számító Németországba irányuló kivitel viszont visszaesett.

Sokkal kiegyenlítettebb a sárgadinnyepiac. Az összesen 600 hektáron érő kedvelt gyümölcsből a várható 18 000 tonnás termés teljes egészében hazai fogyasztók asztalára kerül – hangsúlyozta Győrffy Balázs, a NAK elnöke.

A fogyasztásösztönző kampányoknak is köszönhetően míg 9-10 éve 8-9 kiló görög dinnyét ettek a magyarok személyenként, tavaly már 15 kilót fogyasztottak a hazai vásárlók. Ennek nagyjából a 10 százaléka származott importból – jegyezte meg a Népszava kérdésére Göcző Mátyás, az egyesület elnöke. A szakember hozzátette, a hagyományos magyar fajták visszaszorulóban vannak. Egyre kevésbé népszerűek a nagy, 10-15 kilós dinnyék. Helyüket a mag nélküli, 4-8 kilós fajták veszik át, amelyek genetikai állománya már külföldről származik. Különösen a gömbölyű, sötétebb csíkozású és a hosszúkás fajták a legkeresettebbet – jegyezte meg Göcző Mátyás.

A termelők számára létfontosságú, hogy nyereséget érjenek el, ezért megfontolandó, hogy a túl sok dinnyefajtát néhány keresett típusra kellene csökkenteni. Ehhez fejlesztésekre van szükség, például a korszerű fajták mellett az öntözés kiterjesztésére. Annyit már elértek a hazai termelők, hogy meghosszabbították a dinnyeszezont, és szeptember 5., vagyis Lőrinc nap után is teljes értékű, jó minőségű gyümölcsöt kínálhatnak a kereskedőknek, vásárlóknak.

A dinnyeültetvények korszerűsítése nem tűr halasztást, mert ha a macedón és ukrán gazdák is felzárkóznak technológiában, valamint fajtaválasztékban a hagyományosan sokat termelő országokhoz, az jócskán megnehezítheti a magyar termesztők lehetőségeit - hangsúlyozta a dinnyetermelők egyesületének elnöke.

Megjelennek a nepperek
Fotó: Vajda József

A szakemberek emellett figyelmeztettek arra is, hogy a nepperek felfedezték a dinnyében rejlő üzleti lehetőségeket. Ezért érdemes a különböző értékesítési pontokon árusítóktól elkérni a falugazdász által kiállított termelői igazolványt. Érdemes közvetlenül a termelőktől vásárolni a dinnyét, mert általában a termőterület közelében kínálják a gyümölcsöt és folyamatosan a földekről pótolják az árut. Az import dinnyét többnyire féléretten szedik le, napokig utaztatják, majd az élelmiszer láncok raktáraiban is 1-2 napig tárolják a készletet. A piacon a frissességről a gyümölcs szárának csonkját érdemes megvizsgálni, mert ha az száraz, akkor a dinnyét már napokkal korábban leszedték.



2018.06.14 07:22

700 ezer autót hív vissza a Volkswagen

Publikálás dátuma
2018.08.20 18:11
Illusztráció
Fotó: Shutterstock/
Elektronikai meghibásodás veszélye miatt visszahív szervizre 700 ezer Tiguan és Touran típusú autót a Volkswagen - jelentették be hétfőn a német autógyár wolfsburgi központjában.
A visszahívás a Tiguan városi terepjáró és a Touran egyterű autó tetőablakkal és hangulatvilágítással felszerelt új modelljeire vonatkozik. A meghibásodás a panorámatető megvilágításában keletkezhet, a berendezésbe nedvesség szivároghat be, ami rövidzárlatot okozhat. A legrosszabb esetben tűz keletkezhet az autóban. Az autókat továbbra is lehet használni, de ha a tetőablak vezérlő modulja körül nedvesség beszivárgására utaló barnás folt jelenik meg, sürgősen a legközelebbi szakszervizbe kell hajtani - mondta a gyártó szóvivője német hírportálok beszámolói szerint. A meghibásodás az idén július 5. előtt gyártott autóknál fordulhat elő. A legtöbb érintett gyártmányt Németországon kívül értékesítették. 
Szerző
2018.08.20 18:11

Nyakló nélkül tankolunk, soha ennyi üzemanyag nem fogyott

Publikálás dátuma
2018.08.18 09:00

Fotó: Népszava/ Szalmás Péter
Bár ezt az autósok biztosan másként látják, nemzetközi összehasonlításban Magyarországon olcsónak számít a gázolaj. Erre rátehet még egy lapáttal a forint gyengülése is, a fuvarozók inkább itthon tankolnak.
Az első félév során 8,2 százalékkal rekordszintre, közel 1,8 milliárd literre ugrott a márkás hazai kutak üzemanyagforgalma az előző év hasonló időszakához képest – derül ki a nagy olajcégeket összefogó Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) friss adatsorából. Ezen belül a gázolaj mennyisége is most először ugrott egymilliárd liter fölé; ez egyszersmind jelentős, 9,8 százalékos forgalomugrás, ami a 2015-ös utáni második legmagasabb érték. Benzinből 676 millió liter fogyott, ami ugyan még messze áll a 2007-es csúcstól, mégis tisztes, 5,6 százalékos bővülés: eme érték szintén csak a 2016-osat haladja meg. A prémiumüzemanyagok népszerűsége szintén egyre nő: a benziné 23 százalékkal 43 millió literre emelkedett, ami már közelíti a teljes forgalom tizedét. A felturbósított dízel iránti igények ugyan csak 6,4 százalékkal fokozódtak, aránya viszont tényleg csak egy hajszállal áll a 10 százalék alatt. A márkás kutak forgalomnövekedési adata ezúttal meghaladja az összes hazai töltőállomásnak a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál (NAV) ugyane időszakra nyilvántartott, lapunk által már korábban bemutatott 6,8 százalékát.
Az emelkedés mértéke a MÁSZ-t is meglepte – közölte kérdésünkre Grád Ottó főtitkár. Korábban azt feltételezték, hogy a fél év alatt mért körülbelül 10 százalékos áremelkedés némileg visszavetheti a lényegében öt éve tartó növekedés ütemét. Ám a jelek szerint a gazdaság és a jövedelmek bővülése az üzemanyagok iránti igényeket az áremelkedés dacára se vetette vissza. Ebben szerepet játszhat a forintgyengülés is: a fuvarozók eurós bevételeikből a gyengébb forint miatt Magyarországon több gázolajat tankolhatnak, mint a környező államokban. (Mint arról korábban beszámoltunk, a Cargopedia nyilvántartása szerint jelenleg a térség nyolc állama közül Ukrajna, Románia és Ausztria után Magyarországon a negyedik legolcsóbb a dízel.) Azt, hogy a közlekedők kimutatásunk szerint egyre szívesebben fordítják kormányukat márkás kutak felé, Grád Ottó úgyszintén a javuló gazdasági körülményekkel, a minőség fokozódó megbecsülésével magyarázta.
2018.08.18 09:00
Frissítve: 2018.08.19 10:58