Hompola Krisztina;
El Kazovszkij;
2018-06-14 07:45:00
Emlékkiállítással tiszteleg egyik első művésze, El Kazovszkij előtt a Várfok Galéria. A művész hetven éve született és tíz éve halt meg, de nem ez az egyetlen kerek évforduló, ami apropót ad.
- Mivel mással emlékezhetnénk jobban El Kazovszkijra, mint egy tematikus kiállítással, amelynek fókuszában az áll, amit egész életében próbált megfesteni: a bálványok, a folyamatos vágyakozás? - teszi fel a kérdést a ma nyíló tárlat kurátora, Dillmann Vanda. - Mi nem tudunk és nem is akarunk olyan átfogó életmű kiállítást rendezni, mint amilyet a Nemzeti Galéria rendezett 2015 őszén, ezért egységes tematikát kerestünk, így esett a választás a bálványok egy csoportjára – emeli ki a művészettörténész, aki személyesen nem ismerhette az alkotót, de egyetemi tanulmányai éppen abban az időszakban zajlottak, amikor a Nemzeti Galériában a Túlélő árnyéka című életmű tárlatra készültek. - Rényi András, az El Kazovszkij Alapítvány tagja, a kiállítás főkurátora is tartott kurzust, akkoriban El Kazovszkij-lázban égtünk – meséli Dillmann Vanda.
- A nálunk kiállított képek nagy része a művész érett korszakából, a kilencvenes, kétezres évekből származik, de látható egy hetvenes években készült alkotás is. Ezen még nem jelenik meg a később védjegyévé vált motívum: a vándorállat, a kutyaszerű figura, aki/ami később azért került az alkotásokra, hogy a képeken ábrázolt viszony, a vágyakozó és a vágyott fél dialektikája egyértelművé váljon a nézők számára – mutat rá Dillmann Vanda.
- A tárlat koncepciója szerint a bálványok három csoportját állítja főszerepbe: torzók, párkák, sivatagi homokozó; hattyús képek és végül a balett. A balerinák androgün testek, akár fiúk is lehetnének – utal a nemiséggel kapcsolatos különleges El Kazovszkij-gondolkodásra. - Ezeket a szép és nemsemleges testeket össze lehet kapcsolni mitológiai figurákkal, Vénuszokkal, párkákkal. Több alkotáson megjelenik a színpadi függöny, a színházi díszletek világa, ami nagyon fontos volt a művész számára. A teatralitás végig nagyon jellemző volt a művészetére. A tánc iránti érdeklődés pedig a klasszikus balettet meghatározó szerepben tudó orosz kulturális gyökereiből is származhat – kapcsolja össze a képeket a kurátor.
- A kiállítás egyik fő képén, az Ovidius által a Metamorphoses (Átváltozások) című műben leírt Pygmalion történet átirata jelenik meg. Íme a harmadik kerek évforduló, éppen 2010 éve jelent meg a több mint 250 átváltozással végződő mitológiai történet a római kor aranyköltőjétől.
El Kazovszkij performansz-művészete is erre reflektált, ám míg Pygmalionnak megadatik, hogy szerelmes lesz a szobrába és az az istenek által életre kel, addig nála fordított történet tanúi vagyunk, ő mindig az élőkből csinál bábukat, nála mindig elérhetetlen bálványok jelennek meg, akikből sosem lesz élő, ezáltal minden szerelem beteljesületlen marad – említi Dillmann Vanda, aki azt is elmondja, hogy a projektteremben a Dzsan-panoptikum című performansz-sorozatból is fognak vetíteni.
- Több mint húsz festményt állítunk ki, de installációs elemeket is kaptunk kölcsön az El Kazovszkij Alapítványtól. A képek nagy része magángyűjteményekből került ide. Kazovszkij már életében nagyon sikeres művész volt, ezért nemigen maradtak addig ismeretlen munkák a halála után. Az alapítványnak köszönhetően egy internetes adatbázisban mindenki számára hozzáférhetően digitalizálva, adatokkal kiegészítve megnézhetőek a művei. Mi, miután ő volt a galéria egyik első művésze, a Várfok adatbázisából indultunk ki, így elsősorban a Galériához kötődő gyűjtőkör tagjainak kollekciójából kértünk kölcsön. A Várfok Galéria tulajdonosa, Szalóky Károly saját gyűjteményében is akad tőle kép szép számban. Magas áron jegyzett művész, és mostanában már kevesen akarják eladni az alkotásait, nálunk a kiállítottak közül mindössze egyet, valamint a raktáron lévők közül néhányat lehet megvásárolni. El Kazovszkij képeivel, nagyon erőteljes mondanivalójával, expresszív gesztusaival és feltűnő, keveretlen színeivel egyre többen szeretnek vagy szeretnének együtt élni – fejezi be Dillmann Vanda.