323 forinton az euró

Publikálás dátuma
2018.10.03. 08:31
Képünk illusztráció
Fotó: Tóth Gergő / Népszava
Erősödött a forint a főbb devizákhoz képest a nemzetközi bankközi piacon szerda reggel - írta az MTI.
Az euró 323,00 forinton forgott reggel hét órakor, 19 fillérrel gyengült a kedd esti 323,19 forinthoz képest. A dollár árfolyama 279,87 forintról 279,01 forintra, a svájci franké pedig 284,18 forintról 283,50 forintra gyengült.
A jent 2,4546 forinton jegyezték, szemben a kedd esti 2,4602 forinttal.
Az euró 1,1578 dolláron forgott, napi szinten 0,27 százalékkal erősödött.
A svájci frankhoz képest 0,29 százalékkal drágult az euró, 1,1395 frankot ért.
Egy dollárért 0,9842 frankot kértek, 0,03 százalékkal erősödött a dollár. A jenhez képest 0,01 százalékkal erősödött a dollár, szerda reggel 113,67 jent ért.

Tarlós hagyja, hogy a házak az égig nőjenek

Publikálás dátuma
2018.10.03. 08:15
Átszellemültség? (Népszava fotó)
Nem magyarázta meg a kakaskodást, nem bántotta személyében Lázár Jánost, ehelyett inkább Londonnal példálózott.
Még meg se száradt a kormány tintája a magasházak 90 méteres építési korlátján, Tarlós István a Mol 120 méter magas székházának tegnapi alapkőletételén kérdésünkre bejelentette: felülvizsgáltatná a „szakmailatlan”, „ad-hoc” korlátot és ennek kapcsán kész alkalmazni a főváros fejlesztésére vonatkozó vétójogát is. London példája nyomán értelmetlennek nevezte, hogy egy központi, jelképes épületnél – nálunk ez a Szent István Bazilika – egy egész városban ne lehessen magasabb toronyház. Sokkal inkább azt a sugarat tartja érdemesnek meghatározni, amin kívül ez már nem sérti a látképet. A közelgő választásokkal kapcsolatos kérdéseket hárító főpolgármester beszédében kétértelmű célzásokat tett a Mol-székháztervet övező „politikai kakaskodásra”, konkrétan nem említve a vele egy pártcsaládhoz tartozó, a magasház-korlátozás mellett leginkább kardoskodó Lázár János ex-minisztert; csak a baloldal kapott kicsit. A főpolgármester Hernádi Zsolttal, a Mol elnök-vezérigazgatójával közösen tette le Budapest várhatóan legmagasabb, 2021-ben elkészülő épületének alapkövét. A Mol-vezér előadásából kitűnt: kompromisszummentes”, hipermodern épületet terveznek. Beruházási összeget nem említett, a kivitelezői pályázatot novemberben írják ki. A piac szerint a munkálatokkal várhatóan Hernádi Zsolt és Orbán Viktor jó ismerőse, a korábban közvetve a székháztelket is birtokló Garancsi István érdekkörébe tartozó Marketet bízzák meg. E cég vezeti a jelenlegi előkészítő munkálatokat is. (Nem a legszerencsésebb PR-elemként a rendezvényre vezető utat egy homokból készült Gutenberg-szobor díszítette.)

Mégsincs gázmegállapodás az oroszokkal

Jelenleg tárgyalunk az oroszokkal a 2020-as gázszállításokról – jelentette be Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter Tomislav Coric horvát környezetvédelmi és energetikai miniszterrel folytatott tegnapi tárgyalásai után. Ehhez képest két hete Orbán Viktor kormányfő Moszkvában Vlagyimir Putyin oldalán már azt jelentette, hogy megállapodtak a 2020-as gázszállításokról. Az ellentmondást forrásaink akképp hidalták át, hogy két hete csak a politikai, a szakvállalatok tárgyalásait megelőző egyezség született meg. (Amúgy ez még mindig abból a mennyiségből maradt, amit az 1995-ös szerződés értelmében 2015-ig kellett volna elfogyasztanunk.) A horvát és a magyar tárcavezető szavaiból kitűnt: egyelőre nincs megállapodás a két ország között a behajózott cseppfolyósgáz lefejtésére szolgáló, Krk-ön tervezett terminál gázának, illetve ideszállításának díjáról. A több lábon állás jegyében Magyarország továbbra is nyitott, így most az EU-t is bevonják az egyeztetésekbe. Az üzemet csak akkor húzzák fel - körülbelül két év alatt -, ha gázára találnak hosszú távú vevőt.

Szerző
Témák
MOL magasház

Dízel-botrány: döntöttek a helyzet kezeléséről Németországban

Publikálás dátuma
2018.10.02. 21:02
Illusztráció
Fotó: Shutterstock
Megállapodtak a német kormánypártok kedden az úgynevezett dízelválság kezeléséről, a tervek szerint a gyártók támogatják azokat a régebbi dízelautó-tulajdonosokat, akiket a leginkább szennyezett levegőjű városokban autóhasználati tilalom fenyeget, a gépkocsikat lecserélik vagy átalakítják.
A koalíciós egyeztető tanácsban hétfő estétől kedd reggelig folytatott tárgyalás eredményét összefoglaló közlemény szerint a német autógyártók ígéretet tettek a kormánynak arra, hogy "vonzó prémiumokat vagy árkedvezményt" tartalmazó csereprogramot kínálnak az Euro 4-es és az Euro 5-ös környezetvédelmi besorolású dízelautók tulajdonosainak. Az Euro 5-ös osztályba tartozó kocsik tulajdonosai az átalakítást is választhatják, amennyiben a jármű alkalmas az úgynevezett SCR-rendszerű katalizátor beépítésére.
A program a 14 leginkább szennyezett levegőjű településre vonatkozik, köztük van például München, Hamburg, Köln és Stuttgart.
A csere-, vagy átalakítási programban a helyiek, a környező járások lakói és az adott településen dolgozók vehetnek részt. A program így nagyjából 1,4 millió autót érinthet. Az egyelőre nem ismert, hogy az autógyártók milyen prémiumokat vagy kedvezményeket kínálnak, és vállalják-e teljes egészében az átalakítás költségét. A piac legnagyobb szereplője, a Volkswagen-csoport közölte, hogy elemzik a kormánypártok megállapodását és később ismertetik lépéseiket.
Az autóhasználati tilalmak megelőzésére több német gyártó már tavaly elindított egy programot, amelyben 10 ezer euróig (3,3 millió forint) terjedő kedvezménnyel lehet lecserélni a régebbi dízelüzemű autókat. Ennek révén több mint 200 ezer új kocsi került a német utakra, de ez a kormány szerint nem elég ahhoz, hogy valamennyi településen a köbméterenkénti 40 milligrammos egészségügyi határérték alá süllyedjen a levegő nitrogén-oxid-tartalma.
Az autógyártókat nem lehet kötelezni a részvételre a kormány által kezdeményezett újabb programban, mert az érintett autókat a jogszabályoknak megfelelően gyártották és állították forgalomba. Azonban a kormány arra számít, hogy önkéntes alapon is igen kedvező feltételekkel kínálnak majd csereautót, az átalakítást választó tulajdonosoktól pedig átvállalják a költségeket - mondta Andreas Scheuer közlekedési miniszter a megállapodás részleteit ismertető berlini tájékoztatóján.
Azzal kapcsolatban, hogy a tervek csak a német autógyártókra vonatkoznak, azt mondta, a piaci viszonyok várhatóan arra ösztönzik majd a külföldieket, hogy a német versenytársakéhoz hasonló konstrukciókat dolgozzanak ki a német dízelautó-tulajdonosoknak.
A program másik fő eleme az érintett településeken használt önkormányzati nehézgépjárművekre, például a hulladékgyűjtő járművekre vonatkozik. A szövetségi kormány 80 százalékos támogatást nyújt az SCR-rendszerű katalizátor beszerelésére, számítása szerint 28 ezer járművet lehet így modernizálni. Ugyancsak 80 százalékos támogatást kínálnak a kisiparosok és a szállítmányozó cégek járműveinek átalakítására, és tárgyalásokat kezdeményeznek a gyártókkal arról, hogy vállalják át a költségek fennmaradó 20 százalékát.
Az Euro 4-es és az Euro 5-ös osztályba tartozó motorral működő járművek cseréje vagy átalakítása a Volkswagen-csoport 2015-ben kirobban dízelbotránya miatt került napirendre, mert kiderült, hogy több millió gyártmány a hivatalos adatoknál több káros anyagot bocsát ki. A probléma azért vált égetővé, mert a szövetségi közigazgatási bíróság februárban kimondta: az önkormányzatok korlátozhatják az Euro 6-osnál régebbi, korszerűtlenebb dízelmotorral működő járművek használatát azért, hogy a település levegőjének minősége megfeleljen az európai uniós előírásoknak, az Európai Bizottság pedig májusban beperelte Németországot a főleg a dízelmotorok használatával a légkörbe kerülő nitrogén-oxid egészségügyi határértéken felüli kibocsátása miatt.
Kormányzati adatok szerint a szennyezettség 65 településen haladja meg az európai uniós szabályokban engedélyezett szintet. Hamburgban már korlátozzák is a régebbi dízelüzemű járművek használatát, a nagyváros két útszakaszáról kitiltották őket. A szövetségi kormány további korlátozások és behajtási tilalmak nélkül kívánja orvosolni a problémát, ezt szolgálja a kedden bemutatott program.
Szerző