Ötszáz forintra is kúszhat idén a benzin ára

Publikálás dátuma
2018.10.11. 08:29
Képünk illusztráció
Fotó: Szalmás Péter / Népszava
Még idén csúcsot dönthet Magyarországon a benzin és a gázolaj ára – van, ahol már most 480 forint az üzemanyag literje.
Harmadszorra emelkedett a gázolaj ára, most 8 forinttal, az átlagár így a kutaknál jelenleg 435 forint. Ugyanakkor az is megfigyelhető, hogy nagy különbségek vannak a benzinkutak között, a legolcsóbban 411 Ft, a legdrágábban 478 forintért tankolhatunk – írja honlapján az ATV. A csatorna információi szerint még nem a vége,  ebben az évben még 10 százalékos drágulásra számíthatunk. A televízió munkatársa először is az ATV saját székhelye környékén nézett körül, vagyis a 10. kerületben lévő benzinkutakat látogatta sorra, hogymi mennyibe kerül: Az első helyen a dízel 423 forint, ezt a kerület legtávolabbi részében lehet tankolni, a második helyen már 2 forinttal drágábban jutottak volna az üzemanyaghoz, de az utolsó két benzinkúton, ami egyébként egymással szemben van az út két oldalán, azonos összeget, vagyis literenként 432 forintot kérnek. A legolcsóbb üzemenyag-forrás a holtankoljak.hu szerint Budapesten a 17. kerületben található, a gázolaj itt 411 forint. Összehasonlításképpen a legdrágább az M1-es autópályán, ahol a 478 forintot is meghaladta az ára. Ilyen esetben talán sokan otthon hagyják az autót, mások meg igyekeznek spórolni. Az ATV megszólaltatta a Totalcar újságíróját, Zách Dánielt is, aki szerint sokat segíthet az intelligens útvonaltervezés, és a kis gáz, kis fék, lassításkor és gyorsításkor. De mondott még valamit. „A legtöbben azzal pazarolják a legtöbb üzemanyagot, hogy reggel induláskor percekig melegítik álló helyzetben a még hideg motort, miközben az autó ekkor kevésbé melegszik gyorsan, minthogyha fokozatosan terhelve melegítik, vagyis másodpercekkel a motorindítás után szépen elindulnak vele, és fokozatosan növelt terheléssel melegítik be viszonylag hamar az autót” – hívta fel a figyelmet. A szakértő szerint esősorban az olaj világpiaci árának emelkedése okozza a drágulást, és még nincs vége a folyamatnak.  „Lehet még a hazai üzemanyag árakban is egy 10 százaléknyi emelkedés, ez ugye azt jelenti, hogy körülbelül a 450 forintos történelmi csúcson lehet az üzemanyag ára.”  Major András, a Portolió elemzőj úgy véli, mind a benzin, mind a gázolajár esetében akár már az idei évben megdőlhetnek Magyarországon a benzinkúti árak.
Szerző

325,80 forinton az euró

Publikálás dátuma
2018.10.11. 08:20
Illusztráció/Népszava fotó
Vegyesen mozgott a forint szerda este óta a főbb devizákhoz képest csütörtök kora reggelig a bankközi piacon - írta az MTI.
Reggel hét óra körül 325,80 forintra erősödött az euró a szerda esti 325,54 forintról.
A svájci frank árfolyama 284,70 forintról 285,62 forintra nőtt, a dolláré viszont 282,14 forintról 281,70 forintra csökkent.
Erősödött az euró a dollárral szemben: szerda este 1,1538 dolláron, csütörtök kora reggel 1,1560 dolláron jegyezték.

Új csapat simíthatja el az MVM milliárdjainak nyomait

Publikálás dátuma
2018.10.11. 07:30

Fotó: Szalmás Péter / Népszava
Míg az MVM-nél novemberig is bogozhatják az új könyvvizsgálók segítségével, miként tűnhetett el ötmilliárdnyi közpénz, az ügyészséghez házon kívülről megérkezett az első bejelentés.
A NER-ben szokásos összekapaszkodást az MVM ötmilliárdos közpénzcsapolási botrányában is Tényi István töri meg: Magyarország immár intézményesült magánfeljelentője lapunk megkeresésére megerősítette, hogy néhány napja MVM-ügyben hanyag kezelés gyanúja miatt bejelentést tett a Fővárosi Főügyészségen. Mint arról korábban beszámoltunk, az állami energiacsoport saját, frissen alapított, titokzatos svájci leányvállalatától, az MVM International AG-tól úgy vásárolt tavaly mintegy ötmilliárd forintért egy úgynevezett „termelésfelügyeleti” (ktm-) rendszert, hogy annak valós értéke legfeljebb ha százmilliósra becsülhető. Az MVM cégbírósági irataiból az is kitűnik, hogy az állami energiacsoport rövid úton megvált a tavalyi jelentések aláírását megtagadó KPMG-t váltó BDO Magyarországtól: a csoport könyveit szeptember óta a Deloitte vizsgálja. Úgy tudjuk: az energiatársaságnál most egy olyan, többtagú különbizottság igyekszik kibogozni a ktm-botrány szálait, amelyben jogászok és más szakértők mellett a Deloitte is helyet kapott. A vizsgálat eredményét novemberben kell letenniük az asztalra. A kutakodás kezdeményezőjére forrásaink másként emlékeznek. Volt, aki szerint ez még a tulajdonosi jogokat augusztus előtt gyakorló, akkor Szivek Norbert vezette Magyar Nemzeti Vagyonkezelőhöz (MNV) kötődik. Ezt a változatot árnyalja, hogy a beszerzést annak kiugró értéke miatt az MNV igazgatósága előzetesen engedélyezte. Mások szerint a vizsgálatindítás már a tulajdonosi joggyakorlást augusztus elején magához vonó Bártfai-Mager Andreához és az általa kijelölt új vezetőséghez kötődik. MVM-közeli forrásaink úgy látják: a cél egyáltalán nem a feljelentéshez szükséges bizonyítékok összegyűjtése, bár természetesen a büntetőjogi kimenetel se kizárt. Mindazonáltal az ügy elsimítására is van esély. Annál is inkább, hisz a viszonylag egyértelmű lopásgyanú ellenére Orbán Viktor kormánya egyértelműen letette a voksát a botrány elfedése mellett. A szocialista Mesterházy Attila kérdéseire ugyanis Bártfai-Mager Andrea nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter nevében helyettese, Fónagy János határozott védelmébe vette a beszerzést, a ktm-et az MVM működését javító eszköznek nevezve. Igaz, mintegy mellékesen megjegyezte, hogy még zajlanak vizsgálatok. A botrány azután robbant ki, hogy a törvényi határidőhöz képest több hónapot csúszott az MVM tavalyi kimutatásainak leadása. A nyilvános iratokból az is kiderült, hogy az állami energiacsoport konkrétan a leadási határidő május végi napján szakított addigi, a neves „big four”-hoz tartozó, könyveit 2011 óta ellenjegyző, az állami cégkör által kiemelten kedvelt KPMG-vel. Ezután a BDO Magyarország vette át a feladatot. Másfél, illetve két hónap múlva meg is jelent a nyilvántartásban az anyavállalat, illetve a csoport ellenjegyzett kimutatása. Ez egy úgynevezett „korlátozás nélküli" jelentés, ami semminemű különösebb gondra nem utal. Mindazonáltal szokatlanul hosszan sorolják a dokumentumot jegyző könyvvizsgáló felelősségének határait. A botrány közelgő kitöréséről elsőként augusztus közepén lapunk számolt be. Mint ugyanis kiderült, a KPMG nem adta a nevét a gyanús ötmilliárdos svájci számlához. Az, hogy a BDO végül milyen elgondolás mentén ütötte rá a pecsétjét a könyvekre, bizonnyal további, hosszas kutatások tárgya. Könyvvizsgálójuk, Gaál Edmond ennek kapcsán annyit közölt lapunkkal, hogy mint mindig, ez esetben is teljességgel törvényesen járt el. Az MVM mégis kevéssé hálálta meg a „vész”-könyvvizsgáló rugalmasságát. Így a feladatot nemrég alapítói határozattal Bártfai-Mager Andrea a szintén a négy nagyhoz sorolt Deloitte-ra osztotta. A könyvvizsgálatot a jövőben személy szerint a cég vezető partnere, Horváth Tamás látja el. (Ez igazolni látszik azokat a pletykákat, hogy az állam megvonja jóindulatát a lopásgyanút kiszúró KPMG-től.) Most zajlik az átadás-átvétel, különös gonddal a ktm-dossziéra. 

Összefonódás

Habár a cégadatok a bűncselekménygyanút kezdetben az MVM-et korábban felügyelő egykori fejlesztési miniszter, Seszták Miklós körei felé irányították, az Index legutóbb közölt kutatásai szerint a ktm-rendszert egy részben panamai hátterű szlovák cég szállította; ennek társtulajdonosa, Fürlinger Gyula pedig azt a Great System nevű kft.-t is irányítja, amelynek tulajdonosa, a 2,8 milliárdos tavalyi forgalmukból 2,4 milliárdos osztalékot hazavivő Hiri Sándor az MVM-et ez év augusztusáig vezérigazgatóként irányító Zsuga János társa a Rutin Kft.-ben. Ehhez kapcsolódik, hogy ismereteink szerint a vitatott könyveket Zsuga János mellett - frissen kinevezett, majd később elküldött - gazdasági vezérigazgató-helyettesként aláíró Fazekas Lászlónak máris találtak új munkát a csoporton belül – mégpedig kontrolling-területen.

Szerző