hazugság;CEU;

2018-10-30 08:28:34

Oktatási kérdés

Másfél éve az Orbán-kormány akkori parlamenti többsége módosította a felsőoktatási törvényt, és előírta, hogy az 1993 óta Budapesten oktató, időközben Magyarország legjobb egyetemévé vált CEU további hazai működéséhez milyen új feltételeket kell teljesíteni. A feltételrendszer két legfontosabb eleme, hogy az amerikai diploma kiadásához igazolni kell az intézmény jelenlétét az amerikai felsőoktatásban – ez időközben a magyar kormány szerint is megtörtént –, illetve arról államközi megállapodást kell kötni. 

Mára az is világossá vált, hogy az alapító Soros György demokrata szimpátiái ellenére a CEU békén hagyását a Trump-kormányzat, illetve New York állam is prioritásnak tekinti, azaz a megállapodás aláírásának az amerikaiak térfelén nincs akadálya: a legjobb magyar egyetem Magyarországon maradása egyedül a magyar kormány hajlandóságán múlik.

Itt jött a képbe Szél Bernadett, a nemrég függetlenné vált parlamenti képviselő, aki az LMP-frakció vezetésének terhétől megszabadulva a munkaidejét bizonyos szimbolikus ügyek végigvitelének szenteli. A politikus megpróbált utánajárni, hol akadt el a CEU-megállapodás elfogadása, ezért ellátogatott a szaktárcához, és föltette a kérdést: ha a hivatalos kormányálláspont az, hogy a problémát oktatási szakemberek vizsgálják (márpedig ez a helyzet), akkor beszélhet-e az érintett szakértőkkel. Nos, az EMMI-ben helyettes államtitkári szinten arról tájékoztatták, hogy náluk semmilyen vizsgálat nem folyik, ők az ügyet diplomáciai kérdésként kezelik, forduljon talán a külügyérekhez. Átment tehát a külügybe, ahol viszont írásba adták neki, hogy oktatási kérdésről van szó, amelyet oktatási szakértők vizsgálnak, de nem náluk (l. fentebb).

Amiből nem csak az a tanulság, hogy milyen kevés energiabefektetés kell Orbán Viktor, Kovács Zoltán, Németh Szilárd és a többi felelős államférfi hazugságon csípéséhez, hanem az is – és talán az utóbbi a fontosabb -, hogy végre közvetlen közelről láthattuk, kik és hogyan döntenek ebben az országban az oktatásügy, meg általában a jövő kérdéseiről.