Budapest-Belgrád vasút;

2018-12-21 09:40:00

Vakvágányon

Ha a magyar miniszterelnök Magyarország számára hátrányos, de Kínának előnyös ajánlattal utazik Pekingbe, meglehet, kedvező fogadtatásra talál. Legújabban az egyik legkevésbé kihasznált hazai vasútvonalat turbóznák fel kínai hitelből, kormányzati szándék szerint 578 milliárd forintért. 

Kínának persze ez a vonal nem fontos, hiszen Oroszországon át már régóta elérik vasúton is Európát, emellett pedig szinte minden nagy európai kikötő fogad gigantikus kínai konténerszállítókat. De ne legyenek kétségeink. A lassuló kínai gazdaságnak még az olyan aprócska falat is jól jön, mint a Belgrád-Budapest vasútfejlesztés. Aztán nemcsak kamatokat kell majd a magyar adófizetőknek - részben egy időben a Paks 2 törlesztő részleteivel - kifizetni, hanem a kormánypropagandával ellentétben a magyarok helyett kínai munkavállalókat foglalkoztatnak majd a kínai mérnökök és vasútépítő szakemberek. Kína globális gazdasági terjeszkedésének sablonja, hogy a lehető legkevesebb helyi szakembert, munkaerőt, technikai eszközt veszi igénybe. Erről sok afrikai, dél-amerikai ország mesélhetne.

A kínaiaknak mindenképpen jól jön hát ez az üzlet, hiszen a magyar adófizetők pénzén köthetnek le kihasználatlan kapacitásokat, adhatnak munkát a kínai embereknek. Amúgy meg mondanunk sem kell, hogy a Mészáros Lőrinc nevén futtatott cégbirodalomban vasútépítő vállalkozás is található: őket sem lehet kihagyni. És akkor még az átlagos 20 százalékos „alkotmányos”, vagy inkább „alaptörvényes” költségekről, vagyis a korrupciós rátáról nem is szóltunk. 

Igaz, első körben a legolcsóbb ajánlat is úgy 120 milliárd forinttal több lett, mint a hivatalos előirányzat, ezért új közbeszerzést írnak majd ki. Nem tudom, hogy megvalósul-e ez a gazdasági vakvágány, de abban biztos vagyok, hogy a váltók úgy vannak beállítva: a pénzes vagonok baráti állomásokra fussanak be.