Nem egyházellenes film az Isten kegyelme

Publikálás dátuma
2019.02.11 09:45
Francois Ozon, az Isten kegyelme rendezője a kép bal szélén
Fotó: DPA/ Gregor Fischer
Kínos nyitás után, rendszerostromló versenyfilmek tették helyre a Berlinálét.
Egy biztos: az idén leköszönő igazgató, Dieter Kosslick nagyot hibázott a Berlinale nyitófilmjével: Lone Scherfig The Kindness of Strangers című művét egyöntetű utálat fogadta a kritikusok részéről, főleg, hogy a produkció versenyben van a patinás Arany Medvéért. Persze, lehet azt mondani, hogy milyen jó, ha a hajléktalanságról sikerült egy totális giccset leforgatni ismert színészekkel, és ha egy limonádé – még, ha irritálóan ostoba is – elindíthat egy A-kategóriás mustrát, mert erősíti a vörös szőnyeget. Mert különben idén messze elkerülik a nagy filmcsillagok a fesztivált. Így érthető volt a kétségbeesett igyekezet, hogy  legalább egy filmet beválogassanak, amihez vannak húzónevek. Így került be az Egyesült Államokban két hónapja futó Alelnök Christian Bale, Amy Adams és Sam Rockwell főszereplésével, előbbi kettő éppen ma fog némi izgalmat okozni a Potsdamer Platz környékén. De, hogy ne csak a mélypontokról legyen szó: a versenyprogram egészen izgalmas műveket is felvonultat. Klasszikus, politikusan kritikus és szemtelenül provokatív darabokat. Mondjuk, a tematikáját tekintve pontosan ezt vártuk a francia film egykori fenegyerekétől, a ma már inkább mesternek nevezhető Francois Ozontól. Isten kegyelméből című legújabb alkotása a katolikus papok okozta pedofil bűnöket mutatja be. Egészen pontosan egyetlen lelkész, a lyoni Preynat atya tevékenységét elemzi, aki több száz gyermeket molesztált, illetve erőszakolt meg harminc évvel ezelőtt. A filmben három olyan áldozat történetét látjuk, akik ma már képesek beszélni az átélt traumáról: Alexandre, a nagycsaládos katolikus (Melvil Poupaud), Francois az ateista forradalmár (Denis Ménochet) és Emmanuelle, akit lelkileg teljesen tönkretettek a múltbéli események (Swann Arlaud). A dráma felépítése kicsit olyan, mint Hitchcock Psychojáé, azaz látunk egy főszereplőt, aki a mű harmadában háttérbe szorul, hogy helyet adjon egy másik karakternek, csak Ozon ezzel a dramaturgiai fogással is duplázik. Azt egyértelműen állíthatjuk, hogy a három színész remek és az Isten kegyelméből című film igen friss, éppen ezért biztosan nagy botrány lesz belőle. A titokban, Alexandre munkacímen forgott film ugyanis elképesztően komoly kutatás eredménye, konkrét levelezések és beszélgetések dramatizált változata. Ahogy Ozon lapunknak fogalmazott, a tényekre hagyatkozott inkább, mintsem az egyházra, mivel a Preynat „tevékenységéről” tudó, Barbarin lyoni kardinális többször hazudott a médiában dátumokról. Nem mellékesen, Barbarin és számos társa jelenleg is bíróság előtt áll, amiért nem tettek semmit lelkésztársuk „problémáit” illetően, sőt a tényeket elhallgatták és a szülői panaszokat félresöpörték: az ítéletet március 7-én fogják kihirdetni. Peynat esetében még nem tudni mikor lesz ítélet. mert mint a film is korrekten ábrázolja, egy pszichésen zavart egyénről van szó. De Francois Ozon a Népszavának adott interjújában elmondta: őt elsősorban az áldozatok szemszöge érdekelte. Egészen pontosan, hogy mennyire kiszolgáltatottak a rendszerrel szemben. Hangsúlyozva: az Isten kegyelméből nem egyházellenes film. A nagy gépezet ellen tiltakozik, mely lehetett volna akár egy multinacionális cég vagy politikai struktúra. 

Délszláv NER-kritika

Egészen másképpen, de szintén rendszerbontó mű a Makedónia és számos volt jugó-állam koprodukciójában készült, Isten létezik, és úgy hívják, Petrunia című keserédes komédia. Teona Strugar Mitevska szintén valós eseményből indul ki. A Stip nevű kis makedón kisvárosban – mint ahogy általában az ortodox országokban szokás – Vízkereszt alkalmával a helyi egyházfő a folyóba dob egy fakeresztet, melyet a település férfiúi igyekeznek megkaparintani. A tradíciók szerint, akiknek sikerül, az egy éven keresztül isteni szerencsében lesz része. Csakhogy ebben a mesében a totálisan szerencsétlen, megvetett, túlsúlyos, eddig egyetlen munkahellyel sem rendelkező, harminckettő éves történészlány, Petrunia az összes férfit megelőzve megszerzi az ereklyét. Erre elkezdődik a boszorkányüldözés, az egyház a rendőrséggel karöltve zaklatja a lányt, akinek a tette kapcsán ateista apja örül, míg hívő anyja megveti. Persze szerveződik a lincselő vallásos és nemzeti érzésű polgárok köre is, akik meg akarják kövezni a tolvajnak tekintett nőt. Mindezeken felül, még a médiakritika is belefért ebbe a pazar kis filmecskébe: az eseményekről tudósítani szeretne a közmédia liberálisan gondolkodó riportere, de mielőtt befejezhetné a munkát kirúgják. Ennél jobb NER kritikát még soha nem láttam, pedig semmi köze a produkciónak Magyarországhoz. Sírjak, vagy nevessek? Ez itt a kérdés.  

Témák
film
2019.02.11 09:45
Frissítve: 2019.02.11 11:45

Trianon-operettre írt ki pályázatot az Operettszínház

Publikálás dátuma
2019.02.18 20:56
Kiss B. Attila bemutatkozik, mint a Budapesti Operettszínház új főigazgatója. 2019. február 1.
Fotó: Népszava/ Molnár Ádám
Új, nemzeti operettet ígért a főigazgatói széket február elsejével elfoglaló Kiss B. Attila, és láthatóan komolyan gondolta.
"A trianoni békeszerződés aláírásának körülményeit és az ebből származó veszteségek megismertetését és feldolgozását szolgáló zenés színpadi mű megírására" hirdet alkotói pályázatot a Budapesti Operettszínház - olvasható a felhívásban. Az évszázados sebeket tépkedő mű lehet opera, operett, musical, daljáték vagy más zenés nyelvezetű, énekes, és a színházi formáknak megfelelő színpadi alkotás, amely még nem került nyilvános színpadi bemutatásra. A nyertes nem kap pénzbeli jutalmat, de bemutatják Trianon-operettjét a 2020/2021-es színházi évadban.
Február elsejével nevezte ki Kásler Miklós emberminiszter az Operettszínház új vezetőjét, Kiss B. Attila Kossuth-díjas operaénekest. Hogy Kiss B. foglalhatta el a Nagymező utcai teátrum főigazgatói székét, az sok kérdést vet fel. Csak a döntés után hozta nyilvánosságra a több mint száz oldalas dokumentumban leírt elképzeléseit, melyben erőteljes értékrendbeli és művészeti irányváltást, lényegében nemzeti operettet ígért.
2019.02.18 20:56
Frissítve: 2019.02.18 21:00

Messengeren "kérdezi" Kosztolányi februárban: Akarsz-e játszani?

Publikálás dátuma
2019.02.18 13:00

Fotó: MyAd/MyPoetry/
Modern, azaz párbeszédes formában, hangulatjelekkel tűzdelve bukkannak fel Budapest plakátjain a magyar költészet nagyjainak versei.
Online térben megosztott, párbeszédes formájú, emojikkal, azaz hangulatjelekkel tarkított Radnóti Miklós-, Petőfi Sándor-, Weöres Sándor- és Kosztolányi Dezső-versek jelennek meg február második felében a főváros több pontján lévő citylight plakátokon - írta Színház.org
Az ötletgazda, MyAd Marketing ügynökség szerint a versek mai köntösbe öltöztetett megjelenítése semmit nem változtat azok értékén, de izgalmas, újfajta nézőpontot ad. Azt szeretnék elérni, hogy a költészet minden generáció számára valóban maradandó legyen. Céljuk, hogy az iskolások is szívesen olvassanak verseket, és büntetés legyen a kötelező irodalmak olvasása. 
Februárban a plakátokon kívül a közösségi felületeken is olvashatók nagy költőink mai korra formázott versei.
2019.02.18 13:00