képzőművészet;Velencei Biennálé;

2019-04-24 21:37:00

Fantáziakamerákkal Velencébe

Waliczky Tamás installációja az emberi látást képezi le a biennálén.

„Az egyik legfontosabb dolog, ami érdekelt, hogy hogyan lát az ember. Ha megkérdezem a tanítványaimat, az a fotó, amit a mobiltelefonjukkal csinálnak, a valóságot mutatja-e, a legtöbben azt fogják mondani, hogy igen. De sajnos nem. Amit mi fotográfiának nevezünk, az egyfajta elfogadott nyelv köztünk, amit mi értünk. Azt mondjuk, hogy a fotográfia leképezi a világot: elfogadjuk, hogy a fényképezőgép egy pontból figyeli a világot, elfogadjuk, hogy a közelebb lévő ember nagyobb, és a távolabb lévő kisebb, valamint elfogadjuk, hogy ha oldalról fotózunk egy kör alakú asztalt, akkor az ovális lesz. Holott ezek mind torzítások, egyik sem igaz” – vélekedik a fotográfiáról, mint kultúrafüggő tevékenységről Waliczky Tamás, a kortárs újmédia művészet egyik legismertebb és legkiválóbb képviselője, az 58. Velencei Nemzetközi Képzőművészeti Biennálé hazai képviselője.

Az idén száztíz éves Magyar Pavilonban, a Ludwig Múzeum szervezésében a nemzetközi színtéren is rendkívül elismert alkotó – munkái számos díjat nyertek, köztük a linzi Prix Ars Electronica fesztivál Golden Nica díját – Képzelt kamerák című kiállítása lesz látható, amely a vizuális érzékelés lehetőségeivel és azok megjelenítéseivel foglalkozik. Waliczky Tamás egyszerre merít inspirációt a fotótörténeti múltból és használja a képalkotás legmodernebb, számítógépes technikáit. Az emberi látás leképezését középpontba helyező művész huszonhárom egyedülálló fantáziakamerája – a digitális technikát és az analóg elveket magukban egyesítve – lightboxokon, animációkon, valamint egy interaktív installáción keresztül válik hozzáférhetővé május 11. és november 24. között Velencében.

A kiállítás kurátora Szegedy-Maszák Zsuzsanna művészettörténész, a Budapesti Történeti Múzeum – Budapest Galéria főosztályvezetője.

Waliczky Tamással lapunk tavaly augusztusban készített interjút, a Molnár Ani Galériában nyílt kiállítása idején.