Megint drágább lett a gázolaj

Publikálás dátuma
2019.04.26. 08:21
Illusztráció: Shutterstock
Bruttó 2 forinttal emelte a gázolaj literenkénti nagykereskedelmi árát pénteken a Mol, a benziné nem változott.
Az emeléssel a gázolaj literenkénti átlagára 407 forintra nőtt, a benziné 400 forint maradt.
Az üzemanyagok ára legutóbb a múlt héten szerdán változott: a 95-ös benzin ára bruttó 5 forinttal 400 forintra, a gázolajé bruttó 4 forinttal 405 forintra emelkedett.
Az autósok 50 forintos különbséget is tapasztalhatnak a töltőállomások árai között.
A benzin ára 2012. április elején érte el csúcsát, akkor egy liter átlagosan 451 forintba került. A gázolaj literje 2012. január közepén volt a legdrágább, átlagosan 449 forint.
Szerző

322,05 forinton az euró

Publikálás dátuma
2019.04.26. 08:12
Illusztráció: Shutterstock
Alig változott, kissé erősödött a forint árfolyama péntek reggelre a főbb devizákhoz képest a nemzetközi devizakereskedelemben.
Csütörtök este negyed nyolckor az eurót 322,24 forinton, a dollárt 289,38 forinton, a svájci frankot 283,60 forinton jegyezték.
Péntek reggel a jegyzések kissé alacsonyabban álltak, az euró 322,05 forinton, a dollár 289,20 forinton, a svájci frank pedig 283,54 forinton.
Szerző

Megingott a Barátság, szennyezett orosz olaj fenyegeti az országot

Publikálás dátuma
2019.04.26. 07:50

Fotó: Cseke Csilla
Szennyezettség miatt a lengyelek és a németek nem vételeznek olajat a Barátság vezetékből; a Magyarországra is érkező déli ágon ma még nincs probléma. Az üzemanyag-ellátás biztosított.
Eddig megfelelt az előírásoknak a Barátság vezetéken Magyarországra érkező kőolaj minősége – közölte lapunkkal a Mol azok után, hogy – az MTI jelentése szerint - Lengyelország és Németország minőségi okokra hivatkozva leállította a vezetéken az orosz olajszállításokat. A Mol tisztában van a Barátság kőolajvezeték északi részét érintő minőségi problémával. A déli szakaszon - Szlovákiában és Magyarországon - a Mol és a szlovák Slovnaft több szakaszon, illetve a belépési pontokon is rendszeresen méri a termék állapotát. A Mol és a - tulajdonában lévő – Slovnaft továbbra is figyelemmel kíséri a fejleményeket, egyeztet a térség érintett hatóságaival és cégeivel – közölték megkeresésünkre az olajtársaságnál. Szakértők szerint ugyanakkor Magyarország milliárdokért több mint száz napra elegendő nyersolaj- és üzemanyagtartalékokat halmozott fel, amire érdemben mindeddig nem volt szükség. Emellett a Mol az Adria kőolajvezetéken keresztül tengeren szállított nyersanyagot is vásárolhat. E lehetőség a kőolajvezeték utóbbi nagyobb, 2007-es leállása során is felmerült. Hernádi Zsolt Mol-vezér akkor azt hangsúlyozta, hogy az esetleges beszerzési útvonal-váltás a piaci árak miatt bizonyosan nem befolyásolja az üzemanyag-tarifákat (magyarán az emiatti esetleges veszteségeket a cég viseli). Az MTI idézte Reuters hírügynökség szerint a Pern nevű lengyel vezetéküzemeltető szerdán értesítette a döntésről az orosz oldalon álló Transznyeftyet. A Belta belorusz hírügynökség jelentése szerint a szállítások szerda este nyolc órakor álltak le. A döntés a lengyel PKN Orlen és Grupa Lotos olajfinomítók, valamint a Total, a Shell, az Eni és a Rosznyefty német finomítóit érintheti. A Barátság vezetéken a világ olajfelhasználásának egy százaléka, napi egymillió hordó olaj halad át. Északi ága Lengyelországot és Németországot, a déli pedig a Cseh Köztársaságot, Szlovákiát és Magyarországot látja el. A belorusz hírügynökség a déli szállítások zavartalanságáról számolt be. A cseh vezetéküzemeltetőnél, a Merolnál úgy fogalmaztak, hogy az alacsonyabb minőségű tétel még nem ért el hozzájuk. Nyugati vélemények szerint az európai vásárlók az ügy miatt kötbérigénnyel élhetnek az oroszok felé. A probléma már a múlt héten felmerült, amikor az egyik orosz olajtermelő a kutak hozamnövelésére használt – a finomítók rendszereire viszont veszélyes - vegyi anyagot juttatott a vezetékbe. Aránya az átlagos érték mintegy százszorosára, illetve a megengedett 15-30-szorosára ugrott. Az orosz energiaügyi minisztérium – határidő közlése nélkül – annyit üzent, hogy a Transznyefty dolgozik megoldáson. Egy orosz olajipari szakértő a szükséges időt egy hétre becsülte. Hasonló esetre – kisebb mértékben - legutóbb tíz éve került sor. A leállás ugyanakkor nemzetközi hullámokat is vetett: legalábbis szakértők szerint az Európában irányadó, Brent típusú olajár emiatt emelkedett 75 dolláron idei csúcsára. Kedden Szergej Grib, a Fehérorosz Olajvállalat (BNK) vezérigazgató-helyettese Minszkben már kedden közölte: az Oroszországból érkező nyersolaj-szállítmányok szervesklórvegyület-szennyezettsége miatt Fehéroroszország felfüggesztette a Lengyelországba, a balti államokba és az Ukrajnába irányuló benzin- és dízelolaj-kivitelt. A Transznyefty korábban a hét elejére ígérte a baj elhárítását. Grib szerint Fehéroroszország balti vagy ukrán kikötők segítségével más olajforrások után néz.
Szerző
Frissítve: 2019.04.26. 20:15