Jövő hét elején érkezhet a jó kőolaj

Publikálás dátuma
2019.05.24. 18:19
HUNGARY-RUSSIA-BELARUS-ENERGY-OIL-TRADE-PIPELINE
Fotó: KISBENEDEK ATTILA / AFP
A Barátság vezetéken jövő szennyezés miatt 246 ezer tonna nyersolaj fogyott a stratégiai tartalékokból.
Május 27-i hatállyal újabb 40 ezer tonna olajat vásárol a Mol az ország biztonsági készleteiből – közölte lapunk megkeresésére az illetékes Magyar Szénhidrogén-készletező Szövetség. Ezzel összességében 246 ezer tonna nyersolaj fogyott a stratégiai tartalékokból. Mint emlékezetes, az Európát orosz nyersanyaggal ellátó Barátság-vezetékbe a kitermelés helyén bekerült szennyeződés miatt április végén a nyomvonalon fekvő többi államhoz hasonlóan a magyar Mol is felfüggesztette a szállítmányok átvételét. Habár az Adria-vezetéken át a Mol százhalombattai és pozsonyi finomítója is teljes mértékben ellátható lenne tengeren behajózott – drágább - nyersanyaggal, az illetékes innovációs és technológiai miniszter négy hete az ország 560 ezer tonna biztonsági kőolajkészletéből 400 ezret a Molnak felajánlott megvételre. Az olajcég ebből akkor 150 ezer tonnát foglalt le, majd május 13-ig további 56 ezret. A múlt héten a Mol – mint arról a Népszava elsőként beszámolt - százezer tonna szennyezett termék ideiglenes tárolását vállalta. Ez a jelek szerint befejeződött. Lapunk megkeresésére a Molnál pénteken azt nyilatkozták: ugyan a Barátság-vezetéken már ismét jó minőségű nyersolaj érkezik, azt a Dunai Finomító tervszerű és zavartalan ellátottsága miatt csak a jövő hét elején kezdik átvenni.
Szerző
Témák
olaj MOL barátság

Kötvény, ami mindent ver

Publikálás dátuma
2019.05.24. 17:44
Fotó: Népszava
A korábban Nemzeti Kötvény néven beharangozott állampapír betagozódik az Államadósság Kezelő Központ többi kötvényeinek sorába, s másfél hét múlva Magyar Állampapír Plusz néven jelenik meg. Hetente 100 milliárd forintnyit adnának el belőle, és a Pénzügyminisztérium számít a külföldiek érdeklődésére is. Az első sorozatát június 3-7. között lehet majd jegyezni, a másodikat pedig június 11-től, majd ezt követően hetente jelenik meg egy-egy újabb sorozat. A lejárat pontosan öt esztendő múlva, 2024-ben lesz.  A névértéke mindössze egy forint lesz, vagyis bármilyen kis összeget be tud fektetni, aki akar. Az első kamatfizetés most december 11-én esedékes, 1,75 százalékot kapnak akkor a befektetők, a többi kamatfizetés minden év június 11-én várható. A kamatot automatikusan beforgatják az állampapírba, vagyis ezt nem forintban, hanem állampapírban fizetik ki. Ha valaki vissza akarja váltani a kötvényét, azt a kamatfizetést követő napokban megteheti. Az értékpapírt a a Magyar Államkincstárnál, Magyar Posta hivatalaiban (a Takarékbank megbízásából), online és nyolc banknál lehet majd megvenni. Az új kötvény kiemelkedő hozamot biztosít: fél év után 3,5, egy év után 4 százalék kamatot fizet, majd félévente 50 bázisponttal növekszik a kamat, vagyis az ötödik év végén eléri a 6 százalékot.  Nem kell kamatadót fizetni, mindössze egy díjmentes számlát szükséges nyitni. A MÁP Plusz jegyzése nagyon egyszerű lesz, csupán egyetlen számla szükséges hozzá, lehetőség nyílik online jegyzésre, és elérhető lesz a Magyar Államkincstár és a Magyar Posta kirendeltségein, a lakástakarék-hálózaton keresztül, valamint várhatóan a kereskedelmi bankok fiókjaiban is.
Szerző
Témák
kötvény

400 hektár nem elég, még több földet venne Debrecen a BMW-gyárnak

Publikálás dátuma
2019.05.24. 16:17

Fotó: Konyhás István
Az infrastruktúra kialakításának előkészítése zajlik, ez szükségessé teszi további területek megszerzését is a városháza közleménye szerint.
Önkormányzati tulajdonba került Debrecenben a leendő BMW autógyárnak is helyet adó északnyugati gazdasági övezet 400 hektáros területe - közölte a városháza sajtóirodája pénteken. Közleményük szerint a fejlesztési övezet kialakításának első üteme 150 tulajdonost érintett. Az esetek 93 százalékában közös megegyezéssel - adásvétellel vagy csereterület biztosításával - zárult a folyamat, a terület 7 százalékát pedig kisajátították. A vételár kifizetések folyamatosak. Az önkormányzat 300 hektár csereterületet biztosított, amely 14 hektár kivételével az érintett gazdák tulajdonába került.
A földek, amiket a BMW-nek megszerzett Debrecen, az ott élők szerint az ország legjobb minőségű földjei, Kismacs környékén 5-6 millió forintba is kerül egy hektár. A csereföldek minőségéről nincs hír, ám mint a Népszavának nyilatkozta egy helyi, a gyár 40-45 aranykoronás parcellákon épülhet. 
A bajor autógyártónak szánt területet megváráslására és az infrastruktúra kialakítására az önkormányzat 44 milliárdos, kormánygaranciával megerősített hitelt vett fel. Emellett, a tavaly év végi bejelentés szerint a kormány 130 milliárd forinttal támogatja a közúti és vasúti fejlesztéseket, valamint a közműberuházásokat. A BMW-gyárnak is helyet adó északnyugati gazdasági övezet infrastruktúrájának kialakításával az erre kiírt pályázat nyertesének, a Market Építő Zrt.-nek 2019 őszéig kell végeznie a beruházás első, majd 2020 áprilisáig a második ütemével. A cég nettó 22,29 milliárd forintért vállalta a munkát.
Az ütemtervnek megfelelően, fél évvel a szerződés aláírását követően zárulhatott az északnyugati gazdasági övezet kialakításának első üteme - közölte a városháza. Jelenleg az infrastruktúra kialakításának előkészítése zajlik, ez szükségessé teszi további területek megszerzését is. Az erre vonatkozó tárgyalások folyamatban vannak az érintett tulajdonosokkal - jelezték.
Témák
Debrecen BMW