Előfizetés

A szokásosnál sokkal rosszabb körülmények között történt a katasztrófa

Batka Zoltán
Publikálás dátuma
2019.05.30. 10:19

Fotó: Máthé Zoltán / MTI
A hajóforgalom nagy volt, de nem kiemelkedő szerda éjjel.
A Hableány tragédiája kapcsán Bencsik Attila,  a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetségének az elnöke lapunknak elmondta: a csütörtök esti hajóforgalom nagysága a szezonnak megfelelő volt, május vége már főszezonnak számít. A hajóforgalom már régóta ilyen mértékű, elsősorban a kabinos személyhajók számának a növekedése miatt, de a nagy szállodahajók is üzemeltetnek személyjáratokat. Az esetükben az a megkötés, hogy az ilyen nagy hajók északon csak az Árpád híd fölött, délen pedig a Rákóczi híd alatt fordulhatnak meg. A hajók számáról szólva Bencsik Attila elmondta: nincs külön korlátozva, hogy egyszerre hány hajó lehet a Dunán egy adott szakaszon. Ha egy hajónak érvényes érvényes okmányai vannak, rendelkezik a jogszabályban előírt személyzettel, illetve műszakilag megfelelő felszereltségű, úgy akkor részt vehet dunai hajósforgalomban. A hajók számára a működési engedélyt a Nemzeti Közlekedési Hatóság adja ki és a magyar szakaszon az Országos Vízirendészeti Főkapitányság ellenőrzi, illetve a nagy, veszélyes rakományt szállító teherhajó esetében a Katasztrófavédelem is ellenőrizheti a hajót. A konkrét balesetről szólva Bencsik Attila elmondta: okozhatta műszaki hiba, illetve emberi mulasztás is. A Dunán csütörtökön a szokványosnál rosszabbak voltak a körülmények, sűrű eső volt, korlátozott látási körülmények, az áradás miatt erős áramlás miatt pedig a völgymenő - sodrással egy irányban - közlekedő hajók a szokásosnál gyorsabban haladtak, amivel csökkent a manőverező képességük és nőtt a tehetetlenségük. Az ilyen körülmények különösen nagy figyelmet követelnek a hajó vezetőjétől. Az eddig közreadott videofelvételből annyi látszik, hogy a szállodahajó hegymenetben - áramlással szemben - a Margit híd alatt tervezett átmenni. Ehhez kell egy irányváltoztatás, a hajó ilyenkor előbb a Margit-sziget csúcsára tart rá, utána fordul rá a két hídpillér közé, így veszi fel a biztonságos áthaladáshoz szükséges helyzetet. Ez a gyorsított felvételen ugyan kacsázásnak tűnik, valójában ez normális manőverezés része. Ugyanakkor minden hajó kötelezően fel van szerelve AIS Transponderrel, ami műholdas helyzetmeghatározó berendezés, ezzel folyamatosan, pontosan látható a hajók egymáshoz viszonyított helye és amit menet közben kötelezően bekapcsolva kell tartani. Amit nem lehet tudni, hogy a hajókon működött-e ez a készülék. A transponder emellett rögzíti folyamatosan a hajó haladását, így most a baleset vizsgálatánál kulcsfontosságú lesz a szakértők számára, hogy visszanézzék az erről szóló felvételeket.

Orbán és Áder is részvétet nyilvánított

MTI
Publikálás dátuma
2019.05.30. 09:59
Duna, hajóbaleset, hajókatasztrófa
Fotó: JUNG YEON-JE / AFP
A hajókatasztrófa áldozatai dél-koreai turisták.
Áder János köztársasági elnök részvétét fejezte ki Mun Dzse Innek, a Koreai Köztársaság elnökének a Budapesten történt dunai hajóbaleset miatt, amelynek több koreai állampolgár esett áldozatául. Az MTI-nek a Köztársasági Elnöki Hivatal által csütörtök reggel eljuttatott részvéttáviratban Áder János biztosította a koreai államfőt arról, hogy Magyarország mindent megtesz a súlyos szerencsétlenség túlélőinek felkutatásáért, a kórházba szállítottak mielőbbi gyógyulásáért. A köztársasági elnök közölte, a magyar hatóságok alapos vizsgálatot folytatnak a baleset okainak és felelőseinek megállapítására, és ennek során készen állnak az együttműködésre a koreai szakértőkkel. Áder János őszinte részvétét és együttérzését fejezte ki a balesetben elhunytak hozzátartozóinak és az egész koreai nemzetnek. Az államfő reményét fejezte ki, hogy sikerül még túlélőket találni.

Orbán: az áldozatok családtagjaival és Dél-Korea népével vagyunk

Levélben fejezte ki együttérzését Orbán Viktor kormányfő Lee Nak-yeon dél-koreai miniszterelnöknek és népének a Dunán szerencsétlenül járt dél-koreai turisták tragédiája miatt; ebben biztosította őt arról, hogy a magyar hatóságok minden lehetséges erőfeszítést megtesznek a túlélők felkutatása érdekében - tájékoztatta az MTI-t csütörtök reggel Havasi Bertalan, a miniszterelnök sajtófőnöke. "Gondolatainkban és imáinkban az áldozatok családtagjaival és Dél-Korea népével vagyunk ezekben a legnehezebb pillanatokban" - fogalmazott Orbán Viktor.

A Hableánynak esélye sem volt, de azt még nem tudni, ki hibázott

Batka Zoltán
Publikálás dátuma
2019.05.30. 09:06

Fotó: Besenyei Gergely / AFP
Egy hajózási szakértő szerint szinte biztosan emberi mulasztás történt.
Szállodahajóval ütközött és elsüllyedt a Hableány nevű városnéző hajó szerda éjjel a Dunán, a Parlamentnél. Ez események rövid összefoglalója: 
  • A hajón 33 dél-koreai turista és két fős magyar személyzet tartózkodott.
  • Hét ember meghalt, heten kórházban vannak, több embert még keresnek, csütörtök délelőtt a Csepel-szigetnél.
  • A mentést nehezíti a megáradt folyó erős sodrása, az esős, párás idő.
  • A hajóroncsot éjjel megtalálták a Margit-hídnál.
  • A balesetben részes szállodahajót még az éjjel ellepték a rendőrök.
A jószerencsén múlott, hogy eddig nem történt ilyen baleset - vélte egyik hajózásban jártas forrásunk, aki arra hívta fel a figyelmet, hogy - mint a felvételen is jól látható - a Dunán a sötét, esős időben, rendkívül rossz látási körülmények és áramlási viszonyok ellenére szerda este is gyakorlatilag nyüzsögtek az össze-vissza mozgó városnéző hajók. Bár a nagy szállodahajók radarral is üzemelnek, a hídláb-közeli szűk helyen, ahol a baleset történt, a hajóskapitányoknak a látásukra kell hagyatkozniuk. Az esős, borult időben, az erős parti fények mellett igen nehéz időben észrevenni az egyébként is alacsony, a vízből alig egy-két méterrel kiemelkedő Hableány méretű városnéző hajó sziluettjét. A szakértő szerinte egészen biztos, hogy valamilyen emberi mulasztás okozta a balesetet, ám hogy pontosan ki és mit hibázott, azt csak hosszú, alapos vizsgálat tisztázhatja. A nyilvános videofelvételből az látszik, hogy a szállodahajó úgy halad be a Margit híd alá, hogy egy félkörből, szinte "keresi" a bejáratot a két pillér között, majd a híd alatt többször kitér jobbra-balra. Az erős sodrásban egyetlen kis kormánymozdulat is eredményezheti, hogy folyó áramlása félresodorja a hajó orrát.
Kérdéses, hogy hogyan került a két hajó éppen a Margit híd alatti, beszűkülő, örvényekkel teli szakaszon ilyen veszélyes közelségbe, azaz előfordult-e hogy a szállodahajó éppen a híd alatt, ilyen bizonytalan helyzetben akart volna előzési manővert végrehajtani, vagy valami más történt. Ami szinte biztos: a Hableánynaknak és utasainak esélye sem volt. A hátulról beleszaladó szállodahajó könnyedén "lenyomhatta" a hajó tatját, az alacsony fedélzeten végigsöprő, az utastérbe beáramló víz pedig pillanatok alatt elsüllyeszthette a hajót.
A Hableány korábban
Fotó: Mihádák Zoltán / MTI