Van megoldás

 – Jó napot kívánok, a kislányommal ma délutánra volt időpontunk Baumgartner doktor úrhoz, a szemészetre, de felhívtak, hogy ne jöjjünk, mert a doktor úr már nem dolgozik a kórházban. – Így igaz, sajnos a doktor úr felmondott. – Három hónappal ezelőtt kaptuk ezt az időpontot, akkor mit javasol? – Lehetek őszinte? – Ha kérhetem. – Baumgartner doktor úr helyére érkezik ugyan egy kolléganő a jövő hónap elején, de ő egyelőre csak heti egyszer rendel majd, négy órában. Szóval tudnék adni időpontot, de nem most, hanem majd ősszel, amikor megnyitjuk a jövő évi naptárat. – Ne haragudjon, hogy megkérdezem, de ilyen ritka a gyerekszemész? – Bocsásson meg, ha megkérdem: mi az ön foglalkozása? – Miért kérdezi? – Mert hátha mégis tudok segíteni. Van néhány betöltetlen pozíciónk. – Kíváncsivá tett. – Akkor mondanám: konyhai kisegítő, szakács, belső szállító, betanított munkás csereruha raktárba, udvaros… – Ne haragudjon, diplomás ember vagyok. – Nem is gondoltam komolyan, csak ezek a jobban fizető állásaink. Akkor mondanám a többit: szakorvos házi gyermekorvosi ügyelet ellátására, aneszteziológus és intenzív terápiás szakorvos, aneszteziológus szakasszisztens, anyaggazdálkodó, ápoló gyermek- és ifjúságpszichiátriai osztályra, ápoló ortopédiai és szemészeti osztályokon, asszisztens anyatejgyűjtő állomáson, asszisztens ortopédiai rendelőben, asszisztens szemészeti rendelőben, betegnyilvántartó adminisztrátor, bőrgyógyász szakorvos, csecsemő- és gyermekápoló, élelmiszer raktáros helyettes, érsebész szakorvos közalkalmazotti jogviszonyban, heti 40 órában, érsebész szakorvos megbízási vagy személyes közreműködői szerződéssel, finanszírozási előadó, fogászati asszisztens, gasztroenterológiai asszisztens, gyermek intenzív szakápoló, gyermek intenzív terápiás szakápoló, gyermek szájsebész, gyógyszertári szakasszisztens, jegypénztáros, kardiológiai asszisztens, laboratóriumi asszisztens, műszaki ügyintéző, műtős szakasszisztens, orvosírnok, orvosírnok a sürgősségi osztályra, radiológus szakorvos, szakápoló a bőrgyógyászati osztályra, szakorvos a sürgősségire, szakorvos a sebészeti osztályra, szakorvos házi gyermekorvosi ügyelet ellátására és villanyszerelő. – Már elnézést, de kihagyta a szemész szakorvost. – Elnézést, tényleg. Akkor mondjam újra a szemésztől? – Nem kell, köszönöm. Nézze, én alapvetően villamosmérnök vagyok, de ez az érsebész szakorvos közreműködői szerződéssel tetszene. Mondana részleteket? – Elárulom, számos előnnyel jár ez a munka. Az alapfizetés elég alacsony ugyan, de ott van a hálapénz, adjuk a munkaruhát, és az előrelépés is garantált: a főorvos úr most ment ki Garmisch-Partenkirchenbe. – Azonnal indulok. Kérem, mindenképpen tartsák az állást. – Segíthetek még valamiben, doktor úr? – Mit gondol, most, hogy elvállaltam, a kislányom is esetleg...? – Talán már decemberben. – Az isten áldja meg önöket ott, az egészségügyben!   
Szerző
Kövesdi Péter

Gyilkolászás

Aligha ússza meg annyival Kálmán Olga, amennyit az Origo című hírportáltól kapott azon melegében, hogy bejelentették főpolgármester-jelöltségét. Az olvasóknak egyelőre meg kellett elégedniük annyival, hogy ő „a balliberális kormányok egyik leghűségesebb propagandistája”, „a körúton belüli álfüggetlen álszakértők kedvence”, de nyilván kiderül még róla egy s más. Ahogy az az európai parlamenti választáson váratlanul jól szereplő Momentumosok politikusaival is történt. Főpolgármester-jelöltjükről, Kerpel-Fronius Gáborról megtudhattuk, hogy közösségi oldalán tavaly „agyhalottnak” nevezte Magyarországot. A Brüsszelbe készülő Cseh Katalinnak pedig néhány éve egy interjúban volt egy félreérthető – és utóbb félremagyarázott – mondata, amit „Dermesztő hangfelvétel” címen adtak most el. 
Tulajdonképpen irigylésre méltó a hatalom erre kijelölt csapatának munkakedve és felkészültsége. Az ugyanis nem lehet kétséges, hogy ha felbukkan az ellenzéki oldalon bárki, akiről feltételezhető, hogy veszélyes lehet, azonnal „utánanéznek”. Szisztematikus, aprólékos és mélyreható kutatással felderítik, hol lehet találni bármit, amivel le lehet járatni az illetőt. Aztán beindul a henger, előbb a kormányhű portálokon közlik a karaktergyilkosságra alkalmas dolgokat – ne nevezzük őket tényeknek –, majd bekapcsolódik a kampányba a TV2 hírműsora, valamint a közszolgálatinak már aligha nevezhető rádió és tévé.
A propagandisták biztosra mennek. Lőnek mindenkire, akiről úgy vélik, hogy árthat a jelenlegi rezsimnek. Néha találnak, néha tévednek, de hát tudjuk, csak az nem hibázik, aki nem dolgozik. És bizonyára még sajnálják is, ha valakit méltatlanul tesznek lehetetlenné, ám mégsem engedhetik meg, hogy csak úgy szabadon grasszálhassanak a mostani hatalommal akár csak látszólag szemben álló szereplők. Majd ezek az emberek legközelebb jobban meggondolják, hogy merészelnek-e nyilatkozni, elemezni, tüntetni, vagy még inkább: elköteleződni az ellenzéki oldalon. 
Ha egyáltalán lesz legközelebb.

Magyaros virtus

A Budapest-Belgrád vasútvonal korszerűsítése jó üzlet lesz a hitelezőnek és a kínaiaknak, valamint a kivitelező cégeknek. Talán nem okozott földrengésszerű meglepetést, hogy a nyertes csapat magyar tagja az Orbán Viktor strómanjaként számon tartott Mészáros Lőrinc nevével fémjelzett RM International Zrt. lett. Az átlagosan 20-25 százalékosra becsült "alkotmányos költség” nélkül is nagyot lehet a munkán kaszálni. Főleg úgy, hogy a jelenlegi áron 700-750 milliárd forintra becsült költségeket végül a magyar adófizetők állják majd. 
De nem panaszkodhat a BMW sem. Az új debreceni gyár 1 milliárd euróra, 320-322 milliárd forintosra tervezett beruházásának majd’ felét magára vállalta a magyar állam, illetve a város önkormányzata. Debrecen megvásárolta a 400 hektáros területet, ahol 2023-tól az elektromos Bömcsik legördülnek a szerelőszalagokról. 
A Magyar Közlönyben a napokban megjelent kormányhatározatok szerint az infrastruktúra, így a közúti, vasúti összeköttetés maitt sem kell hogy fájjon a feje a bajor autóóriásnak. Azt is megépítik a nagylelkű magyarok. Legalábbis a Magyar Közlönyben a kormányhatározatok között az olvasható: a határkeresztező vasutak, egy nagy sebességű és két gyorsvasúti vonal megépítésének előkészítésére, a megvalósíthatósági tanulmányok előkészítésére szánt összegekből több mint 1 milliárd forintot csoportosítottak át a debreceni BMW gyár infrastrukturális beruházásának további támogatására. 
Igaz, a bajor cég az iparág fölött gyülekező viharfelhők láttán már nem siet a gyár építésével. Ha Donald Trump amerikai elnök beváltja a fenyegetését, és év végéig akár 25 százalékos vámmal sújtja a mexikói árukat, közöttük az európai autógyárak leányvállalatait is, sőt erre a sorsra jutnak az anyacégek is, akkor meglehet: vakvágány épül Debrecenben.
Szerző
Bihari Tamás