hajóbaleset;Hableány;

2019-06-11 05:40:08

Kiemelték a Dunából a Hableányt és Csepelre vitték teljes átvizsgálásra

Kora reggel kezdődött a kiemelés, délután négykor indult el és ötkor meg is érkezett a roncsot szállító uszály Csepelre, a Szabadkikötőbe.

Hét óra előtt nem sokkal megfeszült a Clark Ádám nagydaru tárcsáira erősített hevederzet, amelynek a végén a mélyben ott volt a két hete hullámsírba merült Hableány. Lassan, centiről-centire mozdították el a fenékről a hajóroncsot – jelentette tudósítónk, Batka Zoltán a helyszínről.

Lassan teljesen a felszínre került a Hableány teste. Ekkor vált érthetővé a TEK előzetes figyelmeztetése: a hajó tatján háttal felfelé egy élettelen test hevert. A hajó mellett ipari búvárok álltak bevetésre készen, mellettük a katasztrófavédelem tagjai – kezükben csáklyával – figyelték a vizet, hogy feltűnik-e újabb test. A hátsó taton néhány mentőmellény lebegett a vízen, a hajó korlátjába akadva. Ekkor vált igazán láthatóvá, milyen valószínűtlenül kis hajó volt a Hableány: gyakorlatilag eltörpült a rá váró rakodóhajó mellett.

A TEK képviselői arra kérték a sajtót, hogy amíg a baleset áldozatának a testét elviszik a hajóról, kegyeleti okokból kapcsolják ki a kamerát.

Lassan, milliméterről-milliméterre emelték a hajót a felszínre, háromnegyed 8 előtt már bő fél méterrel a víz fölött volt a roncs. Ekkor lehetett látni, hogy milyen pusztítást végzett a Duna ereje a kishajón: a kormányosi állás vasteteje behorpadt, a több száz kilós vaslemezek határolta kormányállás oldalra csuklott. A hajó korlátait össze-vissza csavargatta vagy az ütközés vagy később a sodrás ereje.

Tudósítónk szerint negyed 9-ig négy holttestet emeltek ki a búvárok a hajóból. Az eddig előkerült áldozatokról nem lehet tudni, hogy kik, róluk csak az azonosítás után közölnekinformációkat. Mint arról már korábban beszámoltunk: az azonosítás ujjlenyomat alapján történik és rendkívül gyors, három órán belül meg lehet tudni az elhunytak személyét. 

Mint megtudtuk, további négy eltűntet keresnek.

A fedélzet már csontszáraz

Nagy valószínűséggel helyben emelik ki a Hableányt – tudtuk meg 9 óra előtt TEK-es forrásból. Úgy értesültünk, hogy a környék rendőri biztosítóival együtt közel 500-an dolgoznak a helyszínen.

9 előtt néhány perccel technikai szünetet rendeltek el, mivel találtak egy sérülést a hajón. A szakemberek azt vizsgálták, hogy szükség van-e még egy hevederre a kiemeléshez. 9 óra 9 perc körül megjelent a helyszínen Pintér Sándor is, a belügyminisztert Hajdu János vezette körbe, és megnézte a félig kiemelt Hableány roncsait.

Fél tíz tájban sikerült áthúzni a felszínre emelt Hableány alatt az újabb, ötödik acélhevedert. A napsütés közben rendkívül erős lett a Dunán, az egy órával korábban felszínre emelt hajó fedélzete láthatóan csontszáraz volt.

A technikai szünet után folytatódott a Hableány kiemelése. Az ötödik hevederrel felemelték a hajó orrát, majd az utastérből kezdték szivattyúzni a vizet.

Kritikus művelet

Korábban úgy tervezték, hogy a búvárok még bemennek egyszer a hajóba. Azonban a hajótestben igen nagy mennyiségű iszap és hordalék halmozódott fel, így a hajót hordalékkal együtt emelték rá az uszályra, hogy elszállítsák. Később a kiemelt hajóban folytatják majd a kutatást az áldozatok után, a teljes átvizsgálás egyelőre ismeretlen helyszínen történik majd. Ez már nem a Terrorelhárítási Központ, hanem a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) feladata lesz.

Helyszíni tudósítónk beszámolója szerint Gyenei Gyula, a Clark Ádám (nagydaru) kapitánya 12:45 körül kiadta a parancsot a Hableány kiemelésére. A hajót szinte milliméterről milliméterre emelték fel lassan az ott várakozó uszály felé.

Rövidesen megkezdődött a kiemelés legkritikusabb művelete: a 200 tonnás teherbírású daru emelőkarja fix, ezért az immáron a vízfelszín felett 2 méterre felfüggesztett, jóval több mint 50 tonnás rakományával kellett rámanővereztetni az áramlásban az uszály fölé a darut. Sokáig bizonytalansági tényezőt jelentett, hogy most milyen súlyú a kishajó. Eredeti állapotában 50 tonnát nyomott, azonban jelentős mennyiségű iszap és hordalék került bele. A helyzet biztatónak bizonyult, mivel nem voltak erősebb széllökések.

A hajó teste délután fél 2 előtt már fél méterre volt a rá várakozó szállítóhajó felett. A 40 méter hosszú, 10 méter széles uszályon a dolgozók a nagy fahasábokból megcsinálták azt a kiékelést, amivel elsődlegesen rögzítik a Dunából kiemelt hajótestet. A hajón jól láthatóan nagyon komoly sérülések voltak, a bal oldalán óriási horpadás látható, ezt az 1000 tonnás szállodahajóval történt ütközés okozhatta.

A Clark Ádám úszódaru a Hableány Dunából kiemelt roncsát nem sokkal később letette az uszályra, négy órakor pedig a szállítóhajó elindult a ronccsal. Gál Kristóf alezredes, az Országos Rendőr-főkapitányság szóvivője lapunkat arról tájékoztatta, hogy a Csepeli Szabadkikötőbe tart a Hableány. Itt napokkal ezelőtt kialakítottak egy helyet, ahol rendőrségi, nautikai, bűnügyi és ügyészségi szakértők vizsgálják meg a hajótestet. Gál Kristóf megerősítette, hogy a hajóról négy holttest került elő, azonosításuk folyamatban van.

A Dunába esett az egyik mentésben részt vevő férfi

Háromnegyed tízkor az egyik, kutatásban segédkező TEK-es hajó fedélzetéről egy ember beleesett a Dunába. A baleset akkor történt, amikor a gumicsónakból egy létrán az ott álló uszályra próbált felszállni, ám az uszályhoz rögzített létra valamiért lefordult a fedélzetről, rajta a férfival. A férfit a rendkívül erős sodrás nekinyomta az egyik ott álló hajónak. Szerencsére a Dunába esettnek azonnal felfúvódott a mentőmellénye. A TEK-es megkapaszkodott az uszály szélén, majd a kollégái pillanatok alatt kimentették. 

Órákig tartott a kiemelés

A hajót szakaszosan emelték ki és szintenként kutattak a tragédia áldozatai után. Az első ipari búvárok háromnegyed nyolc körül léptek fel a Hableány akkor már felszínen lévő fedélzetére.

Korábban, fél hét körül koreai ipari búvárok érkeztek a hajóra, majd háromnegyed hétkor egy gumicsónakon, TEK-esek gyűrűjében megérkezett Hajdu János TEK-főigazgató, aki személyesen irányította a kiemelési akciót.

Az akció több órát vett igénybe. A Margit-hídon a rendőrség végül csak a Parlament felé lévő oldalt zárta le.

Az MTI tudósítójának helyszíni információja szerint a hatóságok felkészültek a Hableányból esetlegesen kiömlő üzemanyag felfogására is, mivel a hajótestben 1400 liter gázolaj volt. 

A Mérce élő videóban tudósított a helyszínről:

„Nem zárható ki, hogy a testtel történik valami”

Jasenszky Nándor, a Terrorelhárítási Központ osztályvezetője hétfő este, a köztévében jelentette be, hogy kedd hajnalban kezdődik a Hableány kiemelése.

Korábban egy sajtótájékoztatón beszélt arról, hogy a négy emelőheveder a hajó alatt van, az ellenőrzésük megtörtént, a megfelelő pontokon helyezkednek el, és fel vannak adva az uszályokra. Mint mondta, délután a bárkán 50 Celsius fok van, ezért egy kevésbé meleg, reggeli óra „szerencsésebb lehet” a kiemelésre.

Nagyon fontos, hogy „minden a helyén legyen” az emelésnél, hiszen 70 éves a hajótest, és bár engedéllyel rendelkezve hajózott a Dunán, nem tudható, hogy az ütközés milyen mechanikai sérülést okozott. Mindent megtesznek, hogy a hajó egyben kiemelhető legyen. „Ennek ellenére nem zárható ki, hogy a testtel történik valami” – fűzte hozzá.

A Hableány sétahajó május 29-én este süllyedt el a Margit híd közelében, miután összeütközött a Viking Sigyn szállodahajóval. A fedélzeten 35-en utaztak, 33 dél-koreai állampolgár és a kéttagú magyar személyzet. Hét utast sikerült kimenteni.

A Hableány 1949-ben épült, a hajó 27,2 méter hosszú, 4,8 méter széles és 5,2 méter magas, a súlya 50 tonna. A turistahajó kiemelésére Komáromból érkezett pénteken a 200 tonna emelésére is képes Clark Ádám úszódaru.

A Hableánnyal összeütköző Viking Sigyn szállodahajó ukrán kapitányát vízi közlekedés halálos tömegszerencsétlenséget okozó, gondatlanságból elkövetett veszélyeztetése vétségének gyanúja miatt hallgatták ki gyanúsítottként és tartóztatták le.