Alaposan megemelte a benzin árát a Mol

Publikálás dátuma
2019.07.17. 06:25

Fotó: Népszava
Meg a gázolajét is.
 Drágultak az üzemanyagok; a Mol emelte 7 forinttal a benzin, és 5 forinttal a gázolaj nagykereskedelmi árát szerdán. A benzin literenkénti átlagára így 397 forintra, a gázolajé 398 forintra nőtt. A benzin ára legutóbb múlt pénteken emelkedett 3 forinttal, a gázolajé nem változott. Az autósok 50 forintos különbséget is tapasztalhatnak a töltőállomások árai között. A benzin ára 2012. április elején érte el csúcsát, akkor egy liter átlagosan 451 forintba került. A gázolaj literje 2012. január közepén volt a legdrágább, átlagosan 449 forint.
Szerző

Tovább osztják a szenet

Publikálás dátuma
2019.07.16. 19:23

Fotó: Koszticsák Szilárd / MTI
Éghajlatriadó ide, légúti betegségek oda, az Orbán-kormány változatlanul oszt barnaszenet a rászorulóknak.
A korábbi évektől eltérően idén egy hónappal hamarabb, augusztus legelejéig kell az önkormányzatoknak jelezni szociális tüzelő iránti igényüket – derült ki Pogácsás Tibor, a Belügyminisztérium (BM) önkormányzati államtitkára keddi tájékoztatóján. Tavaly a lehetőséget a mostaninál jóval korábban meghirdették, viszont szeptember elejéig biztosították a beadást. Most azonban a beérkező pályázatokat is hamarabb, már augusztus végéig elbírálják. Az államtitkár szerint a tüzelőosztást így a helyhatóságok október-novemberben megkezdhetik. A végső határidejük pedig jövő év február-március. Megjegyzendő: az önkormányzati választások idén októberben lesznek... A keret ötmilliárd forint, ami – legalábbis a BM korábbi, vitatott számításaiból kiindulva – a tavalyival egyenlő. A – szintén változatlan – feltételek szerint támogatást 5 ezres lélekszám alatti települések igényelhetnek. A jelentkező ezután az ott bejelentett közfoglalkoztatottak és a 80 év felettiek, valamint az aktív korúak ellátásában és a rendszeres gyermekvédelmi támogatásban részesülők száma alapján kap támogatást. Pogácsás Tibor azt ígéri, hogy így 180-200 ezer rászoruló jut tüzelőhöz. A juttatás szerinte két-három havi fűtési igényt elégít ki. A 22 állami erdőgazdaság száraz fával áll az igénylők rendelkezésére – közölte a tájékoztatón Zambó Péter, az Agrárminisztérium földügyekért felelős államtitkára. Emlékeztetett, hogy míg az első évben, 2011-ben 42 ezer köbméter tűzifát biztosítottak, idén a tavalyihoz hasonló, 226 ezer köbméteres igényre számítanak. A korábbi szakértői aggályokat idéző kérdéseinkre az államtitkár kifejtette: nem tervezik a – mennyiség töredékét kitevő – barnakőszénosztás megszüntetését. A kényszermegoldás elsődleges oka, hogy az érintett településekre túl drága a faszállítás. E tárgyban főként a tüzelőberendezések, kémények felújítási támogatásában bíznak. A keretet elegendőnek ítéli. Ama bírálatok kapcsán, miszerint a kiosztásban szereplő feltételek nem okvetlen fedik le a rászorulók számát, rögzítette: a szétosztás helyi szabályait a polgármesteri hivatalok határozzák meg. A helyhatóságok rendkívüli támogatást is igényelhetnének, amely keretnek csak a harmada fogyott ki. A tűzifa minőségével kapcsolatban megjegyezte: a határidő előrehozatala is azt segíti, hogy minél szárazabb fához jussanak az igénylők. A – többek között lapunkban is feltárt – visszaéléseket egyedi jelenségeknek minősítette, hisz csak néhány önkormányzattól kértek vissza pénzt. A tavalyi szociális, illetve a minden érintettnek járó, 12 ezer forintos egyszeri tüzelőtámogatás rendben lezajlott – tette hozzá. Ma már a 2011-ben bevezetett szociális tüzelőanyag-támogatás az egyetlen olyan, legalább részben központi támogatási forma, ami segíti a lakásfenntartást – vélekedett az ügy kapcsán kérdésünkre Farkas Boglárka, a Habitat for Humanity Magyarország szóvivője. Az energiaár-támogatás, a központi lakásfenntartási támogatás és az adósságkezelési szolgáltatás ugyanis már megszűnt. A saját tulajdonú ingatlanszerzést szem előtt tartó lakáspolitika mellett alapvetően más energiaforrásokat, illetve egységes lakásfenntartási támogatást sürgetnének. Az idei, 5 milliárdos keret eltörpül ama lakásvásárlási támogatásokhoz képest, amikhez a szegények alig férnek hozzá. Így a fűtési költségekhez csak kis mértékben járul hozzá: egy téli szezonra bizonyosan nem elegendő – véli a civil szervezet szóvivője. A program legnagyobb gyengesége, hogy az összeg megállapításakor nem veszik figyelembe szilárd tüzelőanyaggal fűtők számát. Így olyan településekre is jelentős támogatás jut, ahol ez kevéssé jellemző. A közfoglalkoztatottak és a 80 éven felüliek száma alapján képzett mutató nem fejezi ki kellően a szociálisan rászoruló háztartások arányát. Ennek „eredményeképp”, míg a módosabb járásokban magasabb, addig a szegényebb térségekben alacsonyabb az egy háztartásra eső támogatás. A Habitat for Humanity szerint a támogatás mértékénél a szilárd tüzelőanyaggal fűtők arányát kellene figyelembe venni. A rászorultság meghatározásánál pedig a jövedelem és az arányos fűtési költségek kaphatnának nagyobb súlyt. De ideális esetben a természetbeni támogatás nem helyettesíti, csak kiegészíti az – úgyszintén egységes elvek szerint osztott – lakásfenntartási támogatást. A probléma átfogó kezeléséhez szükség lenne a hőszigetelés, a kályhacsere vagy a brikettáló támogatására is. Míg a gáz és a távfűtés költségei a rezsicsökkentés nyomán mérséklődtek, addig a fa és a szén ára jelentősen nőtt az elmúlt hat év során. Azzal sem értenek egyet, hogy a leginkább környezetkárosítónak tartott barnaszén változatlanul szerepel a programban – sorolta szakmai kifogásaikat Farkas Boglárka.

Cikkünk első változatában – Pogácsás Tibort pontosan idézve – azt írtuk, hogy az államtitkár ígérete szerint a jogosultak egyenként legalább 20 köbméter fát kapnak, a fennmaradó mennyiséget pedig arányosítással osztják szét. Ezzel szemben a valóság – amire Tisztelt Olvasóink hívták fel a figyelmünket –, hogy egy-egy háztartásra a rendelkezésre álló mennyiség alapján körülbelül egy köbméter fa jut. Mindemellett a szétosztási szabályok is legfeljebb három köbmétert engedélyeznek portánként. Visszajelzésüket köszönjük!

Szerző
Frissítve: 2019.07.24. 22:30

Elektromos Smartokra cserél a Mol Limo ötven benzines VW up!-ot

Publikálás dátuma
2019.07.16. 17:12

Fotó: Máthé Zoltán / MTI
A nyári szezonra kiterjesztik a szolgáltatást Budapest „tengerpartjára”, a budakalászi Lupa-tóra is.
Július közepétől 50 új elektromos autóra cserél ugyanennyi benzines VW up!-ot a Mol Limo – tette közzé az olajcég. A Smart EQ-kból 20, fortwo fantázianevű kétajtóst és 30 forfour elnevezésű négyajtóst állítanak csatasorba. A kétajtós, kétszemélyes városi autók havidíjas konstrukcióban 59 forintért, alkalmi használóként pedig 69 forintért vehetők igénybe percenként. A négyajtós modellek percdíja megegyezik a VW up!-okra érvényes 66, illetve 77 forinttal. A csere után a flotta teljes létszáma 450 marad, de közülük 150-et már áram hajt. A Mol Limo a nyári szezonra kiterjeszti szolgáltatását Budapest „tengerpartjára”, a budakalászi Lupa-tóra is – teszik hozzá. A Mol Limo nevű mobilalkalmazás regisztrált felhasználói az ott nyíló külön parkolóhelyeket a normál percdíjakon felüli 490 forint egyszeri összeg megfizetésével vehetik igénybe, amit a rendszer a végösszeghez ad hozzá. A kezdeti időszakban, július végéig a különdíjat nem érvényesítik. A kezdeményezést üdvözölte Horváth Bence, a Smartokat importáló Mercedes-Benz Hungária Kft. PR-menedzsere és Gerendai Károly, a Lupa megálmodója is. Június elején jelölt parkolóhelyek nyíltak a Mol Limók számára a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren is – emlékeztet a közlemény. A regisztrált felhasználók számára ezek 1990 forint egyszeri reptéri díj ellenében vehetők igénybe. Hosszú távú terveik szerint a Limo-szolgáltatást teljes egészében kiterjesztenék Budapest közigazgatási határáig.
Szerző
Témák
Mol Limo