Az ügyfélközpontú innovátoroké a jövő

Publikálás dátuma
2019.07.22. 08:58

Nemcsak befektetéssel, hanem értékes tudással is támogatja a jövőbe mutató ötleteket az MVM Csoport. Az energetikai holding által meghirdetett MVM EDISON startup-versenyen energiahatékony, piacképes megoldásokat díjazva keresik az új kihívásokat és igényeket megválaszoló projekteket.
 Nemcsak befektetéssel, hanem értékes tudással is támogatja a jövőbe mutató ötleteket az MVM Csoport. Az energetikai holding által meghirdetett MVM EDISON startup-versenyen energiahatékony, piacképes megoldásokat díjazva keresik az új kihívásokat és igényeket megválaszoló projekteket. Az MVM Csoport idén immár harmadik alkalommal hirdetett győztest az MVM EDISON startup-versenyen. A program kezdete óta összesen több száz pályamű érkezett, ami jól szemlélteti, mekkora szükség van olyan kezdeményezésekre, ahol az ötletgazdák már a korai fázisban meg tudják mutatni magukat. – Az energetikai szektorra jellemző éles versenyben leginkább azok a startupok nyerhetnek, amelyek az ügyfelek részéről érkező visszajelzéseket gyorsan és pontosan tudják begyűjteni, majd ezeket az információkat a fejlesztési folyamatban felhasználva minél rugalmasabban terelik az igények optimális, legszélesebb körű kiszolgálása felé a projektjüket. Emiatt a képzés során különösen nagy hangsúlyt fektettek a Design Thinking felhasználó-központú hozzáállás módszereinek elsajátítására, hogy az innovátorok a vevői igények figyelembevételével folytassák munkájukat, ekképpen termékeikkel és szolgáltatásaikkal a legnagyobb értéket teremthessék – mondta Márton István a Smart Future Lab (SFL) Zrt. vezérigazgatója.
– A módszer lényege, hogy az ügyfelek valós igényeire, problémáira szükséges fókuszálni, nem vállalati belső nézőpontból kell dönteni a szolgáltatás kialakításáról – hangsúlyozta Márton István. Véleménye szerint meg kell ismerni az ügyfelet, feltárni a gondolatait, érzéseit, hiszen ezek a tényezők azok, amelyek leggyakrabban befolyásolják döntéseit. Ezek után kell csak meghatározni azt a problémáját, amire megoldásokat keresünk. A legjobbnak tűnő megoldásból pedig érdemes egy gyors prototípust is készíteni, amelynek segítségével már lehet is gyűjteni a visszajelzéseket, azok alapján pedig tovább fejleszteni. – A módszert az elmúlt időszakban alapvetően termékek, szolgáltatások fejlesztésére használták. Ügyfél- és problémafókusza miatt kiválóan alkalmas a műszaki megoldások összevetésére a valós piaci igénnyel. Így elkerülhető a hosszú hónapok alatt, műszakilag tökéletesre csiszolt megoldások piaci bukása a vevői igény felmérésének elmaradása miatt. Jó példa az alkalmazására a GE Healthcare-üzletágának, kifejezetten gyermekek vizsgálatára tervezett MR gépe. Ebben az esetben az amúgy fehér készülékből és teremből egy színes, víz alatti világot készítettek, így a gyerekeknek a 20 perces vizsgálat játékká vált. A Design Thinking hatékonyan egészítheti ki az innovációs és termékfejlesztési folyamatokat, fontos szerepet tölthet be kreatív problémamegoldás során. Ezzel pedig messze túlmutat a vevő–eladó kapcsolaton, hiszen egy vállalat életében a belső folyamatok is belső ügyfeleket céloznak meg. A jól megtervezett, kialakított folyamatok pedig sokkal hatékonyabb munkavégzést tehetnek lehetővé – tette hozzá a szakember. A májusi döntőben végül három projektet ítélt a legjobbnak a szakmai zsűri. A MET3R ZenCharge komplex rendszere a sofőr, a háztartás és a villamosenergia-hálózat érdekeit, illetve a környezeti szempontokat is figyelembe véve képes optimalizálni az elektromos autók töltését. Szintén az e-járművek töltését egyszerűsíti és optimalizálja az InCharge okostelefonos alkalmazás, a Magnelit testreszabható, mágneses okoslámpája pedig szerelés nélkül alakítható dizájnnal, valamint okos eszközökről irányítható világítással hódítaná meg a felhasználókat. Bár az első megmérettetésen túl vannak, a nyertes csapatokra a következő hónapokban is számos kihívás vár. Komoly felkészülés kezdődött az SFL Zrt. támogatásával, hogy megvizsgálják, milyen formában tudják megvalósítani termékeiket és következő lépcsőfokként a befektetési bizottság elé vigyék az ötleteiket. A jövőben várhatóan néhány további csapattal is beindul a közös munka, illetve az MVM Csoport továbbra is keresi az új, innovatív projekteket: még idén várható az MVM EDISON startup verseny folytatása, így mindenképpen érdemes figyelni a következő kiírást.
Szerző
Frissítve: 2019.08.05. 10:39

Mélyponton a kávé ára, de akkor mitől kerül egyre többe?

Publikálás dátuma
2019.07.22. 08:40

Fotó: Alf Ribeiro / AFP
Krízisben a világ kávéipara: a brazíliai túltermelésnek köszönhetően májusban tízéves mélypontra estek a termelői árak, miközben egyre több pénzt kell adni egy csésze feketéért.
Világszerte 21 millió család él kávétermesztésből, a 2018-2019-es áresés nagyon nehézzé tette a számukra a túlélést, amihez fontonként egy dollárnál magasabb ár lenne szükséges. Az októberben az Egyesült Államok felé tartó egyik menekültcsoport több tagja elmondta a BBC újságíróinak, hogy a kávékrízis késztette őket otthonuk elhagyására. Az elmúlt tíz évben Guatemala, Nicaragua, El Salvador és Mexikó kávétermelőinek 60 százaléka került olyan helyzetbe, hogy az élelmiszerre elegendő jövedelmük megszerzése is bizonytalanná vált. „Ha a termelőket elbizonytalanítják, aminek következtében nem ültetnek, nem gondozzák növényeiket, az nagyon sötét jövőt vetít előre, mert az igények 2 százalékkal nőnek évente - mondta José Sette, az ENSZ támogatásával 1963-ban megalakult Nemzetközi Kávészervezet főigazgatója. Hozzátette, miközben a kávéipar 200 milliárd dollárt termel évente, ennek csak tíz százaléka jut el a termesztést végző országokba és ennek csak kevesebb, mint tíz százaléka jut el a farmerekhez.  „Afrikában valószínűleg sokkal drámaibb a helyzet, mert a farmok itt kicsik, a hozamok sokkal alacsonyabbak, mint például Indiában vagy Vietnamban - jegyezte meg Fred Kawuma, az Afrikai Kávészervezet főtitkára. Ahogy az eleve alacsonyabb bevételek csökkennek, a háztartásokban egyre kevesebb jut egészségügyi és tanulási kiadásokra. „Elefántcsontparton már most nagyon durvák a következmények, Togo, Sierra Leone, Libéria termesztőinek is nagyon rosszul megy, nem biztos, hogy folytatni tudják a munkájukat” - vázolta a helyzetet. Miközben tízéves mélypontra estek a termelői árak, aközben egyre több pénzt kell adni egy csésze feketéért. Valójában miért fizet többet akkor a fogyasztó? Chuck Jones, aki termeszt és kávézókat is működtet, kifejtette a BBC-nek: egy latte ára 4 dollár (1200 forint), a kávé ebből csak tíz százalékot tesz ki, ő csak ennek az árát tudja befolyásolni. A biotej, a munka, a polifoampoharak, a fedők, fogók, mind olyan tényezők, amelyeket számításba kell venni. A Nemzetközi Kávészervezet törekszik megtanítani a farmereket arra, hogy többféle forrásból legyen jövedelmük, legyenek képesek környezettudatos termesztésre, és igyekezzenek karcsúsítani az értékesítési láncot és közvetlenebbé kell tenni a kapcsolatot a farmerek és a pörkölőüzemek között. Olyan nagy társaságok, mint a Think Coffee és az Intelligentsia partnernek mutatkoznak ebben a projektben. Előbbi például előnyben részesíti felvásárláskor a sérülékenyebb termesztőket, és arra is anyagi gondot fordít, hogy jobb életkörülményeik legyenek. Az Intelligentsia, amely kávézókat működtet, is hasonló módon jár el, hogy a termelést fenntartsa, közvetlenül a farmerektől vásárolja a kávét Közép- és Dél-Amerikában, valamint Afrikában.  A Világ Kávétermelőinek nemrég megtartott 2019-es fórumán, Brazíliában, Jeffrey Sachs, a Columbia Egyetem közgazdásza amellett érvelt, hogy az ENSZ-nek egy évi tíz milliárd dolláros kávéalapot kell létrehoznia. Az elhagyott ültetvények fényében ez nem túlzó elképzelés: „ha ma nem fektetünk be, a jövőben aligha lesz elég kávénk” - hangzik José Sette jóslata.   

Árzuhanás

Két hónappal ezelőtt egy font (45 dkg) kávé 255 forintba került, az árzuhanást két évnyi brazíliai túltermelés okozta. A hatalmas dél-amerikai ország több millió kilogramm kávébabot dobott a piacra. Mára az árak elérték a fontonlánti egy dollárt, 300 forintot, ami tíz évre visszamenőleg még mindig nagyon alacsony érték, miközben az amerikai és brit lattefogyasztók az árak emelkedését tapasztalhatják a kávézókban. A termelők azonban ebből a többlethaszonból alig részesülnek, kevesebb, mint két százalék jut nekik, a különbözet a kereskedelmi láncolatban szívódik fel, így a brazil termelők haszna 2016 óta a felére esett vissza.  

Szerző

325,13 forinton az euró

Publikálás dátuma
2019.07.22. 07:51
Illusztráció
Fotó: Shutterstock
Vegyesen alakult, csekély mértékben változott a forint árfolyama a főbb devizákkal szemben a péntek estihez képest hétfő reggelre a nemzetközi devizakereskedelemben.
Az euró jegyzése hétfő reggelre 325,13 forintra emelkedett a péntek esti 324,98 forintról. A dollár jegyzése forintban emelkedett, a svájci franké kissé csökkent. A dollárt a péntek esti 289,42 után 289,97 forinton, a svájci frankot pedig 294,87 után 294,82 forinton jegyezték hétfőn reggel nyolc óra előtt.
Szerző
Témák
forint euró dollár