Donald Trump;Emmanuel Macron;

2019-07-31 08:15:00

Trump most Párizst fenyegeti

Fagypontra került Párizs és Washington viszonya, az amerikai elnök most éppen Franciaországot fenyegeti védővámok bevezetésével.

Rendkívül feszültté vált az Egyesült Államok és Franciaország viszonya, miután Emmanuel Macron francia elnök aláírta a nagy amerikai internetes cégeket, a Google-t, az Amazont, a Facebookot különösen érzékenyen érintő digitális adóról szóló törvényt.

Hol van már a tavalyi hó, amikor tavaly áprilisban Macront három percen át ünnepelték a washingtoni Kongresszusban. A két vezető, jelezvén, mennyire remek a viszonyuk, közösen ültettek el egy fát a Fehér Ház kertjében. Macron akkor egyfajta gesztusként vitt magával egy fát Észak-Franciaországból, ahol az első világháborúban 2000 amerikai tengerészgyalogos vesztette életét. A fa azonban nem maradhatott a helyén, nem ültették át, így el is pusztult, ami jelképes is az amerikai-francia viszonyokra vonatkozóan.

Donald Trump múlt pénteki Twitter-bejegyzésében ellenlépéseket helyezett kilátásba azután, hogy Macron aláírása nyomán törvényerőre emelkedett a digitális adó. Egyúttal őrült lépésnek nevezte. 

Azt is hozzátette, mindig is mondta, hogy az amerikai bor jobb, mint a francia, amit elemzők úgy értékeltek, hogy különadót kíván bevezetni a francia nedűre.

A francia elnököt azonban nem hatották meg a dörgedelmek és jelezte, nem vonatja vissza a jogszabályt. Bruno Le Maire francia pénzügyminiszter is jelezte, kitartanak a törvény mellett, s más hasonló brit, spanyol és osztrák kezdeményezések révén hamarosan nemzetközi szinten is szabályozhatják a kérdést, s megadóztathatják az internetes óriásokat. Mint mondta, erről is szó volt a G7-ek két héttel ezelőtti, a franciaországi Chantillyben megrendezett csúcstalálkozóján. Le Maire hangsúlyozta, hogy a digitális adóval nem kifejezetten az amerikai cégeket akarják sújtani, mivel összesen hozzávetőleg 30 céget érint a bevezetése, közülük 17 az amerikai. Ugyanakkor az adót a francia Criteónak, illetve a német Axel Springernek és a szintén német Zalando cégnek is be kell majd fizetnie a francia államkasszába.

Az adó azon cégeket érinti, amelyek összforgalma világszerte eléri az évi 750 millió eurót, s ebből 25 millió a francia kereskedelemre esik. A Zalando tiltakozott a francia törvény ellen, a Google és a Facebook azonban inkább kitérő állásfoglalást tettek közzé, mint írták, a világ minden országában tartják magukat a törvényekhez. A francia hatóságok azt remélik, hogy évi 400 millió eurós bevételt jelent az új adónem. Az Európai Bizottság becslése szerint a hagyományos vállalatok az Európai Unión belül 23 százalékos adót fizetnek a profitjuk után, miközben az internetes cégek esetében ez mindössze 8-9 százalék.

Arra egyelőre nincs esély, hogy uniós szinten adóztassák meg a digitális cégeket, pedig ha a francia törvény mintájára fogadnának el közös uniós szabályozást, az évente mintegy ötmilliárd eurós bevételt jelentene az Uniónak. Írország, Finnország, Svédország, valamint a Cseh Köztársaság azonban egyértelmű nemet mondott a közös szabályozásra. Abban ugyanakkor a G7-ek csúcstalálkozóján egyetértettek a jelenlévők, hogy a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezetnek (OECD) kell kidolgoznia egy általánosan alkalmazható adózási formát. Az OECD már többoldalú tárgyalásokat is folytat egy ilyen egyezményről, s hírek szerint a szervezet 2020 végén állhat elő javaslattal. Párizs jelezte, azonnal felfüggeszti az adót, mihelyst nemzetközi megoldást találnak a kérdésre. Bruno Le Maire azonban azt követelte, hogy a digitális adó kérdését ne kössék össze kereskedelmi témákkal, mint mondta, a francia boroknak ehhez semmi köze. Ettől függetlenül nem zárja ki a lehetőségét annak, hogy Donald Trump vámot vet ki a francia borokra. Hozzátette, szorosan együtt akarnak működni az ügy megoldásában az Egyesült Államokkal. Azt is közölte, hogy augusztus végéig akarnak közös nevezőre jutni Washingtonnal.

Keményebben fogalmazott kedden Didier Guillaume francia agrárminiszter, aki szerint „gyengeelméjű” az a felvetés, mely szerint vámokkal sújtaná az Egyesült Államok a francia borokat, mivel a digitális adó kérdése teljesen más téma, az pedig nem felel meg a valóságnak, hogy az amerikai nedű jobb lenne a franciánál.