Atombombával támadná Trump a hurrikánokat

Publikálás dátuma
2019.08.26. 00:00

Fotó: LUDOVIC MARIN / AFP
Az amerikai elnök több ízben fölvetette, nincs-e mód arra, hogy nukleáris fegyverrel oszlassák szét az Egyesült Államok partjai felé tartó trópusi viharfellegeket – értesült az Axios hírportál.
A beszámoló szerint fültanúk, illetve olyanok, akik nemzetbiztonsági tanácsi feljegyzésekből értesültek erről, azt állítják: Donald Trump afelől érdeklődött – nem is egyszer -, nem lehetne-e atombombát robbantani az Afrika nyugati partjai fölött kialakuló hurrikánok középpontjában, úgynevezett szemében, és ezzel elejét venni annak, hogy a fokozatosan erősödő trópusi szélviharok átvonuljanak az Atlanti-óceán fölött, és hatalmas rombolást végezzenek Észak-Amerikai keleti partvidékén.  Az Axios meg nem nevezett forrása szerint az egyik ilyen alkalommal az hangzott el válaszként: „utánanézünk, Elnök Úr”. Trump kérdése mindenesetre megrökönyödést keltett a jelenlévők körében, és senki nem tudta, mihez kezdjenek a felvetéssel – tette hozzá a forrás.    Egy másik forrás, aki a Nemzetbiztonsági Tanács írásos feljegyzéséből értesült az elnök ezzel kapcsolatos ötletéről, azt állítja: az általa látott szövetben a „nukleáris” szó nem szerepelt, csak az, hogy esetleg szét lehetne bombázni a hurrikán szemét.  A hírportál értesülése nyomán a Fehér Ház azt válaszolta: nem kommentálnak olyan magánbeszélgetéseket, amelyeket „az elnök folytathatott vagy nem folytathatott nemzetbiztonsági csapatával”.  Az Axios megjegyzi: az ötlet nem igazán új, már Eisenhower elnöksége idején is felmerült. A tudósok azonban egyetértenek abban, hogy a gondolat rossz. A washingtoni kormányzat meteorológiai intézetének honlapján külön oldalt szentelnek a trópusi ciklonokkal kapcsolatos „mítoszoknak”, és abban azt írják, az atombomba alkalmazása, azon túl, hogy nem is tudná megváltoztatni a hurrikán haladási irányát, radioaktív felhőket bocsátana a partvidék fölé, pusztító környezeti problémákat okozva. Az Egyesült Államok keleti partvidékét, főként annak dél szakaszát – valamint a közép-amerikai, karibi térséget - szinte évente sújtó hurrikánok rendszerint nyár végétől késő őszig keletkeznek az Atlanti-óceán keleti, középső térségében, és onnan tartanak nyugat felé.   
Témák
USA
Frissítve: 2019.08.26. 09:49

Éles lőszerrel tüzeltek a hongkongi kormányellenes tüntetőkre

Publikálás dátuma
2019.08.25. 21:21
Hongkongi rendőrök fegyvert szegeznek a kormányellenes tüntetőkre, 2019. augusztus 25.én
Fotó: AFP/ EyePress News
Ez az első eset, hogy a zavargások hetei alatt tüzet nyitottak a tiltakozókra.
 Egy hongkongi rohamrendőr vasárnap rálőtt a botokkal, fémrudakkal támadó tüntetőkre, járőrtársai pedig pisztolyt szegeztek az agresszorokra. A rendőrség hivatalos állásponta szerint ugyanakkor nem célzott, hanem figyelmeztető lövésekről volt szó – írja honlapján a BBC
A portál megjegyzi, a tiltakozássorozat 12 hete alatt ez volt az első alkalom, hogy egy rendőr éles lőszert vetett be a demonstrálókkal szemben; arra sem volt eddig példa, hogy a tüntetőket vízágyúzzák, vasárnap azonban ez is megtörtént, a kormányellenes tüntetők pedig Molotov-koktélokkal, téglákkal válaszoltak. Összecsapások zajlottak Hongkongban szombaton is, ezek után pedig több embert kórházba kellett szállítani.
A tiltakozások a hongkongi kiadatási törvény módosítási terve miatt kezdődtek – a módosítás ugyanis lehetővé tenné, hogy politikai üldözötteket is kiadjanak Kínának – idővel azonban kormányellenes tüntetéssorozattá alakultak. A tiltakozók már Carrie Lam hongkongi  kormányzó lemondását is követelik. A feszültség növekedését magában is jól jelzi, hogy egy magas rangú hongkongi tisztségviselő, Maria Tam Wai-chu dél-kínai látogatásán már arról beszélt: szükség esetén a katonaságot is bevethetik a helyzet rendezéséhez.
Szerző

Több mint két órán át repült egy hajtóművel egy cseh Boeing

Publikálás dátuma
2019.08.25. 19:43
Képünk illusztráció
Fotó: Shutterstock
Bár azonnal le kellett volna szállniuk, a pilóták nem szakították meg az utat, és több ország felett is áthaladtak.
Közel két és fél órát repült egyetlen működő hajtóművel a cseh Smartwings Boeing 737-800-as repülőgépe 170 utassal a fedélzetén, miután menet közben leállt az egyik erőforrás. A pilóták a vonatkozó szabályok ellenére nem szakították meg az utat a legközelebbi alkalmas repülőtéren, és több ország légiforgalmi irányításának sem jelezték, hogy mi történt - írja az airportal.hu, az Aviation Herald beszámolóját idézve. 

Ennyi még belefér - gondolta a kapitány

A QS 1125-ös számú, Samos–Prága járatot teljesítő, OK-TVO lajtromjelű repülőgép egyik hajtóműve száz tengeri mérföldre (185 km)  észak-keletre Athéntól, az Égei-tenger felett hibásodott meg augusztus 22-én. A Boeing 737-es pilótái a 36 ezer lábnyi (kb. 11 ezer méter) utazómagasság elérése után nem sokkal észlelték a problémát. Ezt követően a gép 24 ezer lábra (kb. 7 300 méter) süllyedt, a a pilótákpedig két különböző módszerrel is megpróbálták újraindítani a hajtóművet, azonban a próbálkozások nem jártak sikerrel. Mivel Prága eléréséhez megfelelő mennyiségű üzemanyag volt a repülőgépen (ezen a magasságon, egyetlen hajtóművel üzemelve is), a kapitány mindezek ellenére úgy döntött, hogy folytatja az utat az eredeti célállomásig.   A 170 utast szállító járat végül, 2 óra 20 perccel később, több ország légterén is átrepülve további komplikációk nélkül leszállt Prágában.  A pilóták útközben nem jelezték a légiforgalmi irányításnak, hogy egyetlen működő hajtóművel repülnek tovább.  
Az üggyel az Aviation24.be is foglalkozott, cikkükben pedig kiemelik, hogy az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) és az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) vonatkozó szabályai, valamint a gyártónak a típusra vonatkozó üzemeltetési utasítása szerint
az egyik hajtómű bármilyen okból történő, repülés közbeni leállása (in-flight shut down, IFSD) esetén a személyzetnek meg kellett volna szakítania az utat, és a legközelebbi alkalmas reptéren le kellett volna szállnia.

A Smartwings  légitársaság megerősítette a történteket, ugyanakkor Vladka Dufková szóvivő tagadta, hogy a légitársaság bármilyen biztonsági előírást megsértett volna. “A személyzet az ilyen esetekre vonatkozó biztonsági és üzemeltetési utasításokat követve járt el és a járat biztonságosan leszállt Prágában. A gép kapitánya az egyik legtapasztaltabb pilótája a légitársaságnak, a személyzet ura volt a helyzetnek és természetesen nem becsült alá semmit” – jelentette ki a Zdopravy.cz nevű cseh lapnak a szóvivő. 
Szerző
Frissítve: 2019.08.25. 19:58