Mindenkit megterhel a hirtelen változó időjárás

Publikálás dátuma
2019.10.01. 11:50

Fotó: LEMOINE/BSIP / AFP
A keddi felmelegedés után markáns hidegfront érkezik – a szokatlan mértékű változások nem csak a frontérzékenyeknek okoznak nagy megterhelést.
Folytatódnak a rendkívül változékony napok: kedden egy ciklon előoldalán meleg légtömegek érkeznek, a délutáni időszakban helyenként a 25 fokot is elérhetik a délutáni csúcsértékek. Szerdán a ciklon markáns hidegfrontja éri el térségünket, amely még csütörtökön is hat az időjárásra. A hirtelen változások és a sorra érkező frontok megterhelőek, az időjárás-érzékenyek nagyon nehéz időszak elé néznek – írta Pintér Ferenc meteogyógyász a Facebook-oldalán.
Ritka, hogy ilyen mértékű terhelést kell elviselnie szervezetünknek.

A legtöbben görcsös fejfájástól, izom- és hasi görcsöktől szenvednek, de sokan tapasztalhatnak kiugró vérnyomás-értékeket és szívproblémákat is. Fokozottan megnő az infarktusveszély és a stroke kialakulásának kockázata. A melegfronti hatások fáradékonyságot, koncentrálási zavarokat okozhatnak. A fejfájósoknak a frontok mellett az erős szél is intenzív tüneteket okozhat, de a megerősödő légmozgás nyugtalanságot, ingerlékenységet is okozhat. 
A fejfájást enyhítheti a fokozott folyadékfogyasztás és a stresszes helyzetek kerülése. Célszerű ma minél több időt a szabad levegőn tölteni: a napsütés, a kellemes meleg pozitívan hat a hangulatra és a közérzetre. Az erős szél ugyan rontja a hőérzetet, ezért és a megfázás elkerülése érdekében ajánlott a réteges öltözködés – olvasható a Meteo Klinika honlapján.
Az allergiások fellélegezhetnek, a parlagfű légköri pollenkoncentrációja jellemzően alacsony-közepes tartományban alakul, de az Alföldön helyenként még elérheti a magas szintet.
Szerző

Bajt jelezhet, ha étkezés után kipirosodik az arc

Publikálás dátuma
2019.09.30. 15:51
Illusztráció
Fotó: Elie Bernager/Photononstop / AFP
Sokféle tünetet okozhat, ha a szervezet nem tudja megfelelően lebontani a hisztamint.
Borok, pezsgő, sajtok, diós sütemény és csokoládé – csak néhány azok közül az ételek közül, amelyek sok hisztamint tartalmaznak. Ha a szervezetünk ezt nem tudja megfelelően lebontani, az sokféle tünetet okozhat. Az érintettek gyakran több szakrendelést is megjárnak, mire kiderül a hisztamin intolerancia – mondta Sárdi Krisztina gasztroenterológus, a Budai Allergiaközpont orvosa.  
Ha arcpirulást és kimelegedést, klimaxszerű panaszokat, erős menstruációs görcsöket okoz, nőgyógyászhoz, ha orrviszketés, orrdugulás, orrfolyás is jelentkezik, fül-orr-gégészhez, esetleg allergológushoz fordulnak az érintettek. Alacsony vérnyomás, szapora szívverés miatt kardiológiai problémára gondolnak. A csalánkiütéses, bőrviszketéssel járó tüneteikkel kapcsolatban pedig bőrgyógyász véleményét kérik. A fokozott fáradékonyságnak, szédülésnek, alvászavarnak és fejfájásnak pedig akár belgyógyászati, hormonális vagy neurológiai oka is lehet. A leggyorsabb diagnózis a gyomor- és bélrendszeri tünetek hatására születhet Ha gyomorégés, hasi fájdalom, puffadás, hányinger, hasmenés vagy székrekedés is jelentkezik, rövid időn belül gasztroenterológushoz fordulnak.  
A hisztamin intolerancia tüneteit a szervezetben termelődő, hisztamin lebontását végző diamino-oxidáz (DAO) enzim csökkent termelődése, illetve csökkent aktivitása okozza. Értékét vérvizsgálattal lehet meghatározni. A DAO enzim csökkenése bekövetkezhet allergiák, gluténérzékenység vagy kontaminált vékonybél szindróma miatt, de okozhatja a hisztamin felszabadulását segítő, vagy a DAO enzim működését gátló gyógyszerek (antibiotikumok, fájdalomcsillapítók) szedése, vagy ételek és italok fogyasztása. Ha DAO enzim értéke alacsony, a panaszok megszűnéséhez diétázni kell. Ilyenkor a magas hisztamin tartalmú vagy a szervezetben a hisztamin felszabadulását fokozó élelmiszereket kerülni kell.
A bor és a pezsgő mellett kerülendők bizonyos sajtok, sörélesztő, kagyló, a halak többsége, a halkonzerv. Ezen kívül a paradicsom - különösen a konzerv, paradicsompüré, ketchup - a spenót, csirke, sertés, marha kolbász és sonka, különösen a szárított termékek. Minden fermentált zöldség és szója termék, a csokoládé és a savanyú káposzta. Egyes ételek a szervezet saját hisztamin termelését fokozzák, ezért nem javasolt fogyasztani, ilyen a nyers tojásfehérje, a kagyló, az eper, a paradicsom, a hal, a csokoládé és az ananász is. A diéta minden esetben személyre szabott, egyéni tolerancia függvénye, hogy bizonyos élelmiszereket teljesen ki kell zárni vagy elég a fogyasztását csökkenteni. Ha mégsem akarunk lemondani bizonyos ételekről, alkalmanként, étkezések előtt DAO enzim tartalmú tablettát bevéve megelőzhetjük a kellemetlen panaszok kialakulását – mondta a szakorvos.
Szerző

Minden része egészséges az ősz kedvelt gyümölcsének

Publikálás dátuma
2019.09.28. 14:30

Fotó: JONATHAN NACKSTRAND / AFP
A szőlő nem véletlenül népszerű, de finom íze mellett jótékony hatású a húsa, a leve, a magja és az abból készült olaj is.
A szőlő évezredek óta az étrendünk része, a Bibliában és az ókori egyiptomi hieroglifákon, a görögök és rómaiak mítoszaiban is szerepel. Termelését a kaukázusi népek kezdték el, mintegy nyolcezer évvel ezelőtt. Európával a rómaiak ismertették meg. A legenda szerint az első számon tartott részeg ember a bárkájáról nevezetes Noé volt, akinek hétezer évvel ezelőtt saját szőlőleve ártott meg. A középkorig csak azok ihatták a nedűjét, akiknek a kertjében a gyümölcs termett. Eleinte szívesebben készítettek vörösbort, mert azt Krisztus kiontott vérének tartották, de később a fehérbor is népszerűvé vált. 
Több színű és ízű, bogyónagyságú szőlőfajta ismert, az apró szemű, szinte fekete félvadtól az ujjbegynyi sárga „kecskecsöcsű” nemesítettig. 
A szőlő gazdag értékes tápanyagokban, rendszeres fogyasztása számos betegség megelőzésében is szerepet játszhat, egyes elméletek szerint az életet is meghosszabbíthatja. Szabályozhatja a vérnyomást, normalizálhatja a koleszterin- és vércukorszintet, megakadályozhatja, hogy az erek falán lerakódások, plakkok alakuljanak ki, csökkentheti a túlzott vérrögképződést és javíthatja a sejtek inzulinválaszát is. Az agyműködésre is pozitívan hat, javíthatja a vérkeringését, segíthet megelőzni a memóriazavarokat és a demenciát is. A szőlő vagy a leve a szemet is védi: nagy szerepet játszik a makuladegeneráció és a retinát érintő betegségek megelőzésében. Rostokban és vízben is gazdag, így jót tehet az emésztésnek; székrekedés megelőzésére, kezelésére is ajánlják. 
A benne lévő káliumnak köszönhetően jó vízhajtó, elősegítheti az anyagcsere-termékek kiürülését, segítheti a vese- és hólyagkövesedés megszüntetésében, valamint csökkentheti a premenstruációs tüneteket. Tisztítja, méregteleníti a bélrendszert, fokozza az epeelválasztást és a bélmozgást, a nagy mennyiségben elfogyasztott szőlő csökkentheti a vizelet savasságát is. A gyümölcs, de különösen a frissen préselt és vízzel hígított szőlőlé hatékony idegerősítő, feszültségoldó és regeneráló hatású. A szőlő megszépíti a bőrt, magnézium-, foszfor- és cukortartalma energiát ad, vitaminjai erősítik az immunrendszert. A közvetlenül is felhasználható cukortartalma miatt vérszegény, legyengült szervezet erősítésére, gyulladások gyógyszereként, női bajokra is ajánlják.
A héjában és a magjában található antioxidánsok, ásványi anyagok csökkenthetik bizonyos krónikus betegségek kialakulásának kockázatát és lassíthatják az öregedési folyamatokat. A magokat kipréselve finom, nagyon halvány, szinte semleges ízű olaj nyerhető. Ez védi az agyat és az idegrendszert, erősíti az érfalakat. A népi orvoslásban úgy tartják, jó hatású lehet az allergia, ízületi gyulladás, visszértágulat, aranyér kezelésére is. Tisztító hatása segíthet a köszvény, az asztma és a reuma kezelésében is. Természetes afrodiziákumként is számon tartják. Rendkívül gazdag többszörösen telített zsírsavakban. Főzésre is használható, de legízletesebb természetes állapotában például salátaöntetként alkalmazva. A könnyű olaj masszírozásra is alkalmas, a bőr könnyen beissza, valamennyi bőrtípus ápolására kiváló, enyhe összehúzó hatása erősíti és feszessé teszi a bőrt.  

Testnek, léleknek

A szőlő 100 grammja 78 kcal-t tartalmaz. Szénhidráttartalma fajtától, termőhelytől és évjárattól függően 18–20 g/100 g (szőlő és gyümölcscukor formájában). A vércukorszintre gyakorolt hatása, vagyis a glikémiás indexe magas (45), gyorsan felfrissíti a fáradt szervezetet, hasznos fokozott szellemi munka idején, edzés előtt és közben. Kiemelkedő a foszfor-, kalcium-, kálium-, magnézium-, cink-, szelén-, illetve B1-, B2-, C- és K-vitamin-, valamint a folsav- és a biotintartalma. 100 gramm szőlőben 5,4 gramm élelmi rost – cellulóz és pektin – van, amely segíti az emésztést és a bélműködést. Jelentős víztartalma révén kiváló szomjoltó – írta a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége Facebook-oldalán.
Bár minden szőlőfajta tartalmaz értékes tápanyagot tartalmaz, a sötétebb színű – piros, bordó – gyümölcsnek általában magasabb az antioxidáns-tartalma. Szüretkor és vásárláskor figyelni kell arra, hogy a szőlő nem utánérő gyümölcs:  
ha savanyúan szedik le, olyan is marad.

A szőlőhéjra könnyen rátelepszik a föld, a penész és mindenféle szennyezőanyag, ezért evés előtt mindig alaposan meg kell mosni. A csemegeszőlő hűvös, levegős helyen sokáig eltartható. 

Tipp

Étkezés közben vagy után ne együnk szőlőt, mert magas cukortartalma miatt könnyen megerjed; így akadályozza az emésztést. 

A szőlő nyersen a legjobb, de készíthetünk belőle gyümölcslevest, amelyet akár vörösborral is ízesíthetünk. Megbolondíthatjuk vele a párolt káposztát, keverhetjük salátákba, süthetjük süteményekbe, készíthetünk belőle lekvárt is, mazsolaként is kedvelt, de abból sem árt mértéket tartani, mert az energiatartalma is jelentős.  
A szintén mértékkel fogyasztott nemes borokat szívvédő, roboráló, étvágyjavító, egészségmegőrző hatása miatt ajánlják. Étkezés közben fogyasztva segíti az ételben lévő vas felszívódását. Több vizsgálat is megállapította: napi 1-2 deci vörösbor elfogyasztása elsősorban a középkorú és idősebb férfiaknál csökkentheti a szívbetegségek kockázatát. Újabb kutatások kimutatták, hogy napi 1-2 pohárnál több vörösbor meg is emelheti a koleszterinszintet, és ez fokozhatja az érelmeszesedésre való hajlamot. 
Szerző