környezetvédelem;repülés;

2019-11-23 11:11:00

Madarakéhoz hasonló repüléssel csökkentenék a kerozinfogyasztást

Kötelékrepülési kísérletekbe kezd a transzatlanti útvonalakon az Airbus. Az elöl haladó repülőgép áramlását kihasználva csökkenhet a második gép légellenállása, és ezzel üzemanyag-fogyasztása is.

Megkezdi a „fello' fly” elnevezésű projekt repülési próbáit 2020-ban az Airbus. Ennek során két repülőgép egymástól 3-4 kilométerre lemaradva szeli át az Atlanti-óceánt. A tesztben a szakemberek vizsgálják a kötelékrepülés műszaki, üzemelési és gazdasági lehetőségeit – írta az Airportal

A kötelékrepülés alkalmazásának ötlete, amellyel csökkenteni lehetne a légiközlekedés ökológiai lábnyomát, nem új, a katonai repülésben már régóta alkalmazzák is a vándormadaraktól ellesett alakzatot. A keletkező felhajtóerő miatt a szárny mögött örvények alakulnak ki, amelyek növelik a repülőgép légellenállását, így a levegőben maradáshoz szükséges teljesítményigényt is. 

Míg a szárnyvégi örvényeket általában veszélyként kezelik a légiközlekedésben, addig ez a koncepció a leváló örvények energiáját hasznosítaná. A hátul repülő gép abban a sávban repülne, ahol az örvények felfelé haladó áramlást idéznek elő, ezzel akár tízszázalékos üzemanyag-megtakarítást is el lehet érni.