Brazília;fotók;Thomaz Farkas;

Az „amatőr” profizmusa - Thomaz Farkas életműve Budapesten

Megmutatni Brazíliát a braziloknak – szerepelt Thomaz Farkas tervei között, ám munkái túlmutatnak a dél-amerikai ország határain. A magyar származású fényképész és dokumentumfilm-rendező életművét most Budapesten is meg lehet ismerni.

Magyar gyökerei voltak, élete nagy részét azonban Brazíliában töltötte. Főként fotográfusként és dokumentumfilm-rendezőként ismert, de volt producer, tudós, vállalkozó, kulturális nagykövet is. Művei a New York-i MoMA, és a londoni Tate Modern gyűjteményeinek is részei, most először hazánkban is láthatóak. Thomaz Farkas megörökítve a brazil kultúrát és alakítva annak vizuális szemléletét jelentős művészeti örökséget hagyott hátra, ám képein sokoldalú, lendületes személyisége szintén nyomott hagyott. A fény ritmusa című kiállítás válogatást mutat be a negyvenes-ötvenes években készült fényképeiből és dokumentumfilmjeiből, a korabeli brazíliai hangulat mellett a fotográfus őszinte lelkesedését is prezentálva.

Thomaz Farkas első éveit a budapesti Pannónia utcában töltötte, mígnem hatéves korábban szüleivel – akik már korábban is szerencsét próbáltak Brazíliában –, visszaköltöztek São Paolóba. Édesapja Fotoptica néven alapított és működtetett üzlethálózatot Brazília-szerte. Fia fiatalon kezdett nála dolgozni; nyolcévesen kapta meg első fényképezőgépét, s rövidesen olyan tehetségesnek bizonyult, hogy a Foto Cine Clube Bandeirante legfiatalabb tagjaként választották be a társaságba (az amatőr fotográfusokból álló klub tagjai forradalmasították az országban a modern fotográfiát).

Ahogy arról az alkotó fia, Kiko Farkas, a Thomaz Farkas Estate képviselője lapunknak beszámolt, apja gyorsan alkalmazkodott Brazíliához, ám részben magyar is maradt: fegyelmezettebb volt a sokkal improvizatívabb braziloknál. Rengeteget gyakorolt. Eleinte az absztrakció, az árnyék, a kompozíció felé, majd más irányok felé fordult: meg akarta érteni az ország helyzetét, az ott élőket. Idővel a képeken szereplő emberek váltak a legfontosabbá. Nem kizárólag fekete-fehérben fotózott, holott úgy hitte, a színek elvonják a figyelmet a lényegről, mesélte Kiko Farkas. Mindig nála volt Leica fényképezőgépe, és nem telt el úgy nap, hogy ne fotózott volna, ezért sem meglepő, hogy a Moreira Salles Institute (Moreira Salles Intézet) harminchatezer negatívot őriz tőle.

Pacaembu Stadion, São Paulo, c. 1940Pacaembu Stadion, São Paulo, c. 1940Pacaembu Stadion, São Paulo, c. 1940Pacaembu Stadion, São Paulo, c. 1940Pacaembu Stadion, São Paulo, c. 1940Pacaembu Stadion, São Paulo, c. 1940

Ő volt az első, aki 1949-ben fotókiállítást rendezhetett a Museu de Arte Moderna de São Paulo (São Pauló-i Modern Művészetek Múzeuma) intézményében. Azt követően a képeket dobozba zárta, s csak ötven év múlva kerültek elő újra, ismertette Kiko Farkas. Néhány évig még készített képeket, de a hatvanas évektől a dokumentumfilmezés felé fordult. Akkoriban nagy változások zajlottak Brazíliában, és úgy érezte, fontos mindezt dokumentálni. A futball, a szamba, valamint az ország észak-keleti részének kiveszőben lévő tradíciói éppúgy foglalkoztatták, ahogy a politikai események, és építészeti attrakciók. Kis csapattal utazták be az országot, és harmincnál is több filmmel tértek haza. Céljuk az volt, hogy megmutassák Brazíliát a braziloknak, s bár rövidfilmjei az iskolákba és tévékbe nem jutottak el, jelenleg a Vimeo videómegosztón elérhetők, néhányat a kiállításban is láthatunk.

Aktív részese volt a fotográfusok, filmrendezők, művészek és dizájnerek nemzetközi hálózatának, amelyben üzlethálózata, a Fotoptica fontos szerepet játszott. Igazi szervező alkat volt: a fénykép népszerűsítése érdekében kezdeményezte számos fotólabor kialakítását, s azonos néven futott az a fotográfiai magazin és galéria is, amely új és ismert tehetségek alkotásait tette közzé. Fia elmondása alapján mindig azt vallotta, hogy amatőr, sosem akarta eladni képeit, inkább ajándékozott. Jellemző történet – mesélte Kiko Farkas –, hogy egy költözés alkalmával apja számos vintage printet halmozott fel kidobásra szánva. Egy közeli ismerős azonban azt kérte, hogy adja inkább neki, amire ő rábólintott. Ezek a képek jelenleg tizenöt-húszezer dollárért (négy-hatmillió forintért) kelnek el.

Nyitott volt környezete felé, szerette a forróságot, szeretett enni, inni, úszni a tengerben, együtt lenni másokkal. Ám sosem vesztette el európai gyökereit: visszahúzódó volt, nem engedte, hogy más tudomást szerezzen az érzéseiről. Gyakran beszélt parabolákban, ki kellett találni, mire is gondol, idézte fel Kiko Farkas. A kiállításon néhány album, személyes fénykép és a szakmabeliekhez írott levelei mellett egy jegyzetfüzetet is találunk, amelyben aprólékosan vezette kedvelt zenéit és a beszerzendő lemezeket. A feljegyzések között Bartók neve is szerepel. Komoly könyvtárral és zenei gyűjteménnyel rendelkező otthonában gyakran hallgatott magyar zenét, bár a harmonikát és a hegedűt nem kedvelte. Jól tudta, egy fotográfus számára nélkülözhetetlen a kíváncsiság, hogy minél inkább ismerje az őt körülvevő valóságot. Thomaz Farkas karakteres lénye, hajthatatlan munkakedve fia szerint abból is származott, hogy ő nem csupán nézett, látott is.

Infó:

Thomaz Farkas: A fény ritmusa

Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ

Nyitva: április 5-ig.

Kurátor: Claudia Küssel

A kiállítás a Budapest FotóFesztivál része. 

Kiko Farkas, apja budapesti tárlatán mesélt Thomaz Farkasról
A város avatásának napjaA fotográfus 1960. április 21-én kamerájával kísérte azt az emblematikus napot is, amikor Brazíliavárost a fővárossá avatták. A brazil állam első két korábbi fővárosa, Salvador és Rio de Janeiro a partvidéken épült fel, ám már a tizenkilencedik században kezdeményezték, hogy helyezzék át belső területekre. 1891-ben, az első brazil alkotmány kijelentette, a város meg fog épülni, majd kijelölték a helyet, és a tervezés elkezdődött. 1956-ban Juscelino Kubitschek de Oliveirát választották államelnöknek, aki megalapított egy az új várossal foglalkozó vállalatot, és megbízta Oscar Niemeyert a város építtetésének vezetésével. Az építés jogát Lúcio Costa nyerte el, aki terveit Le Corbusier eszméi alapján készítette. Noha 1960. április 21-én a főváros még nem készült el, Kubitschek arra vágyott, hogy ő legyen a város alapítója, ezért még annak elkészülte előtt felavatta.
Ismét Budapesti FotóFesztiválCsaknem ötven tárlat szerepel az április 20-ig tartó fesztivál programjában, amely a fotográfia különféle irányzatait vonultatja fel. Több elismert nemzetközi alkotó munkáival is találkozhatunk: az olasz fotóművész, Paolo Ventura Velencei történet / Automaton című kiállítása a Műcsarnokban látható, míg a Deák17 Galériában három fiatal művész, Weronika Gesicka lengyel, Bara Prasilova cseh és Maria Svarbova cseh fotográfus mutatkozik be. A magyar alkotókra is kiemelt figyelem irányul: a Kiscelli Múzeum harmadszorra megvalósuló nagy, csoportos, Testképek című kiállítása az akt műfaját járja körbe, és lesz számos egyéni kiállítás is. Kudász Gábor Arion munkáit a Faur Zsófi Galériában mutatják be, az Artphoto Galériában Benkő Imre kubai utazásáról készült fotóit állítják ki, és a Petőfi Irodalmi Múzeumban Szilágyi Lenke képreflexióiból nyílik tárlat Töredék Tandori címmel.

A színművész 81 éves volt.