Maszk (vagy pulóver) mögött a főváros

Publikálás dátuma
2020.04.27. 21:20

Fotó: Erdős Dénes / Népszava
Városi sétánk alapján a budapestiek többsége betartotta az arc eltakarását előíró új szabályokat. A kormány állításával szemben nem kiugró az itteniek által elkövetett járványügyi szabálysértések száma.
- Most lehet jó rablónak lenni. A sok maszkos között még elkapni is nehéz lenne a tettest – viccelődik az egyik várakozó vásárló a budapesti nemzeti dohánybolt előtt. Mögötte még hárman állnak, egymástól másfél-két méterre és mindannyian maszkot viselnek. Bár a kormány szerint a budapestiek a legfegyelmezetlenebbek a járványügyi szabályok betartásában, a városi sétánk nem ezt mutatta. Hétfőn ugyanis alig találkoztunk olyan emberrel a fővárosban, aki nem tett eleget az új budapesti előírásoknak, s figyelmen kívül hagyta, hogy a tömegközlekedési eszközökön, az üzletekben, a piacokon, valamint a taxikban kizárólag arcot eltakaró kendővel vagy maszkban lehet tartózkodni. A VIII. kerületi vásárcsarnokban például az egyik középkorú férfi - jobb híján - a pulóverét kötötte az arca elé. - A fene megette - morogta - valamit hallottam, hogy lesz ez a maszkviselési szabály, de nem hittem, hogy ez komoly. Márpedig Józsefvárosban szigorúan veszik az előírásokat, a csarnokban már hetek óta egyenruhásokat látni, akik az eddigi megszorításokon túl már arra is figyelnek, hogy minden vásárlón legyen maszk. - A többség betartja a szabályt. Mindössze egy-két olyan ember volt, aki szabad arccal érkezett, őket egyszerűen nem engedik be a piacra - mondta az egyik zöldséges. Másutt élelmesebbek a kereskedők: a Deák-tér közelében lévő közértben például egy megtermett biztonsági őr fogadja a vevőket, és ha valaki be akar lépni a boltba, akkor vagy hoz magával valamilyen maszkot, vagy kénytelen ott helyben vásárolni egyet. Mindezt ráadásul meglehetősen borsos, csaknem hétszáz forintos áron, azaz a boltnak még plusz bevétele is keletkezik. Úgy tűnik, nem is kevés: tizenöt perces ottlétünk alatt három vevő is élt ezzel a lehetőséggel. Akadt azonban olyan hely is, ahol a boltos vette lazán az új szabályt, a Ráday utca egyik kiskereskedésében például a kasszáson nem volt semmilyen védőeszköz. - Van maszkom - mondja az érdeklődésünkre - csak éppen letettem magam mellé. - Amikor nincs vevő, akkor nem viselem, mivel lélegezni is alig tudok ebben. Ezt a trükköt egyébként a tömegközlekedésben is alkalmazzák. - Van nálam, csak épp levettem egy percre - magyarázkodott például egy idősebb úr, majd elővett a zsebéből egy gyűrött, egyszerhasználatos sebészeti maszkot. Tapasztalataink szerint ugyanakkor ez a ritkább eset: tíz emberből nyolcan-kilencen nem szegik meg az új szabályokat, pedig a fővárosi vezetés ígérete szerint az első hetet türelmi időnek tekintik, így egyelőre nem szállítják le a maszk nélkül utazó embereket a járművekről. A Deák-téri metrónál is inkább csak figyelmeztették az utasokat. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) egyébként reggel 60 ezer mosható és vasalható textilmaszkot osztott ingyenesen a közlekedőknek. Találkoztunk olyan koldussal, aki alamizsna helyett azon a reggelen csak ehhez jutott és a nyakába akasztva viselte. Mint elpanaszolta, bevétele már alig van, az utcák ugyanis kihaltak, szerinte nagyon sokan betartják a kijárási korlátozás szabályait.

Kilencezer bírságból kétezer jutott Budapestre

A kormánypárti nyilatkozatok az elmúlt hetekben több alkalommal is azt állították, hogy a fővárosiak fegyelmezetlenek a járványügyi szabályok betartását tekintve. Az operatív törzs például nemrégiben kijelentette: a magyar lakosság közül a budapestiek szegik meg leginkább a kijárási korlátozásokat. Ehhez képest néhány napja Palkovics Imre innovációs és technológiai miniszter az ellenkezőjét állította: kérdőíves kutatásuk eredményeképpen kiderült, hogy míg Budapesten 90, a nagyvárosokban 80, a kisebb településeken csak 70 százalékkal csökkent a kontaktusok száma, azaz a fővárosiak a legfegyelmezettebbek. Ennek kapcsán lapunk megkérdezte a rendőrséget, hogy a hétvégén hány budapesti ellen kellett eljárniuk a rendőröknek. Az operatív törzs tájékoztatása szerint ugyanis a hétvégén minden eddiginél több, 1905 esetben kellett intézkedniük. A rendőrség azonban érdeklődésünkre nem árulta el, hogy ebből mennyi volt a fővárosi, arra hivatkozva, hogy csak „göngyölt statisztikát vezetnek", azaz nem lehet külön a hétvégére kigyűjteni az adatokat. Végül annyit sikerült megtudnunk az Országos Rendőr-főkapitányságtól, hogy március vége óta országosan kilencezer fővel szemben szabtak ki helyszíni bírságot és nyolcezer szabálysértési feljelentést tettek. Ebből a fővárosiakra mindössze kétezer bírság és 1800 szabálysértési feljelentést jutott, azaz a rendőrségi intézkedések tükrében sem kiugró a budapestiekre vonatkozó statisztika.

Témák
maszk

Közmunkára szólhat Orbán Viktor mindenkinek szóló állásajánlata

Publikálás dátuma
2020.04.27. 20:27

Fotó: Röhrig Dániel / Népszava
Eddig képzetlen emberekenek, segély helyett kínált az állam közmunkát, most állásukat vesztett képzett középosztálybelieknek javasolhatják ugyanezt.
Valamilyen közmunkaszerű program indulhat Magyarországon, a járvány következtében egyre növekvő munkanélküliség kezelésére – írta Orbán Viktor hétfői bejelentése nyomán a hvg.hu. A miniszterelnök szerint „mindenkinek lesz állásajánlata három hónapon belül, aki elveszti a válság miatt az állását, ha nem cégektől, akkor az államtól”. A portál összeállítása szerint azonban hiába pörgetnék fel újra a közmunkaprogramot, az sokkal nehezebben menne, mint 2010 után. A hvg.hu emlékeztetett arra, hogy közmunkások száma a koronavírus okozta válság előtti utolsó hónapokban 105 ezer fő volt, 115 ezer ember pedig magyar cégek külföldi telephelyein dolgozott. Ugyanakkor a közmunkát az elmúlt években elkezdték leépíteni: a csúcspontján, 2016 júniusában 218 200 közmunkás volt az országban. Közülük csupán 24 400-an dolgoztak piaci vállalkozásoknál, a többieket az önkormányzatok vagy önkormányzati, esetleg állami cégek látták el munkával. – A Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat adatai szerint márciusban 17 ezer fővel nőtt meg a regisztrált munkanélküliek száma, de áprilisban valószínűleg sokkal több elbocsátás volt, mint a válság első néhány hetében. Akár 50-60 ezerrel nőhetett az elmúlt hetekben az állásukat elvesztők száma, ezzel pedig már 300 ezer fölé kerülhetett az álláskeresők létszáma. A közmunkát viszont arra a célra találták ki, hogy a segélyt felváltsák valamivel, leginkább szegény, képzettséggel nem rendelkező embereket vezényeltek ki dolgozni, akik enélkül semmilyen juttatásban nem részesültek volna.  Most viszont képzett középosztálybeliek tömegei is elveszthetik az állásukat, ők nem a segély, hanem munka helyett kapnák meg a közmunkát. Ráadásul a korábban a munkaerőhiány enyhítésére tervezett szociális-szövetkezetek megszűntek, és a nyugdíjas-szövetkezetek sem váltak be. Azzal, hogy járulékmentességet adtak minden nyugdíj mellett dolgozónak, gyakorlatilag kicsinálták a rendszert – olvasható a hvg-n.
Szerző
Frissítve: 2020.04.27. 20:46

Autósforradalmat válthat ki Karácsony sebességkorlátozási terve

Publikálás dátuma
2020.04.27. 19:48

Fotó: Béres Márton / Népszava
Lassítaná a tempót a főpolgármester, 50 kilométer/ óra lenne a felső sebességhatár Budapesten.
Kőkemény javaslatokat fogalmaz meg az az előterjesztés, amit várhatóan szerdán fogad el Budapest főpolgármestere. Megszűnnének a 70-es sebességhatárok a gyorsutakon a fővárosban, a nem főutakon pedig egységesen 30 km/óra lenne a legnagyobb megengedett sebesség. A gyalogosok, kerékpárosok sokkal biztonságosabban közlekedhetnének, az autósok viszont várhatóan a fejüket fogják majd – írja az Index.
A hírportál információi szerint fővárosi közgyűlés április 29-én tárgyalná azt az előterjesztést, ami javaslatot tesz egy fővárosi közlekedésbiztonsági és forgalomcsillapítási terv, intézkedéscsomag kidolgozására. A koronavírus-járvány miatt fennálló veszélyhelyzetre figyelemmel viszont
a főpolgármester nem hívja össze a közgyűlés rendes áprilisi ülését, hanem maga dönt az előterjesztésekről, miután egyeztetett a képviselőcsoportok vezetőivel.

Az egyik előterjesztésben új közlekedésbiztonsági és forgalomcsillapítási elképzelések szerepelnek. A tervezetben az áll, hogy a megnövekedett autóforgalom, a közlekedésből fakadó légszennyezés, a zöldfelületek csökkenése a modern nagyvárosok egyik legnagyobb problémája, amire a városok Európában és világszerte keresik a megoldásokat. Ezért Budapesten kidolgoznának egy olyan közlekedésbiztonsági és forgalomcsillapítási tervet, ami a mobilitási szokások befolyásával megoldást nyújtana ezekre a problémákra. Az intézkedési csomag kidolgozása, illetve a szükséges kerületi, szakmai és lakossági egyeztetések nagyjából 4-6 hónapot igényelnek, így a terv 2020 őszére készülhet el teljesen. Ez alapján az érdemi intézkedésekre 2021-től nyílik lehetőség, áll az anyagban. A komplex közlekedésbiztonsági és forgalomcsillapítási terv céljai: 
  • a közúti közlekedés biztonságosabbá tétele - a halálos kimenetelű és súlyos sérülést okozó balesetek csökkentése;
  • a közlekedésből fakadó légszennyezés mértékének csökkentése;
  • a város élhetőségének, a közterületek életminőségének növelése;
  • a fenntartható közlekedési formák, a gyaloglás, kerékpározás és közösségi közlekedés segítése.
Az előterjesztés szerint a közlekedésbiztonsági és forgalomcsillapítási tervben javasolják az egyedi utcakijelölések helyett a teljes városra érvényes, csökkentett sebességű zónák kijelölésének megvizsgálását. A fő-, és gyűjtőút-hálózati szerepkört betöltő útvonalak esetében általánosan az 50 km/óra, a mellékúthálózat esetében a 30 km/óra, a lakópihenő övezetekben 20 km/óra maximális sebesség alkalmazásával csökkenthető a közúti balesetek gyakorisága és kimenetelük súlyossága. 

Ezért a javaslat szerint meg kell vizsgálni a lakott területen belül, egyes útszakaszokon jelenleg megengedett 70kilométer/órás sebességhatár 50 kilométer/órára csökkentését.

Javasolt a lakott területen belül lévő fő- és tömegközlekedési utakon a sebességet egységesen 50 km/órára csökkenteni, még a különszintű csomópontokkal rendelkező szakaszokon is, mivel az emelt sebességű szakaszok fokozott területi elválasztó hatást, balesetveszélyt, zaj- és levegőszennyezést jelentenek -. idézi a lap az előterjesztést. 
Szerző
Frissítve: 2020.04.27. 20:03