Előfizetés

345,35 forinton az euró

MTI
Publikálás dátuma
2020.07.30. 07:33
Illusztráció
Fotó: Shutterstock
Erősödött a forint a főbb devizákhoz képest a nemzetközi bankközi devizapiacon csütörtök reggel.
Az euró 345,35 forinton forgott reggel hét órakor, 41 fillérrel esett az árfolyama a szerda esti 345,76 forinthoz képest. A dollár árfolyama 293,70 forintról 293,41 forintra, a svájci franké pedig 321,39 forintról 321,31 forintra csúszott le. A jent 2,7905 forinton jegyezték, szemben a szerda esti 2,7969 forinttal. Az euró 1,1766 dolláron forgott csütörtök reggel, 0,20 százalékkal gyengült az előző napi záráshoz képest. A svájci frankhoz képest 0,13 százalékkal gyengült a közös európai fizetőeszköz, 1,0743 frankon jegyezték. Egy dollárért 0,9131 frankot adtak, 0,08 százalékkal erősödött az amerikai deviza. A jenhez képest 0,22 százalékkal drágult a dollár, 105,15 jenen jegyezték csütörtök reggel.

Terjednek az e-töltők

M. I.
Publikálás dátuma
2020.07.29. 19:23

Fotó: Népszava
Magyarország legtöbb elektromosautó-használója ma már 50 kilométeren belül talál legalább egy nyilvános töltőt - állapítja meg a KSH munkatársának tanulmánya.
Tavaly év végére az ország szinte összes településéhez esett 50 kilométeren belül egy elektromosautó-töltő - állapítja meg Gerse József, a KSH munkatársa Felvillanyozva: az elektromos autók töltőhálózatának terjedése Magyarországon című, a KSH Területi Statisztika című folyóiratában megjelent tanulmánya. De ez a távolság gyakorta már 25 kilométeren belüli. Térképeik tanúsága szerint gyorstöltő csak Borsod-Abaúj-Zemplén megye néhány északi településétől esik e távolságon kívülre. Villámtöltők esetében ugyanakkor ez mondható rajtuk kívül a Tiszántúl, illetve Somogy megye egyes térségeire is. A 2010-es évek első felében leginkább még csak Budapesten és a Dunántúlon, autópályák valamint a Balaton mentén voltak elérhetők nyilvános gyorstöltők. A lefedettségen - különösen az utóbbi két év során - sokat lendített az állami kezdeményezésű töltőtelepítés. De a nagyobb városokban a versenyszereplők is növelték a töltőpontok számát - állapítja meg az írás. A nagyobb teljesítményű, gyorsabb töltést biztosító villámtöltők lefedettsége még ritkásabb. Táblázatuk jelenleg akár 2 ezernél is többre becsüli a közútról elérhető nyilvános töltők számát. (A besorolást nehezítik ezek jelentősen eltérő tulajdonságai.) Míg 2015 végéig az 500-at sem érte el a Magyarországon nyilvántartott, kizárólag elektromos meghajtású személygépkocsik száma, addig 2019 végén már mintegy 6600 darabot tartottak nyilván. A 2010-es évek első felében az elektromosjármű-kínálat nagy részének hatótávja 150–200 kilométer alatt állt. Ezt mostanra a legtöbb gyártónak sikerült túllépni. Magyarországon 2011-ben a más, konkrét belföldi településre ingázó – nem feltétlenül a csak autóval közlekedő – foglalkoztatottak több mint háromnegyede, közel 900 ezer fő közúton 30 kilométernél rövidebb távolságra lakott a munkahelyétől. Ezt a távot oda-vissza a legtöbb elektromos autó egy feltöltéssel gond nélkül megteszi. 

Versenyben az idővel

A töltés hagyományos dugaljból akár fél napba is beletelhet. Legalább 22 kilowatt (kW) teljesítményű gyorstöltőn az autó – típustól függően – néhány óra alatt teljesen feltölthető. A 43 kW-s villámtöltőn mindehhez egy óra sem szükséges, de már léteznek akár 75 kW-osnál is nagyobb, ultragyors villámtöltők is. Igaz, ezek teljes kapacitását nem minden autó képes kihasználni. Ráadásul Európában az autókon ötféle, ehhez igazodva a gyors- és a villámtöltőkön négyféle csatlakozó terjedt el. Magyarországon számos kedvezmény és támogatás segíti az elektromos autók terjedését, de az ingyenes közúti e-tankolás lehetősége mára megszűnt - állapítja meg a tanulmány.

Újabb bírságot kapott a Gazdasági Versenyhivatalt másodszor is félretájékoztató Digi

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2020.07.29. 17:20

Fotó: Róka László / MTI
A társaságra korábban 90 milliós büntetést szabtak ki, de továbbra is hibás adatokat küldtek a GVH-nak.
Módosította a DIGI-Invitel fúziót jóváhagyó tavasszal kiadott határozatát A Gazdasági Versenyhivatal, é és egyúttal 20 millió forintos bljárási bírságot szabott ki a DIGI Távközlési és Szolgáltató Kft-re, ismételten hibás információ-szolgáltatás miatt – derül ki a hivatal közleményéből. Az ügy előzménye, hogy a versenyhatóság 2018-ban szigorú feltételek mellett járult hozzá. hogy a a DIGI megszerezze az Invitel Távközlési Zrt-t. A követelmények között volt az is, hogy a társaság a felvásárlással ne kerüljön monopolhelyzetbe azokon a településeken, ahol átvették az Invitel hálózatát: ehhez az kellett, hogy DIGI-vel egy csoportba tartozó i-TV Digitális Távközlési Zrt. ne hosszabbítson szerződést helyi kábelhálózatot üzemeltető társaságokkal. Így a fúzió után sem csak a Digi és partnere szolgáltatásait lehetett volna igénybe venni, a fogyasztók pedig számára elérhető maradt volna a független versenytársak közötti választási lehetőség. A Digi el is fogadta ezt a kritériumot, és a kötelezettségnek megfelelve az i-TV 23 településen nem hosszabbított szerződést - 
azt azonban elmulasztották jelezni a hatóságnak, hogy összesen 89 településen vették át az Invitel hálózatát.

A GVH ezért visszavonta korábbi, fúziót jóváhagyó határozatát, majd 90 millió forintos bírsággal sújtották a Digit. Az eljárást ugyanakkor megismételték, és idén márciusban végül engedélyezték nekik az Invitel felvásárlását. Most viszont kiderült, hogy 
a DIGI a megismételt eljárásban is hibásan szolgáltatott adatot, ezért a GVH-nak módosítania kellett újabb határozatát is – ez együtt járt a 20 milliós büntetéssel.

A Gazdasági és Versenyhivatal közleményében elismeri, hogy a vállalkozások összefonódásainak ellenőrzésekor alapvetően a felek által rendelkezésre bocsátott adatokból dolgozik. Épp ezért a hivatal minden minden olyan vállalati magatartással szemben fellép, amelyek aláássák az az adathitelességet az eljárások során.