Előfizetés

Néma Kiállással fejezték ki szolidaritásukat az SZFE hallgatóival a Vas utcában összegyűltek

Csepregi Evelyn
Publikálás dátuma
2020.10.18. 17:26

Fotó: Béres Márton / Népszava
A szervezők átnyújtottak egy patronáló nyilatkozatot is, amelyet 185 művész írt alá.
Vasárnap délután a Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatóinak célkitűzéseivel szolidáris emberek sokasága gyűlt össze a Vas utcában a főként Szalai Kriszta színésznő által szervezett Néma Kiálláson. A jelenlévők az épületet a környező utcák felől „körbeölelve”, időnként az SZFE himnuszává vált Titkos egyetemet dúdolva, lábdobogva, tapsolva, kézfeltartással fejezték ki támogatásukat az egyetem autonómiájáért másfél hónapja megállíthatatlanul felszólaló és kiálló hallgatókkal. A szervezők átnyújtottak egy patronáló nyilatkozatot is, amelyet 185 művész írt alá: „Kedves SZFE-polgárok! Egyetértünk veletek, és támogatunk titeket mindabban, amit az autonómiáért, az egyetem szabadságáért tesztek. Nagyrabecsülésünk jeléül felajánljuk támogatásunkat! Ha bármire szükségetek van, forduljatok bármelyikünkhöz!” Szükségük is van rá. Az intézmény vezetése vasárnap újabb közleményt adott ki, amely szerint az egyetemen az őszi szünet hivatalosan elkezdődött. „Aki az őszi szünet alatt külön kancellári engedély nélkül az SZFE létesítményeiben tartózkodik, azt saját felelősségére teszi, vállalva annak minden következményét” – áll a közleményben. Péntek este a Vas, és a Szentkirályi utcai épület után az egyetem Rákóczi úti épületét is elfoglalták a hallgatók. Erdős Lili, az SZFE hallgatója az ATV-nek elmondta, az újabb foglalásra azért volt szükség, mert azt érezték, veszélyben van az oktatás azáltal, hogy meghirdették az őszi szünetet. Nem tudták, hogy ha hazamennek, mi lett volna visszaérkezésük után a tanítással; úgy gondolták, akkor van esély arra, hogy folytathassák a tanulást, ha elfoglalják a termeket, és a kulcsok is náluk vannak.
Eközben Dragomán György író ujjgyakorlatként az intézmény körüli eseményeket idéző egypercest tett közzé Facebook-oldalán, megjegyezve: „olyan a világ, hogy folyamatosan írhatnám az egyperceseket...”, Tarr Béla pedig közleményben tiltakozott az ellen, hogy a filmjét bármilyen vonatkozásban az SZFE megszállására használják fel. A rendező arra a néhány nappal ezelőtt az Origón megjelent cikkre reagált, amely Novák Emil az új rektorhelyettes pályafutását méltatja, többek közt egy Tarr Béla-film operatőreként említve őt. „Felháborított, hogy Novák Emil a Werckmeister Harmoniák operatőreként tünteti fel magát. Novák Emillel csak 3 napot forgattunk, amiből sajnos csak egy jelenetet tudtunk használni az elkészült filmben. Menet közben világossá vált együttműködésünk lehetetlensége. Ennek okait az Ő maradék méltóságának védelmében nem részletezném. Ezúton szeretném világossá tenni, hogy a Werckmeister Harmóniák fő és meghatározó operatőre Medvigy Gábor volt.” Hétfő reggelre újabb megmozdulást szerveztek Köszönjük a támogatást! címmel: az Információs és Technológiai Minisztérium Szemere utcai épületénél a színész szakma nagyjai – köztük Bánsági Ildikó, Szirtes Ági, Pogány Judit, Rába Roland, Kováts Adél, Székely Kriszta, Ascher Tamás, Mácsai Pál – olvassák fel a hallgatókhoz beérkezett megannyi támogatói levelet.

Meseország a Margón – Könyvdarálás helyett érdemi beszélgetés zajlott

P. Szabó Dénes
Publikálás dátuma
2020.10.18. 16:50

Fotó: Béres Márton / Népszava
A nagy port kavart Meseország Mindenkié című kötetről beszélgettek a Margó Irodalmi Fesztiválon az alkotók, vagyis arról, hogy a társadalmi és szexuális kisebbségek mesékben való szerepeltetése miért lehet hasznos a gyerekek számára.
– Végre van hangja itthon az LMBTQ-közösségnek. Ez egy ünnepi pillanat és egy irodalomtörténeti fordulat – fogalmazott Nagy Boldizsár, a mesekönyv szerkesztője a Várkert Bazár nagyszínpadán az alkotótársak jelenlétében. A beszélgetésen szót kaptak a kötet írói, Kiss Judit Ágnes például elmondta, hogy ő történetében Hamupipőke alkoholista apjáról írt, miközben arról is szót ejtett, hogy a szűk családjában eléggé meglepődtek a könyvben szereplő témákon, így döbbent rá ő is, hogy egy kisebbségnek milyen atrocitásokat kell kiállnia egy egész életen át. Pengő Edit író azt mondta el, hogy az írás során az volt a célja, hogy felrúgja a bebetonozott nemi szerepeket, így a hőse aszexuális lett. Botzheim György tanító kifejtette, hogy egy békés, elfogadó osztályközösség csakis akkor jöhet létre, ha a fiatalok figyelmét felhívják arra, hogy mindenki más, éppen ezért a Meseország mindenkié egy lehetőség valamint egy eszköz arra, hogy minél közelebb vihessék egymáshoz a gyerekeket. – A mese örök, és mindenkihez szól – mondta Bódis Kriszta író-dokumentumfilmes, a Van Helyed Alapítvány létrehozója, aki szerint egy jó történet képes visszahozni a gyerekkorunkat, miközben tökéletes rendet mutat fel a világban. – A mese megmutatja, hogy lehetséges győzni, akárkik is vagyunk. Ez a szempont pedig az óvodás kortól a felnőttkorig fontos – mondta Bódis. A beszélgetésen előkerült a könyvet ért másik kritika is, miszerint át lehet-e írni egy népmesét vagy sem? Nagy Boldizsár szerint Magyarországon még újszerű gondolat, hogy a mesék változó történetek, melyeket az írók a saját belátásuk szerint használhatnak fel, vagyis a meséknek nincsen rögzült formájuk, szövegük. Bódis Kriszta szerint a népmese jellegében benne van a szabadság, hiszen a történeteket a mesélők egymásnak adják tovább, miközben szabadon alakítják azokat. – Egy mese segít eligazodni a valóságban, és kinyitja azt – fogalmazott az író. – Fontos, hogy a gyerekeinket gondolkodásra neveljük, hogy ne kész dogmák szerint lássák a világot. A mese által kérdéseket tehetnek fel, így nem első kézből fogadják el, amit mondanak nekik. Nagy Boldizsár példának hozta fel, hogy a Meseország mindenkiében a család változó fogalma is megjelenik, a tizenhét történetben találhatunk példát tradicionális és csonka családra is, miközben hangsúlyt kap, hogy az egyén kiálljon magáért, ha a család elvárásainak nem tud megfelelni. Nagy Boldizsár elmondta továbbá, hogy a Meseország mindenkié elkészítésében szerepelt vállalt az EJHA, az Emberi jogi nevelők hálózata, amely kidolgozta a kötethez készült foglalkozástervet, melyet a pedagógusok felhasználhatnak ahhoz, hogy az egyes meséket megfelelő korcsoportoknak adhassák elő. Elmondása szerint a kötet tervezésekor számítottak kritikára, de arra nem, hogy ekkora politikai támadásban lesz részük. Örült viszont annak, hogy sokan támogatták őket, szimpatizáns szervezetek és magánszemélyek is. A kötet második kiadása már elkészült, az első ezerötszáz példány után ezúttal tizenötezer érkezik. 

A mesekönyv elleni támadások a múlt héten is folytatódtak. Hétfőn a Mezőkövesd Képekben a következő hírt adta közre: „Csepel után másodikként Mezőkövesden sem engedik be a Meseország mindenkié című mesekönyvet az óvodákba. Lázárné Kozma Dóra és Jámbor Márk, a Mi Hazánk Mozgalom mezőkövesdi önkormányzati képviselői múlt héten nyílt levélben kérte dr. Fekete Zoltán polgármestert (Fidesz-KDNP), hogy a mezőkövesdi óvodákból is tiltsák ki a Meseország mindenkié című mesekönyvet, annak »LMBTQ propaganda« tartalma miatt”. Válaszképp a polgármester megtiltotta, hogy a mesekönyvet a városi fenntartású óvoda és bölcsőde valamennyi csoportjában a köznevelés területén dolgozó pedagógusok, illetve bárki használhassa, annak szövegéből bármilyen formában idézzen. Kedden az „óvodai LMBTQ-propaganda” betiltását kezdeményezte az önkormányzatoknál a Mi Hazánk Mozgalom – jelentette be a Novák Előd, a párt alelnöke egy sajtótájékoztatón Budapesten. A mesekönyvet korábban ledaráló Dúró Dóra férje elmondta, hogy a javaslatot minden olyan önkormányzatnál benyújtja, ahol képviselete van a Mi Hazánknak. Mindeközben a kötet szerkesztője a Le Monde-nak beszélt a mesekönyv korábbi botrányáról, elmondva, hogy nem számított arra, hogy Duró Dóra ilyen rettenetesen reagál és sajtótájékoztatón, és kamerák előtt ledarálja a könyvet. A francia napilap szintén kiemelte, hogy az akció visszafelé sült el, mert a mesekönyv eredetileg ezerötszáz példányban jött ki, de elkapkodták, a szerkesztő szerint sokan több példányt is vettek, hogy támogassák a kiadót.   

Tényleg Banksy műve a bicikligumival hullahoppozó kislány

nepszava.hu
Publikálás dátuma
2020.10.18. 15:14
Részlet a Reuters tudósításából, melyben beszámolnak róla, hogy Banksy magának ismerte el a nottinghami graffitit
Fotó: Reuters /Youtube
A kultikus utcai művész vállalta a nottinghami házfalra fújt graffitit, a helyi hatóságok rögtön védőburkolattal látták el a képet.
Banksy, a titokzatos angol utcaművész megerősítette: ő alkotta egy nottinghami házfalra a képet, amelyen egy kislány kerékpárgumival hullahoppozik – írja az MTI. A kép egy szépségszalon falán bukkant fel kedden, a fal előtt, egy lámpaoszlopnak döntve egy kerékpár áll, amelynek hiányzik a hátsó kereke.A szalon vezetője, Surinder Kaur a The Guardiannek elmondta, hogy a romos bicikli akkor került a lámpaoszlop mellé, amikor a graffiti a falra. 
A helyi hatóság kedden órákon belül megérkezett, hogy a műalkotás védelmében egy műanyag lapot erősítsen a graffiti elé, de vandálok gyorsan telefirkálták a műanyagot. "Mindenki izgalomban van, sokan jönnek ide, hogy megnézzék a képet. Nem tudjuk, hogy valódi-e, de csodálatos a festmény" - tette hozzá. Banksy szombaton a közösségi médiában közzétett egy képet a hullahoppozó kislányról, ezzel véget vetett a találgatásnak.
A rejtőzködő utcaművész eddig aukción legdrágábban elkelt képe a Devolved Parliament volt, melyen csimpánzok népesítik be a brit törvényhozás alsóházát. Az alkotásért tavaly 9,9 millió fontot (3,9 milliárd forintot) adott a győztes licitáló.