kormányrendelet;Operatív Törzs;

2020-12-31 10:49:46

A kormány helyett

Nagyon sokan lázonganak Orbán Viktor kormányrendeleti döntései ellen. Magánszemélyek, vállalkozások, önkormányzatok egyaránt. Ráadásul nemcsak tartalmilag vannak velük problémák, hanem illetékességi, hatásköri és jogalkotási szempontból is. Jól érzékelhető, hogy a kormányfő nem konzultál egészségügyi, gazdasági szakemberekkel, jogászokkal, kizárólag csak az alkotmányos keretek között nem is létező Operatív Törzs tagjaival, azaz jobbára rendészeti szakemberekkel. Ők döntenek emberéletekről és emberi sorsokról.

Jól jellemzi a helyzet abszurditását, hogy a kormányrendeleteket nem a kormány hozza meg, hanem az Operatív Törzs. Maga a tényleges kormány már egy ideje egyáltalán nem ülésezik, de ha mégis, annak nincs nyoma. Amit a rendészeti emberekből álló Operatív Törzs eldönt, az jelenik meg kormányrendeletként. Maga a kormányfő mondta el még áprilisban a Kossuth rádióban: az általános szabályokat az operatív törzs hozza meg, és rendeletként ő adja ki. A kormánnyal kiváltotta az Országgyűlést, az Operatív Törzzsel kiváltotta a kormányt.

Csakhogy ezáltal semmis valamennyi kormányrendelete, azok tartalmától függetlenül. Legalábbis alkotmányjogilag. Egyrészt, mert alkotmányos keretek között a jogalkotó maga a kormány, testületileg, és nem az Operatív Törzs, mely nemcsak nem jogalkotó, de nem is jogforrás; valamint nem része a jogforrások hierarchiájának sem. A miniszterelnök sem kormány, sem személyében, sem funkcióját tekintve. Kétségtelen tény, hogy az alkotmányjogilag nem létező alaptörvény jogszabálynak minősíti a miniszterelnöki rendeletet, de ez nem azonos a kormányrendelettel, melyet Orbán Viktor alkot. Ugyanakkor ha a miniszterelnök egyszemélyben jogalkotó lehetne, akkor – alkotmányjogi szempontból – értelmét vesztené a kormány jogintézménye.

Ebből következően azok a kormányrendeletek, amelyek az Operatív Törzs döntéseiről szólnak, és amelyeket Orbán Viktor önt kormányrendeleti formába, alkotmányjogi szempontból nem kormányrendeletek, azokhoz joghatás nem fűződhet. Ugyanis jogszabályt csak a jogalkotó alkothat. Az Operatív Törzs pedig – azontúl, hogy jogintézményét tekintve sem létezik (Operatív Törzs márpedig nincsen, Népszava 2020. november 2.) – sem jogintézményét, sem pedig személyi állományát tekintve nem jogalkotó.

Kormányrendeletet kizárólag csak a kormány alkothat. Ha úgy születik jogszabály, hogy azt nem az arra jogosult jogalkotó alkotja meg, akkor az nem jogszabály, csak egy betűhalmaz.