első világháború;kormánypropaganda;sörpiac;

2021-01-14 06:36:04

Sörgyári Trianon

Ha a kormányzati kommunikációt továbbra is a már megszokottá, tehát máris elfogadottá váló militáns hangnem uralja majd, akkor nem lesz rajta mit csodálkozni, ha a honvédelmi, hadügyi és katonai szakkifejezések idővel a kereskedelemben és a reklámiparban is megjelennek. Ez régen is így volt, most miért történne másképp?

A minap, amikor a hazánkat tíz éve kormányzó Legfőbb Hadúr a koronavírus ellen folytatott harc (mit harc, háború!) újabb állomását ismét egy militáns kifejezéssel adta tudtára mindeneknek, nekem mint nagy sörivónak rögtön eszembe jutott az Első Magyar Részvény-Serfőződe leleményes plakátszövege 1916-ból. Az első világháború véres évében vagyunk, több százezer magyar katona harcol a frontokon, az újságok tele vannak háborús táviratokkal és távirati stílusban megfogalmazott haditudósításokkal. A fronton patakzik a vér, a propaganda pedig mámoros a várható győzelemtől. E háborús sajtónyelvet felhasználva az Első Magyar Részvény-Serfőződe akkori kreatív csapata a következő hirdetést tette közzé országszerte:

„TÁVIRAT. TAVASZI RÉSZVÉNYSÖR MEGÉRKEZETT, ELLENSÉG MEGADTA MAGÁT.”

Nekem ez utólag nagyon tetszik, habár amikor ezt a reklámszöveget elolvastam, a nevetésem nem volt túlságosan őszinte. Tudtam azt, amit az akkori sörivók még nem sejthettek: hogy az első világháború legkevesebb 600 ezer magyar katona vesztét okozza. Több mint 600 ezer életerős, fiatal férfi esett el, azaz jóval több, mint amennyi magyar katona a második világháborúban odaveszett. Viszont, mint arról az Első Magyar Részvény-Serfőződe fentebb idézett plakátszövegéből értesülhetünk, az a több százezer magyar férfi annak biztos tudatában áldozta életét a hazáért és a királyért, hogy a sör megérkezett. Igaz, ők már nem ihattak belőle.

Nem szeretnék tippeket adni arra nézvést, hogy a koronavírus-helyzet által uralt közbeszéd egyes elemeit felhasználva miféle hirdetésekkel lehetne megcélozni az elgyöngült immunrendszerű fogyasztói társadalmat. Nem tartanám ízlésesnek. Azt sem tartom ízlésesnek, hogy a hazánkat tíz éve kormányzó Legfőbb Hadúr immár rendszeresen, folyamatosan, visszaeső jelleggel használ militáns kifejezéseket kinyilatkoztatásai során. Ha ezt így folytatja, akkor a koronavírus több mint 10 ezer áldozatát lassan hősi halottá fogja nyilvánítani, akik életüket adták a hazáért és természetesen a királyért, az orvosoknak pedig tiszteletbeli katonai rangot adományoz: főhadnagyok lesznek a főorvosokból.

Én volnék az utolsó, akinek véleményét a Legfőbb Hadúr és kreatív csapata figyelembe veszi, úgyhogy arra nem számítok, hogy szavaim a Fényes Felcsúti Portán meghallgatásra találnak. De azt azért megjegyezném: a katonáskodásnak sosincs jó vége. Kevesen tudják, de Trianon volt az oka a híres magyar sörgyártás vesztének is: míg a sörgyártás kapacitásának 85 százaléka határokon belül maradt, a söripar felvevő piacának kétharmadát elcsatolták. Sör lett volna, de nem volt, aki megigya. Mit is mondhatott erre az Első Magyar Részvény-Serfőződe? Nyilván azt, hogy győztünk.