Akár egészséges ételek is okozhatnak tüneteket

Publikálás dátuma
2019.05.20. 13:13
Illusztráció
Fotó: Pixabay
Nemcsak visszatérő hasfájás, étvágytalanság vagy székelési gondok, hanem ekcéma, fejfájás, figyelemzavar, hiperaktivitás hátterében is állhat a gyerekeknél ételintolerancia. A panaszok megfelelő diétával enyhíthetők vagy akár meg is szüntethetők.
Gyakran éveken át küzdenek a családok gyerekek szerteágazó panaszaival, mire felmerül, hogy ételintolerancia is állhat a tünetek hátterében. Az ételintolerancia vagy ételérzékenység nem ételallergia: ha valaki olyan alapanyagokat, ételeket fogyaszt, amelyekre nem allergiás, hanem érzékeny, a tünetek nem azonnal alakulnak ki, sokszor ezért nem feltételeznek összefüggést az étrend és a panaszok között - közölte az Ételintolerancia és Ételallergia Társaság.
Ellentmondásnak tűnhet, de az 
egészséges ételek is kiválthatnak ételintoleranciát.

A tejtermékeken és a gabonaféléken túl érzékenység alakulhat ki akár egyes zöldségekre, gyümölcsökre, fűszerekre, ritkábban húsokra is, de az élelmiszeriparban gyakran használt adalékanyagok is okozhatnak panaszokat - mondta dr. Takáts Alajos, a szervezet elnöke.
Hasfájós, fejfájós, ekcémás, bőrkiütésekkel küzdő gyerekeknél viszonylag hamar felmerül, hogy az étrenddel is gond lehet, ám ételintoleranciára lehet gyanakodni akkor is, ha nem találják az okát a krónikus fáradékonyságnak, figyelemzavarnak, hiperaktivitásnak vagy akár gyermekkori elhízásnak. A gyerekek szervezete ilyenkor az egyes alapanyagokkal szemben termel ellenanyagokat, amelyek szerteágazó tüneteket válthatnak ki.
Az ételintolerancia laboratóriumi vizsgálattal mutatható ki, körülbelül 3 éves kortól, amikor már elég fejlett az immunrendszer ahhoz, hogy a teszt valós eredményt adjon. Az allergiavizsgálatok az ételintolerancia kimutatására nem alkalmasak, mert előbbinél Immunglobulin E (IgE), utóbbinál Immunglobulin G (IgG) antitesteket vizsgálnak. 
Az ételintoleranciát meggyógyítani ugyan nem lehet, viszont az érzékenységi reakciókat kiváltó alapanyagok elhagyásával a panaszok néhány hét alatt gyógyszer és kezelés nélkül is enyhülhetnek, megszűnhetnek. 
a gyerekek diétáját minden esetben dietetikus útmutatása szerint kell összeállítani, hogy ne alakuljon ki hiányállapot és a fejlődő szervezet az étrendi megszorítások ellenére is megkapjon minden szükséges tápanyagot.

- olvasható az Ételintolerancia és Ételallergia Társaság közleményében.

Szerző
Frissítve: 2019.05.20. 14:07

Elhízásban bezzeg elsők vagyunk Európában, és ez sok pénzünkbe is kerül

Publikálás dátuma
2019.05.18. 14:14

Fotó: Pixabay
Az elhízottak aránya Európában a felnőtt lakosság körében Magyarországon a legmagasabb, de globálisan is a negyedik helyen állunk Egyesült Államok, Mexikó és Új-Zéland után.
Napjainkban Európában a népesség több mint 50 százaléka legalább túlsúlyos, több mint 20 százaléka elhízott, de a becslések alapján az utóbbiak aránya 2030-ra 50 százalékra nőhet, sőt, egyes államokban elérheti a 89 százalékot is. 
Magyarországon szintén egyre rosszabb a helyzet: az OECD jelentése szerint az elhízottak aránya Európában hazánkban a legmagasabb, globálisan pedig az Egyesült Államok, Mexikó és Új-Zéland után a negyedik helyen állunk. A világszervezet adatai szerint a felnőtt magyar lakosság immár 30 százaléka elhízott, a túlsúlyosak aránya pedig – az elhízottakkal együtt – ennek duplája. 
A gyermekek körében sem jó a helyzet, hiszen 3 éves kor felett az életkorral párhuzamosan nő a túlsúlyosak, elhízottak aránya. Ez azt jelenti, hogy miközben a teljes gyermekkorú populációban minden negyedik-ötödik érintett, addig a 15-16 éves lányok között már a 30 százalékot közelíti a súlytöbblettel rendelkezők aránya.
Az életkor előrehaladtával történő súlygyarapodás felnőttkorban sem áll meg, hiszen míg a 18-34 évesek harmada túlsúlyos vagy elhízott, addig a 65 évesnél idősebbek között már 10 emberből 8-at érint ez a probléma.
A szombaton tartott Európai Elhízás Elleni Nap célja, hogy felhívja a figyelmet az elhízás okozta problémákra, betegségekre, a megelőzési lehetőségekre. Bár kialakulása számos esetben olyan tényezőknek tudható be, amelyeket nem tudunk befolyásolni, az egyik leggyakoribb ok az energiaegyensúly hiánya, vagyis a mozgásszegény életmód és a túlzott kalóriabevitel kombinációja számít. Az elhízásnak és a súlyfeleslegnek közvetlen hatása van az egészségre és a várható élettartamra, valamint kapcsolatban áll a szív- és érrendszeri megbetegedések, a cukorbetegség, néhány rákfajta, illetve egyes ízületi rendellenességek kockázatának növekedésével.
Az elhízás nem csupán az egyes ember egészségi állapotára van negatív hatással: az EU-ban az ezzel járó egészségügyi kiadások és a munkából való kiesés évente 70 milliárd eurót emészt fel. Magyarországon szintén sokba kerülnek az elhízás negatív egészségügyi hatásai.
Az elhízott vagy túlsúlyos betegek ellátásának költsége meghaladja a 200 milliárd forintot,

ami az egészségbiztosítási alap kiadásainak közel 12 százalékának, illetve bruttó hazai termék 0,7 százalékának felel meg. A betegek ezen felül legalább 22 milliárd forinttal járultak hozzá a kezelésükhöz. A valódi költségek ráadásul ennél lényegesen nagyobbak lehettek: akár az összes egészségügyi közkiadás 15–18 százalékát, illetve a bruttó hazai termék legalább 1 százalékát elvihették.
Szerző

Földieper vagy szamóca – mindegy, mi a neve, együnk sokat!

Publikálás dátuma
2019.05.17. 14:14
Illusztráció
Fotó: Pixabay
A tavasz első gyümölcsét szinte mindenki szereti, ami nem is csoda, a (földi)eper vagy szamóca néven is emlegetett növény finom, ráadásul egészséges is.
Egyesek szerint az eper fán, a szamóca vagy földieper, ahogy a fokozatosan elkopó jelzője mutatja, földön terem, de van olyan elmélet, amely szerint az eper a nagy szemű, míg a szamóca a vadon termő, apróbb bogyós gyümölcs. De vannak, akik úgy vélik, mindkét név ugyanazt a növényt jelenti. Tény, létezik olyan eper, amelyik az utak menti árokpartokon lévő fán terem. A rózsafélék családjába tartozó szamóca pedig egy kis méretű évelő bokron – írta az fmc.hu.
Nevezzék bárhogy is, az eperként ismert, kedvelt gyümölcsöt nem véletlenül tartják az egyik legegészségesebb gyümölcsnek: már nyolc szem elfogyasztásával több C-vitamint juttathatunk a szervezetünkbe, mint egy naranccsal. Ez az adag ráadásul feleannyi cukrot tartalmaz, mint egy alma és harmadannyi kalóriát, mint egy banán, ráadásul több rost van benne, mint egy körtében. Ez segíti  az emésztőrendszer munkáját, illetve hozzájárulhat a vastagbélflóra egyensúlyának fenntartásához, valamint a jóllakottság érzésének kialakulásához. 100 g eperben csak 40-45 kalória van  - mondta Barcza Zsuzsanna dietetikus a Népszavának
A földiepret szokás szuperélelmiszernek is nevezni, mert kis mennyiségben sok mikrotápanyagot tartalmaz. Segít megelőzni a 2-es típusú cukorbetegséget, mert képes stabilizálni a vércukorszintet és az inzulintermelést. Segíthet megelőzni bizonyos szív- és érrendszeri betegségek kialakulását, csökkenti a vérnyomást. Jótékonyan hat az emésztési panaszokra és veseproblémák esetén is. A flavonoidjai segítenek a stressz hatásainak ellensúlyozásában. Jelentős antioxidáns, hozzájárul a szervezet egészséges működéséhez, a szabad gyökök megkötésével védi a sejtek és a DNS szerkezetét, illetve lassítja az öregedési folyamatokat. 
Nagy arányban tartalmaz folsavat, káliumot és B6-vitamint, jótékony mangánból, magnéziumból és jódból is sokat tartalmaz.A gyulladásokat is mérséklő antociántartalmának köszönhetően a szívinfarktus kockázatát is csökkentheti. Egy kutatásban megállapították, hogy azon nők körében, akik hetente legalább három alkalommal fogyasztottak földiepret és áfonyát, több mint harminc százalékkal csökkent az infarktus kockázata. Az eper rendszeres fogyasztása csökkenti a a korral járó memóriavesztés mértékét és a szellemi leépüléssel járó betegségek kockázatát is. Az eperben lévő flavonoidok antioxidáns és gyulladáscsökkentő hatásúak, és a kutatók szerint segítenek ellensúlyozni a stressz okozta negatív folyamatokat. Kedvező élettani hatása, hogy segítheti a méregtelenítést, a lázcsillapítást, a kedélyjavítást, de a bőrápolást is. Megszabadítja a bőrt az elhalt hámsejtektől, jót tesz a pattanásos bőrnek, véd az ultraibolya-sugárzástól és napozás után hűsíti a bőrt.
Illusztráció
Fotó: Pixabay
A jótékony hatások persze csak akkor érezhetőek, ha rendszeresen fogyasztjuk. Ezért érdemes a friss eperszemeket megpucolni és egészben lefagyasztani, hogy télen is feltölthessük a vitamin-és tápanyag raktárainkat. Ha akkora mennyiséghez jutunk, ami nem fogy el azonnal, készíthetünk belőle reggelire müzlit, levest, hús mellé mártást, édességet: süteményt, fagylaltot, de lekvárt is.
Szerző
Témák
eper