Fidesz;sajtó;média;nyilvánosság;reklámadó;

2015-05-06 07:06:00

Bedarálja a nyilvánosságot a Fidesz

Amíg két cégcsoport adóterhelése nagyot csökken, addig minden más, legalább közepes méretű szereplőé érdemben emelkedik - így foglalható röviden össze a reklámadó újraszabása a Napi.hu szerint. 

A portál kormány honlapján közzétett tervezet - miszerint 100 millió forintos adóalapig továbbra is 0 százalék, az e feletti rész után pedig egységesen 5,3 százalék lesz az adóteher - alapján, a 2013-as mérlegadatokkal készített számításai szerint a reklámadó tervezett újraszabásának egyértelmű nyertese az RTL-csoport - ez már csak azért sem csoda, mert az idén januártól 50 százalékra emelt kulcs csak őket sújtotta. A RTL-csoportot birtokló M-RTL Zrt. tavaly 23,7 milliárd forintnyi bevételt ért el - így a cég által fizetett adó elérhette a 4,5 milliárd forintot, ez az újraírt szabályok a harmadára, több mint 3 milliárd forinttal csökken. A nagy rivális - a folyamatosan veszteséges TV2-t is üzemeltető - MTM-SBS Zrt. pedig az eddigi mintegy 1,9 milliárd forintos elvonás helyett már "csak" egymilliárdos adó elé néz. Így amíg korábban ez a két cég fizette be az adó csaknem 70 százalékát, az új szabályok szerint ez 25 százalék körüli mértékre csökken.

A legnagyobbaktól elmaradó adóbevételt pedig sok helyről pótolja majd az állam. A Napi.hu becslések alapján ugyanis jó néhány társaság éves adóterhe több száz millió forinttal nőhet. Ide tartozik a közelmúltban tulajdonost, szerkezetet és nevet váltott Sanoma és Ringier, a szinten részben átalakult Axel-Springer, a Pannon Lapok Társasága, míg a 100 és 200 millió forint közötti többletterhelést "elszenvedők" táborát a gyarapíthatja - többek közt - a Viasat Hungária, az Origo, az Advenio, az MTM Metro Gratis, az Index.hu, a Lapcom, a Népszabadság. Lapunkat - jelentős bevételek híján - ilyen mértékben nem, ám a Népszava működését befolyásoló több millió forintos terhet jelent majd. Ráadásul a változás érzékenyen érintheti azt a több tízezer vállalkozást is, amelyeknek egyáltalán nem volt, és nem is lesz reklámbevétele, de saját maguk reklámozása miatt mégis a reklámadó törvény hatálya alá tartoznak - írták.

Ugyanakkor nagy kérdés, miként terheli majd az adókötelezettség a Fidesz új médiáját, hiszen piaci körökben már tényként beszélnek arról, hogy az állami reklámköltéseket, amelyeket eddig is célzottan osztott szét a kormány, a Simicska-Orbán háború eredményeképp elkezdték átcsoportosítani. Az ezek felett diszponáló Nemzeti Kommunikációs Hivatal (NKH) már kiírta az első közbeszerzést, így hamarosan kiderül, mely reklámcégek, s hol helyezik el a több mint húszmilliárd forintos állami közpénzkeretből a hirdetéseket. Várható, hogy az eddig kedvezményezett Simicska-médiabirodalom (a Hír Tv, a Magyar Nemzet, a Heti Válasz, s a Lánchíd Rádió) helyett ezentúl a főlapnak - már Orbán Viktor által nyíltan is - kinevezett Napi Gazdasághoz, valamint a Habony Árpád-Győri Tibor nevével fémjelzett, hatmillió forintős tőkéből alapított holdingcéghez, a Modern Media Group Befektetési és Vagyonkezelő Zrt.-hez áramlanak majd a reklámköltések. Nem is véletlen, hogy a Napi Gazdaság a mai piaci viszonyok között 340 forintról 180-ra tudta csökkenteni árát, s hogy toborozza az újságírókat, ahogyan a Simicska-féle Hír Tv munkatársait az állami hírcsatorna. Tegnapi hír, hogy távozik a köztévétől Jegyes-Tóth Kriszta, az esti, kiemelt és közéleti tartalmú beszélgetéseket a főműsorsávban mostantól a volt Hír Tv-s Földi-Kovács Andrea vezeti. Kovács, két hete az M1 délelőtti sávjának hírolvasója, helyére a szintén ex-Hír Tv-s Szabó Anett kerül.