Boeing;repülőgéproncs;maláj gép;

2016-03-04 06:34:00

Maláj gép: szakértők vizsgálják a farokrészt

Ausztráliába küldik tesztelésre azt a Mozambik partjai mentén talált roncsdarabot, amelyről feltételezik, hogy a malajziai légitársaság 2014. március 8-án eltűnt MH 370-es járatához tartozik. Ausztrál szakértők szerint a tengeráramlatok modellezése alapján nem kizárható, hogy a farokrész a Mozambik és Madagaszkár közötti tengerrészre sodródott.

Az egy méter hosszúságú, háromszögletű, fehér roncsdarab a fotókból ítélve „nagy valószínűséggel” egy Boeing 777-es repülőgép része – mondta csütörtökön Kuala Lumpurban újságíróknak Liow Tiong Lai malajziai közlekedési miniszter. Ausztrália közlekedési minisztere, Darren Chester, aki a rejtélyes módon eltűnt malajziai utasszállító gép utáni kutatómunkát irányítja, óvatosságra intett. Malajziai és ausztrál szakemberek mellett a Boeing szakértői is megvizsgálják majd, hogy azonosítható-e a roncs, amely valószínűleg a repülő farokrészének egy jobboldali darabja lehet.

Némi óvatosságra int, hogy a roncsdarabra egy amerikai kincsvadász, Blaine Gibson bukkant rá, éppen az évforduló közeledtével. A Seattle-ben élő férfinek szenvedélyévé vált az MH 370-es járat utáni kutatás, s számos országba ellátogatott, ahol a roncsok felbukkanását remélni lehetett. Gibsont egy helyi csónaktulajdonos vitte el a roncsdarabhoz, amelyen „NO STEP” felirat látható. Az amerikai férfi az AP hírügynökségnek elmondta, eredetileg azt hitte, hogy a farokrész egy kisebb repülő része lehet. A műholdas adatok alapján azt feltételezik, hogy a repülő az Indiai-óceán déli részén, Mozambiktól mintegy 6 ezer kilométer távolságban zuhanhatott le, s arra számítottak, hogy a roncsokat Afrikai keleti felénél mossák majd partra az áramlatok.

Tavaly júliusban az indiai-óceáni Réunion szigetén találtak egy, a gép fékezését segítő szárnydarabot (flaperont), amelyről francia szakértők azt állapították meg, hogy az eltűnt Boeinghez tartozhatott. A roncson talált kagylók származási helye miatt azonban más szakemberek kétségeiket hangoztatták. A most talált farokrész ugyanakkor rendkívül tiszta, noha két évet kellett eltöltenie az óceánban. Idén januárban Thaiföldnél bukkantak egy roncsdarabra, arról azonban gyorsan kiderült, hogy egy japán rakéta része lehet.

A gép eltűnésének második évfordulója egyébként a végső határidő, ameddig az utasok hozzátartozói kártérítési igényt nyújthatnak be. Eddig 42 áldozat családjának fizettek, összesen 96 kérelmet kapott a Malaysian Airlines, egyet sem utasítottak el.