Emmi;tanulási zavar;köznevelési törvény;

2017-05-12 07:16:00

Megint a gyerekeken spórol a kormány

Több tízezer "gyermekáldozattal" járó forrásmegtakarítást tervez a kormány a tanulási nehézséggel küzdőket érintő törvénymódosítással.

Szakmai beszélgetés rendezett az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) a köznevelési törvény módosításáról, amely 2018-tól megszüntetné azt a lehetőséget, hogy a tanulási, magatartási, beilleszkedési nehézséggel küzdő gyerekek bizonyos tantárgyak esetén felmentést kapjanak az osztályzás alól. A találkozóra meghívták a Civil Közoktatási Platform (CKP) egyik tagszervezetét, a Csak Együtt Van Esély szülői csoportot, valamint a Magyar Pedagógia Társaság Diszlexiás Szakosztályának képviselőit is. A CKP tájékoztatása szerint a kormány részéről Maruzsa Zoltán köznevelési helyettes államtitkár, Czeizel Barbara miniszteri biztos voltak jelen, illetve a Magyar Gyógypedagógusok Egyesületének képviselői is.

A módosítás ellen - amely több tízezer gyereket érint - számos szakmai szervezet és érdekképviselet is felemelte a szavát, mert elfogadhatatlannak tartják, hogy megvonják a felmentés lehetőségét azoktól a gyerekektől, akik valamilyen tanulási nehézséggel (például diszlexiával, diszkalkuliával) küzdenek. A javaslat indoklásában ugyanakkor az áll, hogy a felmentés megvonásával jobban ösztönöznék a tanulók fejlesztésben való aktív részvételét, illetve megszüntetnék az indokolatlan felmentéseket.

"Továbbra is szeretnénk látni azokat az elégséges számú felülvizsgálatokat, amelyek megmutatják, pontosan hány esetben mentettek fel gyerekeket indokolatlanul" - mondta lapunknak Ercse Kriszta. A CKP szóvivője a beszélgetést egy újabb látszategyeztetésként értékelte, amelynek semmilyen hatása nem lesz a törvénymódosítás sorsára. Ebbe az irányba mutat az is, hogy az Országgyűlés kulturális bizottsága keddi ülésén elutasított minden ezzel a ponttal kapcsolatos ellenzéki módosító indítványt.

A CKP álláspontja szerint a tervezet derékba töri a gyerekek sikeres tanulói karrierjét, elfogadhatatlanul egyenlőtlen helyzetbe hozza őket. Hiszen ha valamelyik tantárgyból nem fejlődnek az elvártak szerint, például nem tudnak megtanulni fél év alatt folyamatosan írni, diszgráfiájuk ellenére is megbuktathatják őket. Holott a fejlődési nehézségek megfelelő fejlesztéssel leküzdhetőek. De még ezt sem biztos, hogy mindenki megkapja, hiszen szakemberből is kevés van. A kormány ezt úgy orvosolná, hogy lehetővé tenné, hogy ne csak szakképzett oktatók foglalkozhassanak a gyerekekkel.

Ercse Kriszta szerint a terület komplex anyagi és szakmai ráfordítást igényelne, ám a kormány ehelyett a jogszabályokat módosítja úgy, hogy elhárítsa magától a felelősséget. "Ez egy több tízezer gyermekáldozattal járó forrásmegtakarítás" - fogalmazott. A CKP május 23-án, az Állampolgári Részvétel Hetén szakértők, szülők, tanárok részvételével rendezvényt is szervez a témában.