Timmermans pártja nyerheti az EP-választást Hollandiában

Publikálás dátuma
2019.05.24. 00:07
Korábbi felvétel.
Fotó: JOHN THYS / AFP
Egy exit poll szerint a holland Munkáspárt öt helyet szerezhet az Európai Parlamentben.
Az Ipsos exit pollja szerint a Munkáspárt (PvdA) nyerheti az EP-választásokat Hollandiában – írja a Politico. Eszerint Frans Timmermans, az Európai Szocialisták csúcsjelöltjének pártja öt helyet szerezhet a 26 helyből a szavazatok több mint 18 százalékával, ezzel pedig megduplázhatja 2014-es eredményét. Mark Rutte miniszterelnök Szabadság és Demokrácia Néppártjának (VVD) négy helyet (14 százalék, 2. hely), Thierry Baudet pártjának (FvD) pedig három helyet (11 százalék, 4. hely) jósolnak. Harmadik helyre a holland kereszténydemokraták kerülhetnek. Pénteken egyébként Írországban, Máltán szavazhatnak, Csehországban pedig megkezdik a voksolást, majd szombaton fejezik be. Szintén szombaton voksolnak Lettországban és Szlovákiában. Hiába szavaznak ezen államokban korábban, az első mandátumbecsléseket csak vasárnap este hozzák nyilvánosságra. A legkésőbb Olaszországban, vasárnap 23 órakor zárják le az urnákat.
Szerző
Frissítve: 2019.05.24. 00:30

Életjelet adott Szergej Szkripal

Publikálás dátuma
2019.05.23. 21:21
Szergej Szkripal
Fotó: YURI SENATOROV / AFP
A szovjet idegméreggel megtámadott volt orosz ügynök állítólag kétszer is felhívta telefonon unokahúgát, aki korábban eltűntnek akarta nyilváníttatni őt.
Életjelt adott magáról telefonon Szergej Szkripal volt orosz-brit kettős ügynök azt követően, hogy tavaly márciusban megmérgezték az angliai Salisburyben - jelentette ki a volt hírszerző unokahúga, Viktorija Szkripal csütörtökön a Moszkovszkij Komszomolec című napilapnak nyilatkozva. Viktorija Szkripal a lap online kiadásában megjelent nyilatkozatában az állította, hogy nagybátyja - aki egyes híresztelések szerint valójában nem is élte túl az orosz titkosszolgálathoz fűződő Novicsok-mérgezést - kétszer is felhívta.
Először azt követően telefonált Szergej Szkripal, hogy a nőt és férjét április elsején bántalmazták egy lakógyűlésen. Az egészségi állapotuk iránt érdeklődött és kifogásolta, hogy unokahúga túl nagy figyelmet keltett maga iránt a sajtóban.
Másodszor május 9-én, a náci Németország felett aratott győzelem ünnepén köszöntötte fel Viktoriját egy, az üzenetrögzítőjén hagyott üzenetben. A szerkesztőség rendelkezésére bocsátott rövid hangfelvétel szerint Szkripal azt mondta, hogy a lányával, Julijával együtt jól van.
Szergej Szkripalt, az orosz katonai hírszerzés ezredesét 2006-ban Nagy-Britannia javára folytatott kémkedés miatt, hazaárulás címén elítélték. 2010-ben elnöki kegyelemben részesült, hogy egy orosz-amerikai fogolycsere keretében szabadulhasson. London menedéket és brit állampolgárságot biztosított számára.
Szkripalt és lányát tavaly március 4-én mérgezték meg Salisburyben. A meghiúsult merényletet minden jel szerint az orosz katonai hírszerzés két magas rangú, Vlagyimir Putyin által is kitüntetett tagja követte el a Novicsok idegméreg-családhoz tartozó hatóanyaggal. Moszkva mindent tagad. Az incidens után több mint száz kém-gyanús orosz diplomatát utasítottak ki a világ különböző országai, egyet Magyarország is hazaküldött.
Az áldozatok közül a történtek után mindeddig csak Julija Szkripal jelent meg a nyilvánosság előtt egy tavaly május 23-án közzétett videofelvételen nyilatkozva. Viktorija Szkripal, aki a volt kettős ügynök anyjával együtt Jaroszlavlban lakik, több alkalommal is megpróbált Nagy-Britanniába utazni, hogy ott találkozzon rokonaival, de vízumkérelmét rendre elutasították. Februárban még azon volt, hogy eltűntnek nyilváníttassa Szergej és Julija Szkripalt.

Nem vette komolyan a pilóták panaszait a Boeing

Publikálás dátuma
2019.05.23. 21:15

Fotó: PAUL WEATHERMAN / AFP
Megbocsájthatatlannak tartja az amerikai pilóták szakszervezete a Boeing válaszát a két fatális balesetre, azt állítják, nem történtek volna meg, ha a cég hallgat a pilótákra.
Az elmúlt hetekben mind a Boeing vezérigazgatója, mind a Szövetségi Repülési Hatóság (FAA) azt jelezte, részben a pilóták is hibáztathatók a 787 MAX 8-asok baleseteiért. Dennis Tajer a pilóták szakszervezetének szóvivője azonban rámutatott, hogy ők már a céggel történt 2018 novemberi találkozón kifejtették aggodalmaikat a szoftverrel kapcsolatban, hetekkel azután, hogy az indonéz gép a tengerbe zuhant. Ha komolyan vették volna felvetéseiket, az etióp gép tragédiája megelőzhető lett volna. (Tavaly év végén az indonéziai Lion Air Boeing 737 MAX gépe zuhant le, 189 ember életét követelve, míg idén márciusban az etióp légitársaság szintén Boeing gépével történt katasztrófa, amelyben 157-en vesztették életüket.) Mint ismeretes, a repülés szögét rosszul megállapító érzékelők adataitól megzavarodott irányítószoftver, az MCAS ellenében hiába küzdöttek a pilóták, hogy a levegőben tartsák a repülőgépeket. Mint most kiderült, a Boeing azt is elismerte, hogy a pilóták kiképzésére fejlesztett szimulátor nem tudta azt a helyzetet legenerálni, hogy mi történik, ha az MCAS meghibásodik. Emiatt pedig a pilóták nem is tudták begyakorolni, hogy mi ilyenkor a teendő. A 2018-as találkozón a szakszervezetiek többek között azt javasolták, hogy legyen mód az MCAS kikapcsolására, és legyen minden gépen egy figyelmeztető rendszer, ha a repülés szögének megállapításában ellentmondások mutatkoznak, de Tajer szerint a Boeing ezt elvetette. Ezek a változtatások a javított változatban már benne lesznek, de az etióp baleset megelőzhető lett volna, ha korábban megtörténnek. Mérgezettnek és betegnek nevezte a Boeing filozófiáját Tajer.
„Szégyen rájuk…, ezt nem fogjuk annyiban hagyni”

– nyilatkozta a CNN-nek. A repülőgépgyártó csütörtökig még nem válaszolt a megjegyzésekre.

Az FAA közölte, az USA lesz az első, amely elfogadja, hogy a javított szoftverű Boeing 737 MAX 8-asok újra repüljenek, de azt nem közölték, ez mikor történhet meg. Eközben újabb információ látott napvilágot arról, miért zuhanhatott le az etióp légitársaság Boeingje. A Wall Street Journalnak nyilatkozó névtelen forrás azt állítja, az amerikai repülésügyi szakemberek egyre inkább úgy vélik, hogy a repülőgép egy madárrajjal ütközhetett, ami azt eredményezte, hogy a szenzorok hibás adatokat kezdtek küldeni a rendszert irányító programnak. 737 MAX 8-as végül ezért kezdte el a gép orrát lefelé tolni. A feketedoboz adatai alapján úgy tűnik, a szenzort nem sokkal a felszállás után valami megrongálhatta. Mike Sinnett, a Boeing alelnöke a tavalyi baleset után néhány héttel az American Airlines pilótáival találkozott, ahol azt mondta, hogy a pilóták képesek megoldani egy ilyen felmerülő problémát, a legrosszabb, ami történhet, az az, hogy vissza kell térniük a repülőtérre - olvasható a hvg.hu oldalon.
Szerző
Témák
Boeing pilóták
Frissítve: 2019.05.23. 21:23