Németország;sztrájk;Szlovákia;Audi;szakszervezetek;

2019-01-29 20:21:09

Továbbra sincs egyezség az Audinál

Hat napja sztrájkolnak a győri Audi dolgozói, ami a Volkswagen konszern újabb gyárait kényszeríti leállásra. A tárgyalások érezhetően sűrűsödnek a helyi szakszervezet és a munkáltató között, ám úgy tudjuk, kedden sem született meg a megállapodás az idei béremelésről.

Pedig a cég vezetése már külső szakértő bevonását is kezdeményezte. A múlt csütörtökön meghirdetett egyhetes munkabeszüntetés így kedden este is tartott.

Hétfőn éjszakába nyúlóan tárgyalt a cég vezetése az Audi Hungária Független Szakszervezet (AHSZF) képviselőivel. A munkáltató ekkor már megadta volna az AHSZF által követelt 18 százalékos, de minimum 75 ezer forintos alapbéremelést, de cserében több mint a felére csökkentette volna az évi 620 ezer forintos cafeteria-keretet. Ezt az AHFSZ nem fogadta el. Kedden ezután négyszer is tárgyalóasztalhoz ültek a felek, de úgy tudjuk, az éjszakába nyúló tárgyalások eredménytelenül zárultak.

Szerdán így a szakszervezet sztrájkbizottsága ismét összeül, és dönt a további lépésekről. Csütörtök reggel 6-kor lejár a 168 órásra meghirdetett sztrájk határideje: ezt valószínűleg meghosszabbítják, azaz tovább sztrájkolnak a dolgozók. Hacsak addig nem sikerül megegyezni a cégvezetéssel. 

Eközben az Audi próbálja jobb belátásra bírni a dolgozókat. "Egy sztrájk mindenkinek fáj! Sztrájk idejére nem kapsz bért!"- vetítették ki azokra a monitorokra, amelyeken korábban munkával kapcsolatos instrukciókat adtak. A vezetők pedig sorra járják a sztrájkoló dolgozókat, és arról próbálják meggyőzni őket, hogy fogadják el a cég ajánlatát, és vegyék fel újra a munkát. Arról is beszélnek, hogy ha folytatódik a sztrájk, akkor az Audi elviszi a termelést Győrből, de legalábbis nem kapnak új megrendeléseket, így a dolgozóknak nem lesz munkájuk. A szakszervezeti vezetők viszont igyekeznek megnyugtatni a dolgozókat, hogy nem fenyeget ilyen veszély. 

A győriek munkabeszüntetése egyre nagyobb problémákat okoz az anyavállalatnak, a Volkswagen-konszern más üzemei is leállásra kényszerülnek az itt gyártott motorok hiánya miatt. Hétfőn az Audi ingolstadti gyárában, kedden pedig a Volkswagen pozsonyi gyárában akadt meg a munka. Előbbiben az Audi A3, A4, A5 és a Q2 modelljeit gyártó szalagok álltak le, és 10 ezer munkavállaló számára rendeltek el kényszerszünetet. Úgy tudni, itt még csütörtökön sem indul el a munka. Pozsonyban egyelőre csak a luxus SUV-ok gyártását korlátozta a hiány, a városi kisautók gyártása korlátozások nélkül folytatódik. A Volkswagen egyébként éppen ebben a gyárában készül most jelentős, mintegy ezerfős létszámleépítésre és a műszakok csökkentésére. A Reuters szerint a Volkswagen a minap be is jelentette: 500, korábban a győri Auditól kölcsönzött munkavállalójuktól válnak meg Pozsonyban. A bejelentésnek nincs köze a sztrájkhoz – a ma7.sk úgy tudja, az érintettek Győrben folytathatják a munkát -, a leépítéseket a Volkswagen a járművek iránti csökkenő globális kereslettel indokolja.

A német Manager Magazin ugyanakkor arról írt: az Audi jelentős költségcsökkentésre készül a nagyobb profit érdekében. Az eladások visszaestek, Bram Schot, az Audi Igazgatótanácsának új elnöke viszont – az árbevétel növelésével és a költségek csökkentésével - 2018-2020 között összesen 15 milliárd euróval növelné az üzemi nyereséget. Alexander Seitz, a vállalt pénzügyi vezetője korábban arról beszélt a lapnak, hogy egy alapos költségtakarékossági program nélkül a cég nyereségrátája a következő években a nulla közelébe csökkenhetne. A vállalat vezetősége többek között a személyi költségen spórolna: az üres állásokat ezentúl nem töltenék fel, sőt, a lap információi szerint akár le is építenének. A németországi alkalmazottak foglalkoztatását ugyanakkor továbbra is garantálják 2025-ig.