hulladék;EU;menekültek;migráció;Schengen;határvédelem;

Most már Schengen léte a tét?

Mára összehívták az összes uniós bel- és igazságügyi minisztert, akik a várhatóan meg is fognak állapodni arról, hogy szigorítják az útlevél-ellenőrzést a schengeni övezet külső határán a párizsi merényletek miatt. A franciák kérése volt, hogy erősítsék meg a külső határok védelmét, ám egyre többen vetik fel a belső határellenőrzések visszaállításának lehetőségét is, sőt, a schengeni rendszer egészének, illetve az abban résztvevők körének újratárgyalását is. Magyarország számára ugyanakkor súlyos következményekkel járna Schengen felbomlása, hiszen a határok nélküli Európa jelentős hasznot hajt a gazdaságnak, s az állampolgárok szabad mozgása is mind többeket érint.

Az Európai Unió belügyminiszterei ma várhatóan megállapodnak arról, hogy szigorítják az útlevél-ellenőrzést a schengeni övezet külső határán a párizsi terrorista merényletek miatt. Ez abból a dokumentumtervezetből derült ki, amelyet a Reuters hírügynökség tegnap előzetesen ismertetett. A dokumentum azt a francia kérést teljesítheti, hogy erősítsék meg a 26 tagországból álló övezet külső határának védelmét. A tervezet szerint azonnal bevezetik a szükséges rendszerszerű és összehangolt ellenőrzést a külső határokon azokkal az emberekkel szemben is, akik élvezik a szabad mozgás jogát. A külső határokon a schengeni övezet állampolgárainak úti okmányait is szigorúbban fogják ellenőrizni, ahogyan azt is, hogy nem szerepelnek-e a bűnügyi nyilvántartásokban.

Az Európai Bizottság tegnap azt is bejelentette: hivatalos javaslatot kapott, hogy jöjjön létre egy "mini schengeni övezet" a már létező schengeni zónán belül. A bizottság egyik szóvivője árulta ezt el arra az újságírói kérdésre válaszolva, igaz-e, hogy Hollandia szeretne egy ilyen övezetet. Hollandia javaslatáról Thomas de Maiziere német belügyminiszter beszélt egy néhány órával korábbi berlini sajtóértekezletén. Mint mondta, holland kollégája beszámolt neki arról, hogy a holland kormány tagjai megvitattak egy ilyen elképzelést, majd ismertették szövetségeseikkel is. Maiziere erre azt mondta Ronald Plasterknek, hogy nem lelkesedik az ötletért. A De Telegraaf című holland lap értesülése szerint ugyanakkor a "mini Schengenbe" Ausztria, Németország és a Benelux-államok tartoznának bele, és ezen országok határain kívül tranzit zónákat hoznának létre a migránsok számára.

Csakhogy egy kisebb, határellenőrzés-mentes zóna létrehozása a schengeni övezeten belül sértené az uniós szerződéseket - állapította meg az AP hírügynökség. Ráadásul a határellenőrzések visszaállításának terve történetesen beleillik azokba a populista szólamokba, amelyek az utóbbi időben eluralták az uniós közbeszédet, s amelyek a teljes schengeni rendszer felülvizsgálatát szorgalmazták, mondván: a veszélyek éppen e szisztémából fakadnak. Noha mindezt minden józan tény cáfolja - hiszen például a legutóbbi, tragikus terrorcselekményeket sem lehetett volna megakadályozni az Európai Unión belüli határellenőrzéssel -, máris megindultak a támadások. Marine Le Pen, a francia szélsőjobboldali Nemzeti Front elnöke szerint például Franciaországnak "vissza kell szereznie az kontrollt a határai felett".

Nemcsak a francia és holland kezdeményezések adhatnak ugyanakkor okot a schengeni rendszer miatti aggodalomra, hanem az is, hogy Angela Merkel német kancellár már nyáron úgy nyilatkozott, amennyiben egyes tagállamok nem mutatnak méltányosságot, és nem működnek együtt a menekültek befogadásában, akkor el kell gondolkodni a schengeni övezet jövőjén. Ezzel a kancellár a magyar menekültellenes intézkedésekre reagált, s noha az Orbán-kormány rendre Schengen védelmezőjeként kíván föltűnni, Görögországot azért - épp a migránsok tömeges, regisztrációs nélküli átengedése miatt - a kabinet is kiebrudalná a rendszerből. "Dublin halott, nem tartható be. Schengent meg kell védeni, a szabad mozgás, munkavállalás minden magyar ember érdeke. Akik nem tartják be a szabályait, kívülre kell tessékelni" - jelentette ki például hétfőn Orbán Viktor, de Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter is rendre hasonló nyilatkozatokat tesz. A menekültválságban ráadásul a bajor miniszterelnök, Horst Seehofer is a határellenőrzések fontosságát hangoztatta, az indulatokat pedig a párizsi tragédia csak fokozta: az amerikai Stratfor think-tank éppen ezért arra számít, hogy a támadások után megerősödnek a bevándorlás és a belső határellenőrzések nélküli schengeni övezet elleni pártok.

Aggódnak
- "A schengeni rendszert nem fogjuk megszüntetni ennek a Bizottságnak a mandátuma alatt. A szabad mozgás elvét meg kell védenünk." (Jean-Claude Juncker, az Európai Bizottság elnöke)
- "Semmi kétség nem férhet hozzá: Schengen jövője forog kockán, és fogy az idő. Európában minden egyes héten olyan döntések születnek, amelyek bizonyítékul szolgálnak a helyzet komolyságára." (Donald Tusk, az Európai Tanács elnöke)
- "A politikai célunknak annak kell lennie, hogy a schengeni övezet mint egész működjön jól. Minden más csak mellékes morfondírozás". (Thomas de Maiziere német belügyminiszter)

"Az európai gazdaság túléli a terror okozta sokkot, de az emberek és az áruk szabad mozgását lehetővé tevő schengeni rendszer megszűnése komoly probléma lenne" - fogalmazták meg aggályaikat a Világgazdaság által megkérdezett közgazdászok. "Ha a schengeni rendszerrel komoly problémák lesznek, vagyis visszaállítják a határellenőrzéseket, és így veszélybe kerül a személyek és az áruk szabad áralmása, akkor az hatással lesz a fellendülésre is" - mondta például Török Zoltán , a Raiffeisen Bank vezető közgazdásza. A termelés a legnagyobb cégeknél a "just in time" rendszeren alapul, nem készleteznek, így meghatározott időpontokban kell odaérniük az alkatrészeknek. "A termelési láncok zavara nem tenne jót a gazdaságnak" - fogalmazott az elemző.

"Minden intézkedés növekedési veszteséggel jár, amely gátolja a termékek és a szolgáltatások szabad áramlását" - értett egyet Balatoni András. Az ING Bank vezető közgazdásza azonban hangsúlyozta, hogy a biztonsági szempontokat mindenképpen a gazdaságiak elé kell helyezni. Balatoni az esetleges fokozott ellenőrzések bevezetése ellenére nem várja, hogy visszaessen a gazdasági teljesítmény Európában. "Ha nem maradnak el szállítások, és nem kell leállítani a termelést, akkor nem lesz probléma" - fogalmazott, hozzátéve ugyanakkor: komoly gondot jelenthet, ha az emberek a terrorveszély miatt óvatosabbak lesznek, és átalakulna a fogyasztói attitűd.

Néhány héttel ezelőtt ugyanakkor a Népszava által megkeresett diplomáciai és gazdasági szakértők még nem aggódtak a schengeni rendszer felbomlása miatt. Schengen nem szűnik meg, ez egy jól megépített rendszer - jelentette ki lapunknak Balázs Péter. A volt külügyminiszter elismerte, hogy a nagy menekülthullámmal nehezen birkóztak meg a schengeni országok, de biztos abban, hogy Európa megfelelően tudja majd kezelni a problémát. "Ha Schengen megszűnik - véleményem szerint ez nem fog bekövetkezni -, akkor valóban felmerülnének gazdasági problémák, de visszaállnának a nemzeti határok és megszűnne a lakosság szabad mozgása is - mondta lapunknak akkor Inotai András is. Az MTA Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont kutatóprofesszora szerint mindez talán valakiknek kedvezne, például azoknak, akik nem "európai identitást" akarnak, hanem sokkal inkább nemzetit, ám összességében Magyarország nem járna jól. Mind a Európai Unió területén szabad munkavállalásban, mind pedig az áruforgalmazásban komoly gondokat okozhatna a schengeni rendszer megszűnése, de a lakosság szabad mozgásában is problematikus lehetne - fejtette ki lapunknak Magas István is. A Budapesti Corvinus Egyetem világgazdaságtani tanszékvezetője ugyanakkor októberben még szintén úgy látta, nincs realitása ennek, Schengen marad.

Értékteremtő közösség
A schengeni térség létrehozása 1985-ben kezdődött, amikor öt ország aláírta a közös határokon folytatott ellenőrzések fokozatos megszüntetéséről rendelkező Schengeni Megállapodást. 1985. június 14-én a Benelux államok, Németország és Franciaország írtak alá egyezményt, amelyet az 1990. évi Schengeni Végrehajtási Egyezmény egészített ki. Ez rögzítette a belső határellenőrzések végső megszüntetését, valamint az ehhez szükséges kísérő intézkedéseket. Az egyezmény megerősítette a külső határok ellenőrzését, meghatározta az egységes vízumok kibocsátásának eljárását, létrehozta a Schengeni Információs Rendszert (SIS), fokozta a belső határokon folytatott rendőrségi együttműködést, valamint javította a kábítószer‑kereskedelem elleni fellépést. Magyarország 2004-es uniós csatlakozását követően 2007 végére minden, a teljes jogú csatlakozáshoz szükséges feltételt teljesített, így 2007. december 21. óta minden magyar állampolgár szabadon közlekedhet a schengeni övezet országaiban.
A schengeni térség jelenleg 26 európai országból áll (közülük 22 az EU tagja): Belgium, Cseh Köztársaság, Dánia, Németország, Észtország, Görögország, Spanyolország, Franciaország, Olaszország, Lettország, Litvánia, Luxemburg, Magyarország, Málta, Hollandia, Ausztria, Lengyelország, Portugália, Szlovénia, Szlovákia, Finnország és Svédország, valamint Izland, Liechtenstein, Norvégia és Svájc. A belső határellenőrzés nélküli térség részeként ezek az országok nem végeznek határellenőrzéseket belső határaikon (vagyis két schengeni állam közötti határszakaszon); külső határaikon (vagyis egy schengeni állam és egy nem schengeni állam közötti határszakaszon) egyértelműen meghatározott kritériumokon alapuló, harmonizált ellenőrzéseket vezettek be.
Az EU már a tavasszal, illetve nyáron szemmel láthatóvá vált menekültkrízis előtt is a külső határokra irányuló, úgynevezett "intelligens határ-ellenőrzési programon" dolgozott. Ez egy határregisztrációs rendszerre épül, amely hatékonyabbá teszi a határellenőrzéseket és küzd az illegális migráció ellen, ugyanakkor az előzetes utasvizsgálatnak alávetett, gyakran utazó személyek számára megkönnyíti a határátlépést.

Hatalmas terület, hatalmas összefogás

- A schengeni térséget 42 673 km tengeri és 7721 km szárazföldi határ veszi körül

- 26 schengeni országban 400 millióan mozoghatnak útlevél nélkül, s ugyanilyen szabad az áruforgalmazás is

- Az európaiak évente több mint 1,25 milliárd utazást tesznek a térségen belül

- Az uniós polgárok 67 százaléka úgy gondolja, hogy Schengen az egyik legértékesebb európai vívmány

- Az európai polgárok 4 százaléka egy másik tagországban él és dolgozik, a munkaerő szabad áramlásának elve alapján

- A Népességtudományi Kutatóintézet adatai szerint már 2013 elején is 424 ezer kivándorolt magyar élt a világon (ma már hatszázezer fölé teszik ezt a számot a szerk.), 80 százalékuk EU-tagállamokban dolgozik

- Az egyezmény lehetőséget ad a tagállami rendőrségeknek, hogy szorosan együttműködjenek más országok bűnüldöző szerveivel

- Az egyetemisták is szabadon választhatják meg a tanulmányaik színhelyét az Unión belül, a felsőfokú szakmai képesítést pedig a tagországok kölcsönösen elismerik

- Az ipari termékek szabad kereskedelmén túl az agrártermékek korlátozás nélküli exportja

- A személygépkocsi-vásárlás formalitásai az EU-n belül a minimálisra csökkentek

- Az áruk szabad forgalma az Unió egészére kiterjedő, egységes fogyasztóvédelem fejlesztéséhez vezetett

- 2014-ben csaknem 16 millió schengeni vízumot bocsátottak ki az EU-n kívülről a térségbe utazó állampolgárok számára