kormány;EU;atomerőmű;Paks;

Brüsszelnek sem tetszik Paks II.

Szép szavak szólnak a kormány nemzeti energiastratégiájában a megújuló energia fontosságáról, miközben a kabinet mesterséges akadályokkal igyekszik meggátolni annak elterjedését. Az adózási környezet is az alternatív források alkalmazása ellen hat, előnyösebb helyzetbe hozva az atom- és a szénhidrogén alapú energiahordozókat.

Nehéz elképzelni, hogy a kormány tartani tudja azt a vállalását, hogy a megújuló energia aránya a teljes energiafelhasználáson belül 2020-ra eléri a 14,65 százalékot. Ennek ellentmondani látszik a nemzeti energiastratégia rangsora is, hiszen az alternatív energia felhasználás a harmadik helyre szorult, megelőzi az atomenergia és a fosszilis energiahordozók alkalmazása is. Jelenleg még a 10 százalékot sem éri el a "zöldenergia" aránya a hazai teljes energiafelhasználásban.

Nem segíti elő a környezetkímélő, alternatív energia előállítását az sem, hogy a kormányzat gyakorlatilag évek óta leblokkolja a szélerőművek építését, a napelemekre, kollektorokra kirótt környezetvédelmi adó mértéke pedig meghaladja még az akkumulátorok közterhét is.

A világpiaci energiaár-trendek sem ösztönzik arra a magyar kormányt, hogy különösebben erőltesse a környezetkímélő energiaforrások bővítését. A kőolaj ára 1979 után, a 2008-as válságot követően érte el, majd túl is lépte a hordónkénti 100 dollárt, ám ez mára a technikai, technológiai fejlesztések, a fogyasztás visszaesése és a nagy feltörekvő gazdaságok, főleg Kína gazdaságának lassuló növekedése miatt már hordónként 30 dollár körüli árra zuhant. Emiatt az OPEC vezető kitermelői jelentős beruházásokat halasztottak el, illetve lemondtak számos tervezett projektről, ami tovább fékezheti a világgazdaságot. A kőolajárak még a jelenleginél is alacsonyabb szintre süllyedhetnek Irán visszatérésével a világpiacra. Megszületett az az amerikai kongresszusi döntés is, hogy 40 év szünet után ismét exportálhat kőolajat az Egyesült Államok. A tervek szerint idén mintegy 600 ezer tonna texasi nyersolajat adnak el külföldön. Ez "jegelheti" a jelenlegi alacsony energiaárakat.

A földgázárak is egyre lejjebb kúsznak. Míg 2013-ban még 480-500 dollárba került ennek az energiahordozónak 1000 köbmétere, napjainkban a nemzetközi túlkínálat miatt jelenleg 250-260 dollár a világpiaci ár. Az áresést az is segítette, hogy Nyugat-Európában jelentős cseppfolyós gázfeldolgozó kapacitások épültek ki. A nemzetközi folyamatokhoz hasonlóan Magyarországon is nagy mértékeben visszaesett a földgáz iránti igény: a válság előtti évi átlagos 14,5 milliárd köbméterről mára 8 milliárdra mérséklődött, ezen belül a lakosságé 4,5-5 milliárd köbméterre állt be. Igaz, a gyengülő forint, illetve az erősödő dollár miatt ebben a szegmensben korlátozottak a további "rezsicsökkentési" lépések. Amennyiben van egyáltalán még ilyen szándék.

A kormány energiastratégiájában az élen az atomenergia áll, ám ezt a környezetvédő és a gazdaságkutató szakemberek is csak bizonyos megkötéssel számítják az alternatív energia hordozók közé. Igaz ugyan, hogy az atomerőművi blokkok nem bocsátanak ki a globális felmelegedésért első számú felelősként számon tartott szén-dioxidot, de a nukleáris erőművek fűtőanyagát nehéz lenne a megújuló energiaforrások közé sorolni. Ráadásul Magyarországon még mindig nincs megoldva a hosszú felezési idejű atomhulladék elhelyezése. Legalábbis hazai tároló eddig nem épült, így az orosz féltől függ meddig hajlandók visszavenni az elhasznált fűtőelemeket.

Az atomenergia felhasználás objektív megítélését tovább nehezíti a körülötte kialakult politikai vita is, amelynek már nem sok köze van a szakmaisághoz. A Orbán Viktor kormányfő még a saját pártját, a Fideszt, és annak parlamenti frakcióját sem avatta be a Vlagyimir Putyin orosz elnökkel kötött paksi bővítésről szóló megállapodás terveibe. A megvalósítási szerződést 2014. decemberében alá is írta a két fél. A beruházás értékének 3000 ezer milliárd forintot jelöltek meg.

Nemcsak a titkolózás és a finanszírozási bizonytalanságok miatt kétséges a két 1200 megawattos paksi új blokk felépítése, hanem azért is, mert Brüsszel kötelezettségszegési eljárást indított az uniós közbeszerzési eljárás, és a nyílt pályáztatás elmulasztásáért, és hamarosan megkezdődhet egy újabb is a tiltott állami támogatás gyanúja miatt. Ezen kívül vizsgálják a szerződés dokumentumainak titkosítása körüli ellentmondásokat, annak jogosságát is. Így nem biztos, hogy 2018-ban valóban elkezdődhet az építés, de tavaly már 28, idén pedig 113 milliárd forint szerepel a költségvetésben a Paks II. beruházásra. Százmilliókat költ a kormány propagandára, hogy elhitesse az emberekkel a beruházás nyomán olcsóbb lesz az áram és aki Paks II. ellen fellép, az a rezsicsökkentés ellen is szól. Azt azonban sem a kormányzat, sem a szakértők nem tudják - nem is tudhatják - megmondani, hogy az első új blokk 2026-ra tervezett üzembe helyezésekor milyen áramárak lesznek Európában, illetve Magyarországon. A szócsatákban a kilowattóránként 8 forinttól a 40 forintig terjednek a tippek.

A kormány ugyan folyamatosan az olcsó áramra és az energiaellátás biztonságára, a termelt villamos energia exportjára hivatkozik, ám az utóbbi időben már ellentmond korábbi önmagának. A legújabb - kormányzati megrendelésre készült - tanulmányok ugyanis a jelenlegi áramár kétszeresét feltételezik a 2026-ra, ami egyben a "saját lábra állás" feltétele is lenne Paks II. esetében. A beruházás ellenzői korábban is drágább áramárakat feltételeztek, amelyekkel viszont már összevethető az alternatív forrásokból nyerhető energiaár.

Kettős beszéd itthon és Brüsszelben
A legnagyobb energiamegtakarítást a lakossági ingatlanok energiahatékonyságának javításával lehetne elérni. Szalai Gabriella, a Magyar Energiahatékonysági Intézet programigazgatója lapunknak megerősítette, hazai források eddig is voltak és jelenleg is léteznek lakossági energiahatékonysági beruházások támogatására. A Miniszterelnökség több, az intézetnek küldött levélben is hangsúlyozta, az uniós szabályok szerint természetes személy ilyen célokra vissza nem térítendő támogatást nem kaphat. Ami igaz lehet, de közvetítő non profit szervezeteken, alapokon keresztül viszont már semmi akadálya nem lenne. Ezen kívül egy társasház nem is természetes, hanem jogi személy, tehát még a kormányzati érvelés alapján is kaphatna a vissza nem térítendő uniós forrásokat. De a kormány ebben is kettős játékot űz, mert a Brüsszelbe kiküldött és elfogadott operatív programban szerepel a lakossági energiahatékonysági beruházások támogatására elkülönített forrás.
Az irányelvek figyelmen kívül hagyása miatt kötelezettségszegési eljárás is folyik Magyarország ellen. A kormány azonban - legalábbis egyelőre - kizárólag a közintézmények korszerűsítését támogatná. Magyarországon a lakossági energiafogyasztás aránya az ország teljes fogyasztásának 33 százalékát teszi ki, ennek 80 százalékát pedig a családi házak használják fel, gyakran az utcát hűtve-fűtve.
Az ország teljes energiafelhasználásának mintegy 8 százaléka lenne megtakarítható az energetikai szempontból korszerűsítésre szoruló családi házak teljes körű hőszigetelésével.

Az Unió energiaügyi biztosa, Margrethe Vestager tegnap hivatalosan is közzétett álláspontja többek között éppen ezt az áramár-becslést kérdőjelezi meg. Alacsonyabb áramár mellett viszont feltételezhető, hogy állami támogatás nélkül nem valósítható meg az atomerőmű bővítés és nem fizethető vissza a horribilis orosz hitel.

Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter tegnap Brüsszelben járt tisztázandó az uniós kifogásokat, ám a tárgyalások kimeneteléről lapzártánkig nem kaptunk információt.

Furcsa egybeesésnek tűnik, hogy miközben a kormány a paksi bővítés mellett agitál, nem támogatja a megújuló energiatermelést, viszont az állami MVM Magyar Villamos Művek Zrt. (MVM Zrt.) bezárta például az oroszlányi Vértes Erőművet. Az indok, hogy meg kell szüntetni a környezetszennyező szénfűtésű erőműveket. Korábban ugyan azt tervezték, hogy a kazánokat átállítják hulladékégetésre, de végül ettől elálltak. Az oroszlányi Vértes Erőmű kiiktatása várhatóan tavaly 300 munkahely megszűnését is jelentettei. A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal honlapján szereplő adatok szerint tavaly 21,1 millió megawattóra teljesítményt nyújtottak a legalább 50 megawatt teljesítményű erőművek. Néhány éve ez a teljesítmény még elérte a 25 millió megawattórát.

Mintha a megújuló energiatermelés visszafogása, valamint a hagyományos erőművek bezárása, kapacitásának csökkentése is a paksi bővítés szükségességét támasztaná alá. A kormány nemzeti energiastratégiájából lassan már csak a nukleáris energetikai fejlesztés, Paks II. megépítése marad.

Koritár Zsuzsanna, az Energiaklub szakértője szerint elsietett volt a Paks II. építéséről hozott döntés. Elegendő idő lenne 2016 és a régi blokkok 2032-es leállítása közötti idő arra, hogy a mindenkori kormány kidolgozzon egy olyan energiahatékonysági, illetve az egyre korszerűbb technológiát alkalmazó megújuló energia források jobb kihasználását célzó hosszú távú stratégiát: beleértve a nap, a szél, a geotermikus és a biomassza termelte energiát.

Függő játszma Moszkvával
A Paksi II. beruházással a kormány még szorosabbra fűzi Magyarország energiafüggőségét Oroszországtól, hiszen a fűtőanyagot legalább 10 évig onnan kapná a létesítmény. Eredetileg ennél is hosszabb ideig az egyetlen beszállító Moszkva lett volna, de brüsszeli nyomásra végül az Orbán adminisztráció meghátrált és módosította a szerződésének ezt a pontját. A későbbiekben már nemzetközi pályázaton kell kiválasztani a beszállítót.
Ráadásul a hivatalos propaganda állításával ellentétben a nukleáris energia nem a legolcsóbb energiaforrás, hanem éppenséggel a legdrágább - jegyezte meg a Népszavának Szél Bernadett, az LMP társelnöke. Az ellenzéki politikus szerint nemcsak az importfüggőség erősödne, de ez a beruházás nem felel meg a fenntarthatóság követelményének sem.
A nemzeti energiastratégiában leírtakkal szemben, a kormány elképzeléseiben nincs helye a megújuló energiának. Afféle kötelező körnek tekinti a kormány, amit egyebek mellett az is bizonyít, hogy az elmúlt 5 évben a kormány blokkolja a szélerőművek építését, nem adtak ki új engedélyeket, a hőszivattyúkra, a szélerőművi alkatrészekre és a napelemekre büntető adókat vetettek ki, a biomassza, biogáz hasznosítás egy helyben topog.
Az LMP szerint ki lehet váltani az orosz atomot és gázt. Növelni kell az energiafelhasználás hatékonyságát, s a szél, a nap és a geotermikus energia felhasználást kellene előtérbe helyezni. Az ellenzéki párt számításai alapján a zöldenergia ösztönzésével, a gazdaság növekedésével több tízezer új munkahelyet lehetne teremteni. Ezek "válságálló" munkahelyek lennének. Sok alacsonyan képzett embernek adnának helyben megélhetést, kiváltva a sehová nem vezető közmunkát, egyebek mellett a szélerőmű parkok fenntartásával, a biomassza ültetvények gondozásával. Egy kutatócsoport az úgynevezett Munkácsi-tanulmány szerint 40 év alatt az atomenergiát teljesen ki lehetne vezetni a hazai energiaforrások közül. Ehhez képest 2010 óta a kormány mindent az atomenergiára alapozott áramtermelésre épít. Magyarország jelenleg az energiahatékonyságot és a megújuló energia alkalmazását tekintve is az unió sereghajtói közé tartozik. A legtöbb uniós tagországban adókedvezményekkel támogatják a megújuló energiatermelést és felhasználást. A magyar kormány Európában egyedül álló módon a családi otthonok energiahatékonyságát egyáltalán nem támogatja.
Az unióban 2015-ben az összes energetikai beruházás több mint fele már a megújuló energiaágazatban volt. A paksi bővítés hatalmas korrupciós kockázatot is jelent, hiszen ellenőrizhetetlenül lehet milliárdokat elkölteni, s aki ekkora összegeket ellenőrzése alatt tart, az nem csak az erőművet, de a hatalmát is bebetonozhatja - tette hozzá Szél Bernadett.